خواص مواد غذايي سلامت

خواص هویج که شما را غافلگیر می کند

تقویم فارسی اندروید

خوردن قرص های ویتامین A را فراموش کنید زیرا هویج دارای مقادیر بسیار زیادی ویتامین A است. خواص هویج شامل زیبایی پوست، پیشگیری از سرطان و خواص ضد پیری می شود. بهتر است مزایای این خوراکی قدرتمند را به یاد بسپارید و با خواص هویج بیشتر آشنا شوید.

خواص هویج

1. بهبود بینایی از بارزترین خواص هویج

به طور حتم از قدیم شنیده اید که می گفتند هویج برای تقویت چشم خوب است و این حقیقت دارد. هویج غنی از بتاکاروتن است که به ویتامین A در کبد تبدیل می شود و برای دید مطلوب در شب ضروری است. بتاکاروتن برای محافظت در برابر آب مروارید سالخوردگان نیز بسیار مفید محسوب می شود.

2. پیشگیری از سرطان

مطالعات نشان داده اند که هویج خطر ابتلا به سرطان ریه، سرطان پستان و سرطان روده را کاهش می دهد. فالاکارینول یک آفت کش طبیعی است که توسط هویج تولید می شود و بدن را از بیماری های قارچی محافظت می کند. مطالعات نشان می دهد مصرف مداوم هویج خطر ابتلا به سرطان را 1/3 کاهش می دهد.

3. کند کردن روند پیری

سطح بالای بتاکاروتن در هویج به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و با تنظیم متابولیسم از آسیب سلولی بدن جلوگیری می کند. این مسئله کمک می کند که پیری سلول ها کاهش پیدا کند.

4. سلامت پوست

ویتامین A و آنتی اکسیدان ها پوست را از آسیب های خورشید محافظت می کنند. کمبود ویتامین A موجب خشکی پوست، مو و ناخن می شود. همچنین ویتامین A باعث جلوگیری از چین و چروک زودرس، آکنه، خشکی پوست، تغییر رنگ، لکه های پوستی و کدر بودن پوست می شود.

5. جلوگیری از عفونت

هویج یکی از گیاهان شناخته شده طی سالیان دراز برای درمان عفونت بود. می توان از آن به شکل خرد شده یا پوره شده، جوشانده شده و پخته شده بهره برد.

6. درمان خارجی پوست

هویج به عنوان یک ماسک صورت ارزان و بسیار مناسب می تواند مورد استفاده قرار گیرد. هویج رنده شده را با کمی عسل، روغن زیتون بکر و چند قطره لیمو مخلوط کرده و روی پوست بگذارید.

7. جلوگیری از بیماری های قلبی

هویج نه تنها بتاکاروتن دارد بلکه سرشار از آلفاکاروتن و لوتئین نیز هست. مصرف منظم هویج می تواند سطح کلسترول را کاهش داده و همچنین فیبر موجود در هویج با اسیدهای صفراوی در ارتباط مستقیم هستند.

8. پاکسازی بدن

ویتامین A به کبد کمک می کند تا سموم بدن را از بین ببرد. بدین شکل صفرا و چربی در کبد کاهش یافته و فیبر موجود در هویج موجب پاکسازی بدن می شود.

خواص هویج

9. محافظت از دندان و لثه

خواص هویج دهان و دندان را تمیز می کند. ذرات مواد غذایی که مسواک و خمیر دندان نمی توانند به سادگی از بین ببرند را نابود می کند. هویج مانند آدامس باعث تحریک و زیاد شدن بزاق دهان می شود و مواد معدنی آن از آسیب زدن به دندان جلوگیری می کنند.

10. جلوگیری از سکته مغزی

اصلا عجیب نیست که بگوییم تحقیقات نشان می دهند کسانی که پنج بار یا بیشتر در هفته هویج مصرف می کنند نسبت به کسانی که تنها یک بار در ماه هویج می خورند کمتر دچار سکته مغزی می شوند.

11. کنترل کننده دیابت

آنتی اکسیدان ها و فیتوشیمیکال های هویج به تنظیم قند خون کمک می کنند. حدود ¼ کربوهیدرات در هویج شکر است اما میزان کربوهیدرات هویج بسیار اندک است.

12. تنظیم فشار خون

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که یک رژیم غذایی غنی از فیبر و پتاسیم و کاهش مصرف سدیم برای محافظت در برابر فشار خون و بیماری های قلبی مفید است. هویج تعادل خوبی از این مواد مغذی ارائه می دهد.

13. عملکرد ایمنی بدن

هویج حاوی ویتامین C و آنتی اکسیدان است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بیماری می شود. ویتامین C می تواند به کاهش علائم سرماخوردگی کمک کرده و طول مدت درمان را کاهش دهد.

اطلاعاتی جالب درباره خواص هویج

  • هویج غذای مورد علاقه خرگوش هاست اما آنها نباید بیش از حد هویج بخورند. خوردن یک هویج کامل برای خرگوش ها به اندازه خوردن 20 عدد برای انسان هاست. هویج برای دندان خرگوش مناسب است و شکر مصنوعی ندارد اما حتی همین قند طبیعی نیز برای آنها می تواند مشکلات گوارشی و دیابت به همراه داشته باشد اگر بیش از حد هویج مصرف کنند.
  • هویج دومین سبزیجات محبوب انسان ها پس از سیب زمینی محسوب می شود.
  • بیش از 100 نوع هویج در دنیا با رنگ ها (از جمله سفید، نارنجی، بنفش، زرد و قرمز)، شکل ها و اندازه های مختلف وجود دارد.
  • زنان انگلیسی در دهه 1600 اغلب کلاه های خود را با برگ های هویج به جای گل یا پر تزئین می کردند.
  • نام انگلیسی هویج یا CARROT از کلمه یونانی کاروتن می آید و به این خاطر اسم گذاری شده که سرشار از بتاکاروتن است.
  • هویج نخستین بار در آسیا رشد کرد در حالیکه رنگ آن نارنجی نبود.
  • هویج یکی از معدود سبزیجاتی است که در تمام طول سال یافت می شود.

هویج

خطرات

مصرف بیش از حد ویتامین A می تواند برای انسان سمی باشد. افرادی که از داروهای دارای ویتامین A استفاده می کنند نباید زیادی هویج بخورند.

اگر در دوره رژیم غذایی هستید حتما درباره مصرف هویج با پزشک متخصص خود مشورت نمایید.

 

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی