اخبار داغ اخبار فرهنگی - هنری دنياي فيلم و سينما فرهنگ و هنر

ده مرگ فراموش نشدنی در تاریخ سینمای جهان

تقویم فارسی اندروید

ده مرگ فراموش نشدنی در تاریخ سینمای جهان

 

هیچ وقت به این فکر کرده اید که چه سکانس مرگ آسایی در سینما شما را تحت تاثیر قرار داده است؟! کدام یک از صحنه هایی که درباره مرگ در سینما دیده اید، بیشتر از بقیه در یادتان مانده است؟ اگر حتی طرفدار سینما هم نباشید، حتما در یک سکانس یا صحنه تحت تاثیر قرار گرفته اید، چه برسد به حال آن هایی که سینما برایشان امری جدی و نوعی زندگی است! در یک رای گیری که توسط سازمان پرفکت جویس فیونرالز برای یک تحقیقات انجام شده است، از نزدیکی به 2300 نفر نظرخواهی کردند تا تاثیرگذارترین سکانس مرگ بازیگران در سینما و تلویزیون را ذکر کنند، 10 فیلم بیشترین رای را آورده اند. جالب این که دو انیمیشن بیشترین را را در میان سایر فیلم ها و نظرات افراد داشته است.

علاوه بر شیرشاه سکانس دیگری از انیمیشن های دیزنی در بامبی انتخاب شد. سکانس مرگ مادر بامبی که خیلی ها عقیده دارند ادای دین والت دیزنی به مادر خود است. مادر والت دیزنی به علت گازگرفتگی جان خود را از دست داد. آن هم در خانه ای که والت دیزنی با سود فروش «سفید برفی و هفت کوتوله» برای مادر خود خریداری کرده بود.

مرگ جک در «تایتانیک» دومین مرگ دل خراش سینمایی انتخاب شده است. این صحنه ها را بخوانید و به یاد بیاورید.

 

1. مرگ موفاسا در «شیر شاه» (45 درصد)

ده مرگ فراموش نشدنی در تاریخ سینمای جهان

موفاسا همان پدر شیر شاه انیمیشن است که به دلیل نجات سرزمین و فرزندش به دستان برادرش قربانی شد. داستان این کارتون، از چندین اثر هنری معروف از قصه های مذهبی گرفته تا نمایشنامه های ویلیام شکسپیر گرفته شده است.

شیری به نام اسکار که درصدد پادشاهی جنگل است (که این سمت به برادرش موفاسا رسیده و در آینده به پسر موفاسا، سیمبا می رسد) موفاسا را می کشد و برادرزاده اش سیمبا را فراری می دهد و سیمبا در آینده بزرگ می شود و می آید تا انتقام تاج و تختش و البته پدرش را از اسکار بگیرد.

 

2. مرگ جک (دی کاپریو) در «تایتانیک» (39 درصد)

ده مرگ فراموش نشدنی در تاریخ سینمای جهان

جک عاشق پیشه ای که در سال های نه چندان دور حسابی سر و صدا کرد، به دلیل زنده ماندن عشقش جان فدایی کرد و حاضر شد در آب یخ اقیانوس بماند تا عاشقانه رز را نجات دهد و او زنده بماند. جک تا آخرین لحظه مرگش نمایش داده شد و به همین دلیل هم مخاطب حاضر نبود او را در این حالت ببیند.

 

3. مرگ ماریون کرین (جنت لی) در «روانی» (37 درصد)

ده مرگ فراموش نشدنی در تاریخ سینمای جهان

«روانی» جزو 250 فیلم برتر از نظر منتقدان است. این فیلم ترسناک به کارگردانی آلفرد هیچکاک فقید است. ماریون کرین (لی) به امید تسهیل کار ازدواجش با سام لومیس (گاوین) پول های کارفرمایش را می دزدد و از شهر محل سکونتش خارج می شود و بین راه در هتل بیتس، که جوانی به نام نورمن بیتس (پرکینز) اداره اش می کند، به استراحت می پردازد. نورمن به او می گوید که همراه مادر از لحاظ روانی متعادلش در خانه کنار هتل زندگی می کند. شب هنگام که ماریون از کار خود پشیمان شده، پیش از خواب به حمام می رود و زیر دوش. ظاهرا به دست مادر نورمن. به قتل می رسد. نورمن آثار قتل را پاک می کند و جسد ماریون و اتومبیلش را در باتلاق می اندازد. البته فیلم این جا به پایان نمی رسد و معما و دلهره اش ادامه دارد

 

4. نوا و الی (جیمز گارنر و جینا رولندز) در «دفترچه یادداشت» (34 درصد)

ده مرگ فراموش نشدنی در تاریخ سینمای جهان

فیلم «دفترچه خاطرات» یا «دفترچه یادداشت» را حتما دیده اید. فیلم عاشقانه ای که در رده 10 فیلم عاشقانه برتر دنیا قرار گرفته است. الی و نوا که بعد از سال ها عاشق یکدیگر بودن همدیگر را به دلیل جنگ و البته زورگویی مادر الی گم کرده اند، در نهایت درست در روزهایی که نوا می خواهد با فرد دیگری ازدواج کند، به هم می رسند و با هم زندگی عاشقانه ای را سپری می کنند. در ایام پیری به دلیل آلزایمر و بیماری نوا همچون گذشته ایام را باهم می گذرانند و در نهایت در پیری با هم می میرند.

 

5. رومئو و ژولیت (لئوناردو دی کاپریو و کلر دنیز) در «رومئو + ژولیت» (26 درصد)

ده مرگ فراموش نشدنی در تاریخ سینمای جهان

این فیلم برگرفته از داستان معروف ویلیام شکسپیر است که در آن لئوناردو دی کاپریو بازی کرده است. رومئو و ژولیت دختر و پسر جوانی اند که خانواده های آنان با یکدیگر دشمن دیرینه دارند و از این رو اجازه نمی دهند آن ها با هم ازدواج کنند. قهرمانان یک زوج جوان ساده که در آتش عشق یکدیگر می سوزند. اما نمی توانند به هم برسند. چون ژولیت ناامید از تحقق عشقش و با هدف تنبیه و هشدار دیگران، مایعی را که لارنس راهب به او داده می نوشد که مدتی او را همچون مرده ای به خواب عمیقی فرو می برد.

خبر مرگ ژولیت در شهر می پیچد و مجلسی که برای ازدواج ژولیت با کنت پاریس برپا شده بود، به مجلس عزا بدل می شود. رومئو نیز در پی شنیدن این خبر سمی را تهیه می کند و برای رسیدن به ژولیت سم را می نوشد. بعد از 42 ساعت ژولیت از خواب بر می خیزد و چون با جسد بی جان رومئو رو به رو می شود، با خنجر رومئو به زندگی اش پایان می دهد.

6. مرگ مادر بامبی در بامبی (23 درصد)

ده مرگ فراموش نشدنی در تاریخ سینمای جهان

بامبی براساس داستان «بامبی در جنگل» رمانی که از فلیکس سالترن نویسنده اتریشی ساخته شده است. این داستان به زبان آلمانی نوشته شده و نخستین بار در سال 1923 در اتریش منتشر شد. این اثر، داستان زندگی یک شوکا (نوعی گوزن) به همراه پدر و مادر خویش و در تعامل و رویارویی با انسان هاست که به مرگ مادر او توسط شکارچی ها، و افزونی دایره تجربیات او در زندگی می انجامد، که نوع مرگ مادر او را در مقدمه این مطلب ذکر کردیم.

 

7. جان کافی (مایکل کلارک دانکن) در «دالان سبز» (21 درصد)

ده مرگ فراموش نشدنی در تاریخ سینمای جهان

«دالان سبز» یا «مسیر سبز» فیلمی با درون مایه ای فلسفی است که مورد بی توجهی جایزه های هالیوودی قرار گرفت، اما تحسین منتقدان را با خود داشت. فیلم در یک زندان می گذرد و درباره پل اجکام (تام هنکس) است که به علت کهولت سن در خانه سالمندان است و به بیان بخشی از خاطرات خود برای دوستش در زمان خدمتش در پلیس امریکا می پردازد.

اجکام در جوانی در زندان مسئول گروه اعدام کنندگان بوده و در آن جا با یک سیاه پوست درشت اندام و خوش قلب به نام جان کافی (مایکل کلارک دانکن) آشنا می شود که قدرتی خارق العاده دارد و به واسطه آن اجکام را از درد و بیماری رها می کند. این زندانی متهم به قتل دل خراشانه دو دختربچه بود. پلیس به تدریج در می یابد که جان نه تنها سنگ دل نبوده، بلکه بسیار هم کاردان و بامحبت است. سرانجام جان کافی در یک صندلی الکتریکی اعدام می شود. فیلم به دلیل آشنا کردن مخاطب با وجوه شخصیتی جان کافی هنگام مرگ او تاثیر بسیاری می گذارد.

 

8. کین (جان هارت) در «بیگانه» (18 درصد)

ده مرگ فراموش نشدنی در تاریخ سینمای جهان

یک کشتی فضایی تجاری با هفت سرنشین در راه بازگشت به زمین با پیام کمک از سوی سیاره ای در مسیرش مواجه می شود. کامپیوتر کنترل کننده سفینه افراد را از حالت فریز خارج می کند تا به این پیغام پاسخ داده شود.

افراد داخل سفینه برای بررسی محل ارسال پیام، روی سیاره فرود می کنند که در حین فرود سفینه دچار آسیب می شود. یک گروه سه نفره به سردستگی کین در حین این که سفینه تعمیر می شود، تصمیم به بررسی میدانی محل می گیرند. آن ها پس از خروج از کشتی و رجوع به محل با بقایای یک کشتی فضایی مواجه می شوند. در حین بررسی کلونی توسط کین، یکی از آن ها به او می چسبد و او تحت مراقبت رباتی قرار می گیرد که باعث شده تا این سفینه به اشتباه به این سیاره بنشیند. کین در نهایت به سرنوشت سایر اعضای این سفینه به غیر از ریپلی قرار می گیرد و می میرد.

 

9. الیاس (ویلم دافو) در «جوخه» (14 درصد)

ده مرگ فراموش نشدنی در تاریخ سینمای جهان

«جوخه» درباره انسانیتی است که در جنگل های ویتنام گم شده است. فیلم درباره سرباز تیلور است که زیر نظر گروهبان الیاس کار می کند. با این که الیاس یک مرد جنگی تمام عیار است، اما انسانیت خود را هنوز از یاد نبرده. در روستایی گروهبان بارنز برای تهدید یک ویتنامی، اسلحه را بر سر کودکی می گذارد و این آغاز جدال میان بارنز و الیاس است که همین اتفاق هم باعث می شود بارنز الیاس را در حین عملیات در جنگل بکشد و به گردن دشمن بیندازد.

 

10. گروهبان هاوی (ادوارد وودوارد) در «مرد حصیری» (11 درصد)

ده مرگ فراموش نشدنی در تاریخ سینمای جهان

این فیلم در ژانر ترسناک قرار دارد. گروهبان هاوی به جزیره ای می رود تا به بررسی ناپدید شدن یک دختر جوان بپردازد. اما براساس اتفاقاتی روستاییان سرانجام او را با کوهی از حصیر و چوب های نازک به آتش می کشند و در عین حال شروع به خوانده ترانه انگلیسی می کنند و دعا می خوانند.

 

منبع : برترین ها

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی