سلامت سلامت جسمي

خوراکی های مفید برای کاهش درد قاعدگی

در ادامه این مقاله از هفت گنج ، انواع قاعدگی دردناک و خوراکی های موثر بر کاهش درد قاعدگی را مورد بررسی قرار می دهیم. با ما همراه شوید ...
تقویم فارسی اندروید

در ادامه این مقاله از هفت گنج ، انواع قاعدگی دردناک و خوراکی های موثر بر کاهش درد قاعدگی را مورد بررسی قرار می دهیم. با ما همراه شوید …

قاعدگی دردناک
قاعدگی دردناک

اصطلاح دیسمنوره برای احساس درد و مشکلات مرتبط و همراه با قاعدگی به کار می‌رود. گرچه این ناراحتی خطرناک نیست اما می‌تواند باعث تحت‌الشعاع قرار گرفتن زندگی روزمره شخص شود و حداقل چندروزی زندگی را به کام فرد تلخ سازد.

در موارد زیر احتمال وجود دیسمنوره یا پریود دردناک شدید زیاد است:

  • قاعدگی یا پریود در سنین پائین تری شروع شده باشد
  •  مدت زمان پریود طولانی باشد
  • میزان خونریزی شدید باشد
  •  کشیدن سیگار
  •  وجود سابقه فامیلی دیسمنوره

دیسمنوره یا قاعدگی دردناک به دو دسته تقسیم می شود:

● شکل اولیه قاعدگی دردناک

این حالت معمولا قبل از ۲۰ سالگی و تقریبا همیشه ۶ تا ۱۲ ماه بعد از اولین قاعدگی شروع می‌شود. اگر دردها ۳ سال بعد از اولین قاعدگی شروع شود و یا اگر قاعدگی همراه با دوره‌های بدون تخمک گذاری باشد، باید به فکر علل ثانویه بود. به‌طور معمول درد چند ساعت قبل یا هم زمان با خونریزی قاعدگی شروع شده و حداکثر دو تا سه روز طول می‌کشد. دردها بیشتر در زیرناف است. دردها گاه به کمر، کشاله ران و ران‌ها نیز انتشار می‌یابد. علایم دیگری مثل تهوع، استفراغ، بی‌اشتهایی، اسهال، خستگی، تحریک‌پذیری و گاه سردرد، می‌تواند وجود داشته باشد. قاعدگی اولیه با افزایش سن و زایمان طبیعی ممکن است بهبود یابد. این بیماری احتمالا در خانم‌‌هایی که مادران آنها نیز دچار این ناراحتی بوده‌اند شایع‌تر است.
فعالیت‌های فیزیکی ملایم می‌تواند به تخفیف شکایات بیمار کمک کند. توجه به رژیم غذایی (مثل خوردن غلات سبوس نگرفته، حبوبات، سبزی‌ها و میوه‌های بیشتر و کم خوردن یا نخوردن نمک، کافئین و شکر) نیز دربرخی خانم‌‌ها مفید است. استراحت و ماساژ و تکنیک‌های بیوفیدبک نیز در برخی موارد درتخفیف درد موثر است. اگر بیمار از نظر جنسی فعال است، استفاده از قرص‌های پیشگیری از حاملگی با استروژن کم در ۹۰ درصد موارد موثر خواهد بود که درمان انتخابی می‌باشد.
درمان‌های دارویی تحت نظر متخصص زنان و زایمان انجام شده و در صورتی که ۳ تا ۶ ماه پس از درمان‌های مذکور پاسخی مشاهده نشد باید به دنبال علل ثانویه بوده و کلیه اقدامات تشخیصی را به کار بست (به خصوص در قاعدگی‌های دردناکی که پس از ۲۰ سالگی ظاهر شود که تقریبا همیشه از نوع ثانویه است).

● شکل ثانویه قاعدگی دردناک

به‌طور معمول این حالت بعد از ۲۰سالگی رخ می‌دهد هر چند که می‌تواند در اولین عادت ماهیانه و در هر سنی شروع شود معمولا ۵ تا ۷ روز تداوم می‌یابد و در کسانی که دارای بیماری‌های لگنی مثل آندومتریوز، آدنومیوز، توده‌های زیرمخاطی رحم، تنگی شدید گردن رحم، عفونت‌های لگنی مزمن، چسبندگی‌های لگن و افزایش خونریزی ماهانه هستند، رخ می‌دهد.

در این بیماران معاینات کامل لگن و نیز آزمایش‌های معمول، تصویربرداری از رحم و ضمایم آن، سونوگرافی و… ممکن است برای تشخیص لازم باشد اما دستیابی به یک تشخیص دقیق همیشه امکان‌پذیر نیست و اشتباه در تشخیص و افتراق دیسمنوره اولیه و ثانویه فراوان دیده می‌شود.

داروهایی مثل بروفن، ناپروکسن، استامینوفن و… را می‌توان برای کاهش درد این بیماران مورد استفاده قرار داد. گرم کردن موضعی می‌تواند ارزشمند و مفید باشد. در صورتی که دردهای قاعدگی همیشگی باشند، می‌توان درمان با داروهای فوق را روز قبل از شروع قاعدگی شروع کرد و تا سه چهار روز بعد ادامه داد، سپس قطع کرد.

برای اینکه شیوع مشکلات گوارشی ناشی از این داروها را به حداقل برسانیم، مصرف داروها پس از غذا یا همراه با یک لیوان آب، شیر، آب میوه یا سایر مایعات را به شما توصیه می‌کنیم. در صورت صلاحدید پزشک معالج، داروهایی مثل قرص‌های ضدبارداری برای بیمار شروع می‌شود و این کار در ۸۰ تا ۹۰ درصد موارد مؤثر خواهد بود.
بعضی از بیماری‌ها مثل عفونت لگنی، فیبروم، اندومتریوزیس و… می‌توانند باعث تشدید این دردها شوند، به همین خاطر در مواردی که اقدامات درمانی معمولی مؤثر نیستند، برای اطمینان از عدم وجود این بیماری‌ها با پزشک خود مشورت کنید. استرس و فشار‌های عصبی، شیوع درد‌های قاعدگی را افزایش می‌دهند و کاهش این مشکلات می‌تواند نقش مهمی ‌در کاهش دردهای قاعدگی داشته باشد. درمان‌های دیگری نیز برای دردهای قاعدگی وجود دارد که انجام آنها را به پزشک خود واگذار کنید.

مواد مغذی مفید برای قاعدگی دردناک:

ویتامین a
ویتامین c
بیوفلاونئوئید
ویتامین e
نیاسین
کلسیم
منیزیوم
روغن هسته انگور

مواد غذایی مفید برای قاعدگی دردناک:

 

جهت دریافت جدیدترین اخبار و مقالات از طریق تلگرام ، اینجا کلیک کنید

گردآوری و تنظیم: گروه ۷ گنج

www.7ganj.ir

منبع: ایران ویج / روزنامه سلامت

3 دیدگاه

  • حبوبات که باد دارن و خیلی باعث دل درد میشن چرا گفتین خوبه؟

  • سلام و خسته نباشید؛
    خواستم به دوستان مصرف عرق یونجه رو برای کاهش درد دوران قاعدگی توصیه کنم. من در کنار راه‌هایی که در این مقاله گفته شده از عرق یونجه طوبی گستر استفاده میکنم و کاهش درد رو محسوس حس میکنم.

3 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی