روانشناسي و سلامت روان سبك زندگي سلامت موفقيت در زندگي

روشهاي موثر براي درمان كم رويي و خجالت

کم رویی و خجالتی بودن به تنهایی مشکل ایجاد نمی کنند. این حالت به صورت طبیعی هنگام قرار گرفتن در موقعیت های تازه و ملاقات کردن با افراد جدید بروز می کند...
تقویم فارسی اندروید

کم رویی و خجالتی بودن به تنهایی مشکل ایجاد نمی کنند. این حالت به صورت طبیعی هنگام قرار گرفتن در موقعیت های تازه و ملاقات کردن با افراد جدید بروز می کند

كم رويي

 اما کم رویی، تاثیر منفی بر ارتباطات اجتماعی افراد می گذارد و رابطه های میان فردی آنها را نابود می کند.

افرادی که می خواهند کم رویی را کنار بگذارند و ارتباطات اجتماعی شان را گسترش دهند با مطالعه و اجرای توصیه های زیر به هدف شان خواهند رسید:

1- تمرین برقراری ارتباط با دوستان

ابتدا با گروه کوچکی از افراد، رفتارهای اجتماعی گوناگون – ارتباط چشمی، گفت و گوی کوتاه، مطرح کردن سوالات، معرفی کردن خود، لبخند زدن و … – را تمرین کنید تا اعتماد به نفس تان افزایش یابد.

2- به گفت و گوهایی که سر صحبت را باز می کنند، فکر کنید.

دشوارترین بخش گفت و گو، آغاز کردن آن است. به جملاتی که سر صحبت را باز می کنند، فکر کنید:

 – سلام، مهدی هستم، ما همکلاسی هستیم.

– پلیورت چه خوش رنگ است.

3- چیزهایی که می خواهید بگویید تمرین کنید

وقتی آماده برقراری ارتباط هستید، به معنای این است که کم رویی و خجالت را کنار گذاشته اید. پیش از این که ارتباط تلفنی یا رو در رو برقرار کنید، جملاتی که به زبان خواهید آورد را بنویسید و آنها را با صدای بلند، مقابل آیینه بخوانید. اگر از برقراری ارتباط و نتیجه گفت و گوها راضی نبودید نگران نشوید. تعداد اندکی از افراد، اعتماد به نفس کامل دارند و در برقراری ارتباط بی نقص عمل می کنند. مطمئن باشید، با تمرین کردن برقراری ارتباط آسان خواهد شد.

4- به خودتان فرصت دهید.

گروه های مناسبی بیابید و علائق تان را با اعضای آن در میان بگذارید. روش های برقراری ارتباط را با آنها تمرین کنید و به تدریج بشناسیدشان. اغلب خجالتی ها، نگران بی نتیجه شدن تلاش شان در برقراری ارتباط و قضاوت کردن دیگران هستند. نگرانی ها و احساسات منفی مانع به نتیجه رسیدن تلاش ها می شوند. درمان را بهترین دوست تان بدانید و خود را تشویق کنید.

5- ابراز وجود کردن تقویت کنید.

خجالتی ها که نگران عکس العمل و قضاوت دیگران هستند، از تغییر شرایط می هراسند. آنها بزدل و ترسو نیستند، اما علاقه ای به ابراز وجود ندارند. ابراز وجود، به معنای سخن گفتن از خود در زمان مقتضی است. یکی از روش های مختلف مکالمه را انتخاب کنید و شجاعانه درباره خود سخن بگویید.

گردآوري: گروه 7 گنج

منبع: قدس آنلاين

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی