آرايش صورت و مو سلامت سلامت پوست، مو و ناخن مد و زيبايي

در زمستان پوستی زیبا داشته باشید

تقویم فارسی اندروید

در زمستان پوستی زیبا داشته باشید

مراقبت از پوست در زمستان

همه نکاتی که بیماران مبتلا به دیابت حساسیت پوستی ، لوپوس و واسکولیت باید در فصل زمستان رعایت کنند

 

رزیتا اشتری : شاید باورتان نشود اما پوست در زمستان و هوای سرد بیشتر از تابستان و هوای گرم به مراقبت احتیاج دارد . سرما میتواند پوست شما را زخم کند و حتی باعث لکه های ماندگاری روی آن شود . در زمستان پوست خشک تر و آسیب پذیر تر است برای همین باید دقت بیشتری در نگه داری از این عو مهم بدن داشته باشید تا مثل قبل خیالتان از زیبایی و سلامتش راحت باشد… . حالا فصل سرماست و هواشناسی هم هشدار داده که امسال زمستان سردی پیش رو خواهیم داشت ، پس باید بیشتر از قبل حواس تان به پوست تان باشد . در ادامه دکتر داوودی ، متخصص پوست و مو درباره مراقبت های پوست در برابر سرما و بیماری های مورد تهدید بیشتر توضح می دهد .

 

اگر پوست تان کش می آید…

مهم ترین نکته ای که لازم است در فصل زمستان به آن اهمیت دهید ، خشکی پوست است . البته خشکی پوست در فصل پاییز هم ممکن است سراغ افراد بیاید ، اما در فصل زمستان به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی این خشکی شدت بیشتری پیدا می کند . این وسایل مقداری از رطوبت محیط اطراف را کم می کنند که این مسئله باعث خشک شدن پوست خواهد شد . از طرفی فصل زمستان به دلیل سرمای هوا تعریق کمتر رخ می دهد ، به همین دلیل همان رطوبتی که ممکن بود با ترشح کردن عرق ایجاد شود و تا حدودی خشکی را جبران کند ، کمتر می شود . پوشاک زمستانی هم جزو عوامل دیگری هستند که به دلیل داشتن الیاف زبر و خشن باعث می شوند پوستی که دچار کمبود رطوبت شده است را تا حدودی آزار دهند . اما ما به شما می گوییم چطور از بروز این قبیل خشکی ها پیشگیری کنید .

 

در زمستان اینطوری حمام کنید…

توصیه می شود تا جایی که امکان دارد استحمام در فصل زمستان کمتر انجام شود . به علاوه افرادی که از خشکی پوست رنج می برند باید از شوینده های ملایم تری استفاده کنند ، چرا که شوینده های ملایم میزان چربی پوست را نسبت به صابون های معمولی کمتر کاهش می دهند . همچنین استفاده از آب خیلی داغ در فصل زمستان به دلیل عواقب گفته شده از جمله خشکی پوست ، پیشنهاد نمی شود . بعد از استحمام هم باید بدن را با لوسیون های مخصوص چرب نگه دارید .

 

ضد آفتاب های زمستانی

در فصل زمستان توصیه می شود از اس پی اف های 30 یا 30 به بالا استفاده شود . البته کسانی که اسکی می کنند یا کوهنورد هستند باید بالا تر از این مقدار گفته شده یعنی اس پی اف حدود 50 یا 60 باشد ، ضد آفتاب مصرف کنند . همچنین بعضی ها فکر می کنند که ضد آفتاب را فقط باید در تابستان تمدید کرد ، در صورتی که این کار باید در زمستان نیز انجام شود چرا که جاذبه باعث جذب کرم خواهد شد . برای همین باید 2 الی 3 بار تمدید شود .

 

لوسیون های پیشنهادی را بشناسید

لوسیون یا روغن های مخصوص بدن که بعد از استحمام مورد استفاده قرار می گیرند را میتوان از دارو خانه های تهیه کرد . حتی میتوانید از فرآورده های طبیعی مانند روغن زیتون ، روغن بادام یا گلیسرین و آبلیمو استفاده کنید . برای چرب کردن بدن حتی روغن بچه هم میتواند برای این دسته از افراد مورد استفاده قرار بگیرد چرا که یک نوع پارافین تصفیه شده است که از نظر کیفیتی برای این نوع از پوست نقش کاربردی دارد . بهترین زمان برای استفاده از روغن بچه زمانی است که بعد از استحمام بدن خود را با حوله خشک می کنید ، به طوری که خبری از قطرات آب روی پوست نباشد .

 

مراقب دماغ تان باشید!

پوست کل دست و پا جزء خشک ترین اعضای بدن به خصوص در این فصل های سرد از سال هستند ، بنابراین به افرادی که پوست خشک دارند توصیه می شود در مقابله با سرما از کرم های محافظ ( مثل مرطوب کننده ها ) استفاده کنند . این کرم ها قادر اند ترک های ظریف و میکروسکوپی پوست را کمتر کنند و به مراتب التهاب ، خارش و سوزش پوست کاهش پیدا دهند . با این حال باید در فصل زمستان توجه خاصی به بعضی از نکات بدن شود . مهم ترین آنها نوک بینی، لاله های گوش و نوک انگشتان است . این قسمت ها از نظر پزشکی انتها های بدن نامیده می شوند ئ میتوان گفت عروق این قسمت ها نسبت به سایر قسمت های بدن به سرما حساس تر هستند . به طوری که در سرمای شدید ، اگر از این اعضا به خوبی مراقبت نشود احتمال دارد با مشکلاتی از جمله یخ زدگی و آسیب دیدگی که در کوهنوردان مشاهده می کنیم ، در این افراد هم مواجه شویم .

 

بعد از برف بازی این نکات را رعایت کنید

اگر قرار است در هوای سرد و برفی برای مدتی قرار بگیرید ، بهتر است این نواحی یعنی نوک بینی ، دست ها ، صورت ، لاله های گوش و… را بپوشانید ، به عنوان مثال دست ها با دستکش و لاله های گوش با کلاه پوشیده شوند . اما اگر به دلیل عدم رعایت نکات گفته شده دچار آسیب دیدگی شدید باید بسته به شدت آسیب دیدگی درمان مناسب را پزشک متخصص برای شما تجویز کند . اما در موارد خفیف باید به طور آهسته و ملایم ، نواحی را گرم کرد و از گرم کردن ناگهانی پرهیز شود . کودکانی که بعد از برف بازی با دستانی قرمز و دردناک به منزل می آیند ، سعی می کنند دست های خود را با قرار دادن روی شوفاژ یا بخاری یا وسایل گرمایشی دیگر گرم کنند که در این مواقع دچار استخوان دردی می شوند ( که البته موقتی است ) که تا حدودی برای فرد باعث اذیت و درد می شود . برای همین توصیه می شود این نواحی را به تدریج گرم کنند ، همچنین میتوانند حوله یا دستمالی روی وسیله گرمایشی قرار دهند و سپس روی دست یا دیگر اعضای بدن که دچار سرمازدگی شده است بگذارند .

مراقبت از پوست در زمستان

اسکی باز ها توجه کنند !

افرادی که اهل اسکی هستند و قرار است چندین ساعت در محیط های برفی قرار گیرند ، باید از انعکاس نور آفتاب و عوارضش پرهیز کنند . در حالت عادی آفتاب و نور ماوراءبنفش با خود آسیب هایی را به همراه دارند ، اما در محیط هایی که پوشیده از برف ( کوهستانی ) است همانطور که گفته شد به دلیل انعکاس نور آفتاب این آسیب ها چند برابر افزایش پیدا خواهد کرد . برای این منظور اسکی باز ها باید از ضد آفتاب ها ، کرم های مرطوب کننده ، عینک های مناسب و دستکش استفاده کنند .

مراقبت از پوست در زمستان

اگر این بیماری ها را دارید ، در سرما پیاده روی نکنید

موارد شرح داده شده در مورد افرادی است که شرایط نرمالی دارند ، اما بهتر است بدانید که یکسری از بیماری ها وجود دارند که در مقابل سرما حساس هستند . بنابراین ممکن است در فصل سرما این بیماری های تشدید شوند . مشهور ترین بیماری هایی که به سرما حساس اند جزء بیماری های بافت همبند یا بافت های نگه دارنده بدن هستند . بافت های نگه دارنده بدن تشکیل شده از عضله ، استخوان ، پرده و علاف هایی که روی عضلات و قسمت های مختلف بدن پوشیده شده اند . بیماری هایی که ممکن است بافت همبند را درگیر کنند انواع بیشترشان حساسیت های خاصی به سرما دارند . برای همین ممکن است ضایعشان تشدید شود . به عنوان مثال بیماری هایی مثل لوپوس سیستمیک ، اکسترودرمی ، بیماری های بااسم رینود ، کهیر های ناشی از سرما و یک بیماری مشهور دیگر به اسم واسکولیت به سرما حساس هستند . تشخیص داده شده افرادی که به این بیماری ها مبتلا هستند باید از سرما و فعالیت های بدنی و فیزیکی در این فصول پرهیز کنند .

 

منبع مجله سیب سبز

گردآوری : هفت گنج

 

مطالب مرتبط :

چرا در زمستان پوست شما خشک می شود

میوه های موثر برای زیبایی پوست

ماسک های مفید و ساده برای مراقبت از پوست و مو ها…

فواید سرکه سیب برای پوست و مو

 

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی