خواص مواد غذايي سلامت

خواص و فواید خرما برای سلامت بدن

تقویم فارسی اندروید

از جمله خواص و فواید خرما می توان به درمان و تسکین اختلالات یبوست، اختلالات روده، مشکلات قلبی، کم خونی، اختلالات عملکرد جنسی، اسهال، سرطان شکم و بسیاری از امراض دیگر اشاره کرد. به علاوه خرما خوراکی خوبی برای به دست آوردن وزن می باشد. این خوراکی خوشمزه غنی از چند ویتامین، مواد معدنی و فیبر از جمله روغن، کلسیم، گوگرد، آهن، پتاسیم، فسفر، منگنز، مس و منیزیم می باشد. متخصصان تغذیه می گویند که خوردن روزانه خرما معادل داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم است.در این مقاله از 7گنج قصد داریم شما را با خواص و فواید خرما بیشتر آشنا کنیم.

فواید خرما
فواید خرما

خواص و فواید خرما

از خواص و فواید خرما می توان به تاثیر آن بر بهبود و ساخت عضلات اشاره کرد. خرما را به روش های مختلفی همچون مصرف با شیر یا نان یا کره می خورند.

بر اساس یک نظرسنجی پزشکی مدرن، در حال حاضر خرما کم کم دارد جایگاه خود را در تاثیرگذاری برای درمان سرطان شکم پیدا می کند. بسیاری از مسلمانان رسم دارند که روزه خود را با خرما می شکنند. این کار کمک می کند تا فرد کمتر غذا خورده و به خاطر کالری بالایی که دریافت کرده کمتر نیز احساس گرسنگی کند. به علاوه یکی از خواص و فواید خرما تاثیر آن بر سیستم عصبی می باشد چرا که خرما حاوی مقدار زیادی پتاسیم است.

خرما از بهترین غذاهای شیرین و مقوی است که می تواند جذب مواد را نیز در بدن تنظیم کند. تنها نیم ساعت بعد از مصرف آن انرژی شما به طور قابل توجهی بالا می رود. انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند در روز 20 تا 35 گرم فیبر مصرف کنید. این مقدار می تواند از طریق خوردن خرما تامین شود. همچنین گفته می شود که خوردن روزانه خرما سلامت چشم را تحکیم می کند. خرما را یک خوراکی موثر در درمان شب کوری می دانند.

ارزش غذایی خرما

این خوراکی منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است. همچنین مقدار خوبی از قند و فیبر و انرژی هم توسط آن تامین می شود. مواد معدنی ضروری مانند کلسیم، آهن، فسفر، سدیم، پتاسیم، منیزیم و روی در خرما وجود دارد. همچنین ویتامین هایی مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، ویتامین A و ویتامین K نیز از جمله مواد مغذی خرما می باشند.

مزایای بهداشتی و خواص درمانی خرما

  • یبوست: خرما معمولا به عنوان یک غذای ملین و مسهل شناخته می شود. به همین دلیل است که اغلب به افراد مبتلا به یبوست پیشنهاد می شود از این ماده خوراکی استفاده کنند. البته برای اینکه به ملین آن دست پیدا کنید باید آن را از شب قبل خیسانده و سپس در صبح روز بعد به صورت یک شربت با آب آن میل کنید. در این صورت نتیجه بهتری می گیرید. خرما دارای مقادیر زیادی از فیبر محلول است. به همین دلیل در هضم بهتر غذا و عبور راحتتر آن از دستگاه گوارشی کمک می کند.
  • سلامت و استحکام استخوان: میزان قابل توجهی از مواد معدنی وجود دارد که تاثیر فوق العاده ای در سلامت و استحکام استخوان ها دارند. از فواید خرما نیز دارا بودن همین مواد معدنی می باشد. موادی از جمله سلنیوم، منگنز، مس و منیزیم می توانند پوکی استخوان را رفع کرده و بیماری ها و ناتوانی های مربوط به استخوان را مرتفع سازند. بالا رفتن سن کم کم سبب ایجاد درد و ناتوانی در بخش اسکلتی بدن می شود بنابراین خوردن غذاهایی که به استحکام استخوان بندی شما کمک کنند می توانند این ناراحتی ها را به تعویق بیندازند.
  • اختلالات روده: نیکوتین موجود در خرما در درمان بسیاری از اختلالات روده موثر است. مصرف مداوم خرما کمک می کند تا از رشد ارگانیسم های پاتولوژیک جلوگیری کرده و در نتیجه باکتری های روده بهتر رشد کنند. وجود موادی مانند الیاف نامحلول و محلول در آب و همچنین بسیاری از اسیدآمینه های مفید که هضم غذا را آسان می کنند، سبب می شود که کمک به گوارش و رفع اختلالات روده نیز در زمره فواید خرما باشد. خرما همچنین به جذب بهتر مواد کمک می کند.
خرما
خرما
  • کم خونی: خرما دارای مقادیر بالایی از مواد معدنی می باشد که از بسیاری جهات برای بدن مفید هستند. سطوح قابل توجه آهن در خرما نیز یک مکمل غذایی عالی برای رفع کم خونی است. سطح بالای آهن می تواند سبب به تعادل رساندن مقدار آهن و افزایش و انرژی برای کسانی باشد که احساس خستگی و سستی دارند.
  • آلرژی: یکی دیگر از خواص و فواید خرما وجود گوگرد در آن است. گوگرد یک عنصر بسیار رایج در غذاها نیست اما یک مقدار مشخص از آن برای بدن بسیار مفید است. گوگرد می تواند مزایایی از جمله کاهش واکنش های آلرژیک و حساسیت های فصلی باشد. با توجه به مطالعات انجام شده در سال 2002 گوگرد عالی می تواند تاثیر مثبتی بر میزان درد و رنج افراد مبتلا به SAR (آلرژیک رینیت فصلی) گذاشته و آن را کم کند. حدود 23 میلیون در ایالات متحده درگیر این بیماری هستند. از خواص خرما کم کردن اثرات آلرژی می باشد.
  • افزایش وزن: خرما می تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد. چرا که سرشار از قند، پروتئین ها و بسیاری از ویتامین های ضروری است. اگر خرما با خیار مصرف شود می تواند وزن تان را متعادل نگه دارد و از لاغری بیش از حدتان جلوگیری کند. یک کیلو خرما شامل 3000 کالری است. خرما می تواند با کالری که در خود دارد شما را برای کل روز سرپا نگه دارد. البته باید در کنار آن چیزهای دیگری هم مصرف کنید. اگر لاغر هستید و می خواهید وزن اضافه کنید و یا اگر در حال تلاش برای ماهیچه سازی هستید و به خاطر تمرینات زیاد ضعیف شده اید خرما به شما کمک خواهد کرد.
  • تقویت انرژی: خرما دارای مقادیر زیادی قند طبیعی مانند گلوکز، فروکتوز و ساکارز می باشد. بنابراین خرما یک میان وعده عالی برای تامین انرژی شماست. بسیاری از مردم در کشورهای مختلف جهان از خرما برای فرار از بیحالی و خستگی استفاده می کنند.
  • بهبود سیستم عصبی: ویتامین های موجود در خرما می توانند سلامت سیستم عصبی را تا حد ایده آلی بالا ببرد. پتاسیم یکی از مواد اصلی و تعیین کننده در سیستم عصبی است. پتاسیم باعث بهبود سرعت و هوشیاری در فعالیت های مغزی می شود. بنابراین خرما برای آنهایی که پا به سن گذاشته و اعصابشان به قولی ضعیف می شود یک وعده غذایی عالی است. همچنین برای کسانی که می خواهند ذهن تیزی داشته باشند خرما کمک می کند تا سیستم عصبی تنبل و سست نباشد.
  • قلب سالم: خرما در سالم نگه داشتن قلب بسیار مفید است. اگر آن را از شب قبل بخیسانید و در صبح مصرف کنید می توانید از خواص و فواید خرما برای قلب بهره مند شوید. پتاسیم موجود در خرما می تواند از خطر سکته قلبی و بسیاری از بیماری های مربوط به قلب پیشگیری کند. علاوه بر این خرما یک راه عالی برای کاهش کلسترول بد در بدن است. می دانید که کلسترول بد یکی از عوامل حملات بزرگ قلبی یا بیماری های قلبی و سکته مغزی می باشد. بنابراین مصرف خرما برای تنها دو بار در هفته می تواند قلبتان را بهبود بخشد.
خواص و فواید خرما برای سلامت بدن
خواص و فواید خرما برای سلامت بدن
  • ضعف قوای جنسی: مطالعات نشان داده اند که خرما می تواند استقامت جنسیتان را بیشتر کند. می توایند چند خرما را در شیر بز تازه بخیسانید و بعد با کمی پودر هل و عسل میل کنید. همین معجون یک ترکیب عالی برای افزایش قوای جنسی و کاهش نازایی ناشی از اختلالات جنسی است. علم به پشتوانه سنت با انجام تحقیقات بسیار روی خواص خرما برای تقویت قوای جنسی تاکید بسیار دارد. در سال 2006 محققان اثرات خرما و حتی روغن آن را در عملکرد جنسی مورد مطالعه قرا رداده و دریافتند که سطوح بالایی از استرادیول و فلانوئید در خرما موجود می باشد که می تواند در افزایش تعداد و تحرک اسپرم ها موثر باشد. همچنین خرما اندازه و وزن اندام جنسی مردان را بیشتر می کند.
  • درمان شب کوری: زمانی برگ مو را به شکل خمیر درآورده و اطراف چشم ماساژ می دادند و زمانی حتی همان مخلوط را می خوردند تا از شب کوری نجات پیدا کنند. خواص خرما برای درمان شب کوری به خصوص در مناطق روستایی و سنتی مشهور است.
  • زد مسمومیت الکل: خرما معمولا به عنوان یک درمان برای مسمومیت ناشی از الکل شناخته می شود. مسمومیت ناشی از الکل با مصرف خرما تسکین پیدا کرده و تا حد زیادی حال فرد را بهبود می دهد. آن ها همچنین می توانند خرما را در صبح زود بخورند تا از خماری جلوگیری شود. باز هم اگر خرما را از شب قبل بخیسانید نتیجه بهتری خواهید گرفت.
  • اسهال: خرما رسیده حاوی پتاسیم است که یک راه عالی برای کنترل اسهال می باشد. آن ها همچنین به هضم آسان غذا هم کمک می کنند. فیبر محلول در خرما هم برای درمان کلی اسهال مفید است چرا که حرکات روده را بهبود داده و علکرد سیستم گوارشی را بهتر می کند.
  • سرطان شکم: پژوهش ها نشان می دهند که خرما یک راه آسان و موثر برای کاهش خطر ابتلا به سرطان شکم است. آنها در برخی از موارد بهترین دارو هستند و برای تمام گروه های سنی نیز موثر می باشند. همچنین از آنجایی که هیچ عوارض منفی ندارند خوردن آن ها به شدت توصیه می شود.

اگر چه خرما ارزش غذایی فوق الاده ای دارد اما باید برای نگه داری و سالم ماندن آن تلاش کنید چرا که خرما خیلی چسبناک است و مدام می تواند برخی از ناخالصی ها را به خود جذب کند. بنابراین حتی بهتر است خرماهای بسته بندی شده و بهداشتی را مصرف کنید. همچنین خودتان خرما را قبل از خوردن بشویید تا گرد و خاک و آلودگی را از آن بزدایید.

همچنین شما میتوانید مقالات زیر را مطالعه نمایید:

آشنایی با خواص و مضرات خرما

 

منابع استفاده شده : Dates Benefits

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی