خواص مواد غذايي سلامت

آشنایی با خواص و مضرات شنبلیله و دانه شنبلیله

تقویم فارسی اندروید

شنبلیله یک گیاه سالانه با برگ های سبز و گل های سفید است. در این مقاله با ما همراه باشید تا خواص شنبلیله و فواید این سبزی سرشار از مزایا را به شما معرفی کنیم.  هرگز از شنبلیله بدی دیده اید؟ خیر. کمتر کسی است که مشکلی با این خوراکی گیاهی خوشمزه داشته باشد. شنبلیله می تواند در مبارزه با التهابات بدن حرفی برای گفتن داشته باشد. گفته می شود این گیاه در کاهش التهابات داخلی و خارجی اثر بخش می باشد. همچنین اثراتی برای بهبود روابط جنسی و عملکرد تولید مثل ایفا میکند. به علاوه برای تغذیه نوزادان نیز مفید می باشد.

 خواص شنبلیله

شنبلیله چیست؟

این گیاه از خانواده نخودها بوده و به عنوان یونجه یونانی نیز شناخته می شود. این گیاه ارتفاع 2 تا 3 فوت معادل 60 تا 90 سانتی متر است. هر غلاف این گیاه دارای 10 تا 20 بذر کوچک، صاف و زرد است.

دانه های شنبلیله طعم تلخ دارند. شبیه به کرفس، شربت افرا یا قند سوخته و اغلب نیز استفاده دارویی دارند. با این حال بعد از پخت ، بافت و طعم دلپذیری پیدا می کنند. برگ آن نیز اغلب در آشپزی کاربرد دارد. در این مقاله از 7گنج می خواهیم به خواص شنبلیله که زندگی شما را تغییر می دهد اشاره کنیم.

مزایای شنبلیله

این گیاه را می توان به صورت خمیر شده روی پوست گذاشت تا التهاب و زخم های پوستی را درمان کند. همچنین عصاره آن را در تولید صابون و لوازم آرایشی استفاده می کنند.

عصاره و روغن این گیاه دارای فعالیت های ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی، ضد دردی و ضد توموری است. در شمال آفریقا، خاورمیانه، مصر و هند شنبلیله را پرورش می دهند. در طب سنتی نیز شما تاریخچه طولانی از این گیاه خوش عطر و پرخاصیت می بینید. در آشپزی نیز شنبلیله به عنوان یک ادویه محبوبیت خوبی دارد.

خواص شنبلیله – ارزش غذایی یک قاشق غذاخوری  دانه شنبلیله:

  • 35.5 کالری
  • 6.4 گرم کربوهیدرات
  • 2.5 گرم پروتئین
  • 0.7 گرم چربی
  • 2.7 گرم فیبر
  • 3.7 میلی گرم آهن (20 درصد DV)
  • 0.1 میلیگرم منگنز (7 درصد DV)
  • 0.1 میلیگرم مس (6 درصد DV)
  • 21 میلی گرم منیزیم (5 درصد DV)
  • 32.6 میلی گرم فسفر (3 درصد DV)
  • 0.1 میلی گرم ویتامین B6 (3 درصد DV)

درحالی که تحقیقات بیشتری برای شناسایی تمام مزایای گیاه شنبلیله لازم است، در این مقاله قصد داریم برخی از مزایای شناخته شده را با هم مرور کنیم.

  1. بهبود مشکلات گوارشی و سطح کلسترول

از مزایای این گیاه کمک به درمان مشکلات گوارشی متعدد است. مواردی مانند ناراحتی معده، یبوست و التهاب معده به کمک این گیاه خوش عطر درمان می شوند. فیبر موجود در شنبلیله از نوع محلول در آب بوده و می تواند اثر خوبی برای درمان یبوست داشته باشد. همچنین برای رفع مشکلات هضم مفید است. اغلب نیز برای درمان زخم کولیت توصیه می شود چرا که اثرات ضد التهابی خوبی دارد.

به علاوه به نظر می رسد که برای کسانی که مشکلات و بیماری های قلبی مانند سخت شدن سرخرگ ها و سطوح بالای چربی های خاص از جمله کلسترول و تری گلیسرید دارند، کمک کننده است. مطالعات اخیر نشان داده است که مصرف 2.5 گرم از این ادویه به طور روزانه و به مدت سه ماه برای کسانی که دیابت غیر وابسته به انسولین دارند، موثر است و می تواند تری گلیسرید و کلسترول HDL را کاهش دهد.

  1. کاهش التهابات داخل بدن

از دیگر خواص شنبلیله با توجه به خواص ضدالتهابی که دارد، موارد زیر می باشد.

  • زخم های دهان
  • جوش ها
  • برونشیت
  • عفونت های بافتی زیر پوستی
  • بیماری سل
  • سرفه مزمن
  • سرطان
  • بیماری های کلیوی

به گفته دکتر Richard Palmquist رئیس بخش خدمات بهداشتی بیمارستان حیوانات سانتینلا در Inglewood کالیفرنیا گیاه شنبلیله هزاران سال است که توسط بومیان کشف شده است. این گیاه مغذی می تواند قند خون را پایین آورده و اختلالات تغذیه ای و متابولیکی مانند دیابت را مدیریت کند.

به نظر می رسد که شنبلیله سبب کاهش میزان جذب قندها در معده شده و احتمال ابتلا به دیابت را کاهش می دهد. در طب سنتی چینی از بین بردن التهابات سرد و مشکلات گوارشی از جمله مزایای شنبلیله برشمرده می شده است.

تحقیقات منتشر شده بین المللی ایمونوفارماکولوژی خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی شنبلیله را با تحقیق روی موش های صحرایی به اثبات رساند. به علاوه ثابت شده که تزریق عصاره این گیاه به موش های صحرایی سبب بهبود آرتریت می شود. این به این معنی است که از دیگر مزایای شنبلیله احتمالا قابلیت درمان آرتریت می باشد.

  1. از سایر خواص شنبلیله می توان به درمان اختلالات جنسی در مردان اشاره کرد

بعضی از گونه های شنبلیله برای درمان مواردی مانند اختلال نعوظ و مشکلات جنسی دیگر در مردان مانند طاسی های هورمونی مورد استفاده قرار می گیرد. در کل شنبلیله سبب افزایش میل جنسی در مردان شده و زندگی جنسی آن ها را تا حدودی دچار تحول می کند.

در حال یکه بهتر از از درمان های طبیعی برای بهبود یا درمان مشکلات جنسی استفاده شود توصیه می شود حتما قبل از شروع استعمال هر نوع دارویی با پزشک تان مشورت کنید. مکمل های تولید شده از گیاه شنبلیله خواص درمانی موثری برای بهبود توانایی و عملکرد جنسی مردان دارند.

در مطالعه ای که اخیرا روی 60 مرد بین 25 تا 52 سال که سوابق اختلالت نعوظ نیز نداشتند، با مصرف روزانه 600 میلی گرم عصاره شنبلیله به مدت 6 هفته نتایج را با خود ارزیابی در اختیار محقان گذاشتند. نهایتا نتایج چنین نشان داد که مصرف عصاره شنبلیله تاثیر قابل توجهی در برانگیختگی جنسی، انرژی و استقامت دارد. همچنین به نرمال نگه داشتن سطح تستسترون هم کمک می کند.

  1. یک ماده غذایی توصیه شده برای مادران شیرده است

گیاه شنبلیله همچنین یک غذای کمکی برای مادرانی است که به کودکان خود شیر می دهند و ممکن است دچار کمبود شیر بشوند. از مزایای شنبلیله زیاد شدن مقدار شیر مادران است. هر بار خوردن گیاه شنبلیله سبب تحریک کانال های شیر دهی شده و تا 24 ساعت شیر مادر را بیشتر می کند.

البته تحقیقات بیشتری لازم است تا میزان اثرگذاری موجود در این گیاه بر شیر مادر را نشان دهد. این ماده از نظر ایمنی و سلامت ممکن است مشکلاتی را در پی داشته باشد.

  1. کاهش التهابات خارجی

علاوه بر کاهش التهابات داخلی از عصاره شنبلیله گاهی به صورت پمادهای خارجی هم استفاده می شود. به این صورت که می توانید آن را داخل یک پارچه تمیز بسته بندی کرده و بعد از گرم کردن، پارچه را مستقیما روی پوست تان قرار دهید. این درمان برای کاهش التهابات خارجی ذیل موثر است:

  • درد و تورم عضلات و گره های لنفاوی
  • نقرس
  • زخم ها
  • زخم های پا
  • سیاتیک
  • شوره سر
  • اگزما

با این وجود توصیه می شود قبل از مصرف حتما کمی از عصراه را روی قسمتی از بدن تست کرده و بعد از اینکه مطمئن شدید حساسیت ندارید، درمان را شروع کنید.

  1. افزودن طعم و عطر به غذا به عنوان ادویه

در غذاهای آسیایی معمولا از شنبلیله به عنوان ادویه استفاده می شود. به علاوه می توان از آن به عنوان طعم دهنده در شربت افرا، نوشیدنی ها و تنباکو استفاده کرد. از برگ آن نیز می توان در سالاد استفاده کرد.

شنبلیله

  1. درمان اختلالات تغذیه ای

در حیطه مزایای شنبلیله فراتر از عطر و طعم آن باید به خواص درمانی گوارشی آن نیز توجه کرد. این گیاه می تواند در افزایش اشتها موثر واقع شود. یک مطالعه منتشر شده در فارماکولوژی بیوشیمی و رفتار، اثرات این گیاه بر رفتارهای تغذیه ای را بررسی کرد. این آزمایشات پیرامون میزان اشتها و میل به مصرف مواد غذایی و انگیزه برای خوردن و همچنین عملکرد غدد درون ریز متابولیک انجام شد.

نتایج نشان داد که مصرف مداوم این گیاه باعث بیشتر شدن اشتها و افزایش انگیزه برای خوردن مواد غذایی می شود. در برخی از ناهنجاری های غذایی پزشکات مصرف روزانه 250 تا 500 میلی گرم شنبلیله را توصیه می کنند اما این مقدار ممکن است برای کودکان مناسب نباشد. در هر صورت قبل از هر گونه مصرف باید با پزشک مشورت کرد.

  1. بهبود عملکرد ورزشی

گفته می شود مواد مغذی که در این گیاه موجود است می تواند سبب بهبود مقاومت و توانایی بدن برای انجام فعالیت های بدنی سنگین و در نتیجه عملکرد بهتر وی در ورزش کردن باشد. برای آزمایش این موضوع مصرف هفتگی 70 گرم پلاسبو دگزستروز، 5 گرم کراتین و 70 گرم دگزستروز و یا 3.5 گرم کراتین و 900 میلی گرم عصاره شنبلیله به مدت 8 هفته تجویز شد.

در 4 تا 8 هفته ترکیب بدنیف استقامت عضلانی و ظرفیت بی هوازی افراد مورد آزمایش قرار گرفت. گروهی که کراتین مصرف کرده بودند عملکرد خیلی بهتری در انجام پرس سینه و تحمل فشار در پاها داشتند. این مطالعه نشان داد که ترکیب کراتین و دکستروز یک عامل موثر برای بهبود توانایی و قدرت بدنی است.

این در حالی است که شنبلیله و ترکیبات آن اثر مهمی در جذب بهتر کراتین ایفا می کنند. به همین علت است که توصیه می شود مصرف این سبزی را در رژیم غذایی تان بگنجانید.

تاریخچه و منشا شنبلیله

این گیاه تاریخچه طولانی دارد و به عنوان یک گیاه باستانی و دارویی شناخته می شود. شنبلیله ادویه ای است که مصری ها برای شستشوی بدن از آن استفاده می کردند. یونانی ها و رومی ها نیز برای تغذیه گاو های شان روی آن حساب می کردند چرا که به کیفیت شیر آن ها کمک می کرد. اولین ردی که از استفاده این گیاه دیده می شود در یک پاپیروس باستانی مصری است که قدمت آن به 1500 سال قبل برمی گردد.

شنبلیله بومی جنوب اروپا، منطقه ای از مدیترانه و آسیای غربی است. این گیاه به عنوان یک بخش ضروری و جدا نشدنی از صنعت دارویی و آشپزی در هند شناخته می شود.

گفته می شود که دانه های شنبلیله برای تسکین مشکلات یائسگی و همچنین اختلالات گوارشی و یا القا درد زایمان نیز موثر می باشد. امروزه نیز از این گیاه به عنوان یک داروی سنتی برای بهبود دیابت و کاهش اشتها و همچنین تحرک تولید شیر در زنانی که به کودکان شان شیر می دهند، استفاده می شود. به علاوه از جمله مزایا و خواص شنبلیله نقش بهبود دهنده آن روی پوست می باشد.

عوارض جانبی شنبلیله

  • این گیاه ممکن است چند عارضه جانبی نیز داشته باشد. در برخی افراد مصرف آن شاید سبب التهاب، گاز معده و اسهال شود. به علاوه اگر مستقیما با پوست تماس پیدا کند ممکن است باعث بروز حساسیت شود. در نتیجه اگر می خواهید از آن به عنوان پماد یا ماسک برای پوست تان استفاده کنید ابتدا روی یک منطقه کوچک کمی از آن را تست کنید.
  • اگر چه شنبلیله سبب جلو افتادن زایمان می شود اما خانم های باردار باید در مصرف آن احتیاط کنند. چرا که ممکن است بر اثر استفاده بیش از حد دچار خون ریزی شوند . همچنین کسانی که دچار اختلالات خونریزی هستند استفاده از شنبلیله شاید برایشان دردرسر ساز شده و سبب خونریزی در آن ها شود.

منابع:

draxe.com

foodfacts.mercola.com

wikipedia

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی