خواص مواد غذايي سلامت

خواص و فواید بامیه برای سلامت بدن

خواص و فواید بامیه
تقویم فارسی اندروید

بامیه قطعا از مواد غذایی است که مزایا و فواید زیادی دارد. این گیاه سرشار از مواد مغذی و فیبر است. شما می توانید از آن در سوپ ها و خورش ها بهره برده و لذت ببرید. در ادامه ی این مقاله از 7گنج می خواهیم 10 مورد از خواص و فواید بامیه را عنوان کنیم. با ما همراه باشید.

بامیه
بامیه

پیشگیری و کنترل دیابت از مهمترین فواید بامیه :

احتمالا می دانید که تعداد مبتلایان به دیابت هر ساله در حال افزایش است. از فواید بامیه می توان به پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت اشاره کرد. تخم بوداده بامیه می تواند سبب کاهش قند خون شده و دیابت را درمان میکند. علاوه بر این مطالعات نشان می دهد که آب بامیه هم تا میزان قابل توجهی سطح قند خون را بهبود می دهد.

محتوای فیبر موجود در بامیه نیز برای درمان دیابت موثر است. محققان می گویند مصرف مقدار زیادی از فیبر در رژیم غذایی سبب بهبود حساسیت به انسولین و کنترل قند خون می شود.

رفع خستگی از طریق مصرف بامیه

آیا در صبح، طول روز یا زمانی که می خواهید به رخت خواب بروید احساس خستگی می کنید؟

با توجه به تحقیقات، بامیه حاوی آنتی اکسیدان فلاونوئید و پلی فنول می باشد که سبب افزایش گلیکوژن در کبد می شوند. افزایش گلیکوژن نیز از خستگی جلوگیری کرده و انرژی شما را افزایش می دهد.

مصرف بامیه موجب کاهش میزان کلسترول خون می شود.

مطالعات نشان می دهد که بامیه می تواند سبب کاهش کلسترول شود. این مزیت به علت محتوای بالای فیبر و خواص آنتی اکسیدانی آن ایجاد می گردد.

با خوردن بامیه کمتر گرسنه می شوید

بامیه به علت مقادیر بالای فیبر می تواند کمک کند تا مدت طولانی تری احساس سیری داشته باشید. خوردن سبزیجات به طور منظم برای کاهش کالری دریافتی و کاهش وزن موثر است.

کاهش خطر ابتلا به بیماری های کبدی

تحقیقات نشان می دهد که فلاونوئیدها، استرول ها، تانن ها و آنتراسن ها در بامیه در پیشگیری از بیماری های کبد موثر هستند.

همچنین مصرف عصاره بامیه کمک می کند تا رادیکال های آزادی که به خاطر بیماری های کبدی در بدن آزاد می شوند تعدادشان کمتر شود.

جلوگیری از کمبود کلسیم از سایر خواص بامیه بشمار می رود.

اگر گیاه خوار باشید یا به بیماری عدم تحمل لاکتوز دچار باشید، بامیه می تواند گزینه خوبی برای رساندن کلسیم کافی به بدنتان باشد. یک وعده از بامیه ، 51 میلی گرم کلسیم در خود دارد. توجه داشته باشید که هر فرد بزرگسال روزانه 1.000 میلی گرم کلسیم برای حفظ سلامتی خود نیاز دارد. برای مطالعه بیشتر در مورد خواص کلسیم برای سلامت بدن میتوانید اینجا کلیک کنید.

مصرف کلسیم کافی سبب کمک به استحکام استخوان ها ، تنظیم فشار خون، بهبود سلامت قلب و پایین آوردن سطح کلسترول خون می شود.

خواص بامیه
خواص بامیه

بهبود بینایی

بامیه حاوی مقادیری بتاکاروتن و ویتامین A است. هر دو این مواد برای بینایی مفید می باشند.

فواید بامیه برای درمان استرس

تحقیقات نشان می دهد که عصاره دانه بامیه دارای خواص ضد استرس بوده و سبب کاهش خطر ابتلا به چاقی و دیابت می شود.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

لکتین، پروتئین موجود در بامیه از رشد تومورهای سرطانی سینه جلوگیری کرده و تا 72 درصد از سلول های سرطانی را از بین می برد. این پروتئین همچنین در لوبیا و بادام زمینی هم وجود دارد.

تقویت سیستم ایمنی

بامیه دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی می باشد که در مبارزه با رادیکال های آزاد موثر است. به علاوه حاوی ویتامین A و C فراوانی است که نقش حیاتی در سیستم ایمنی بدن دارند و باعث تقویت آن می شوند.

جهت مطالعه بیشتر در مورد خواص و مضرات بامیه پیشنهاد میشود مقاله زیر را مطالعه نمایید:

آشنایی با خواص و مضرات بامیه

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی