خواص مواد غذايي سلامت سلامت پوست، مو و ناخن

فوايد بي نظير توت فرنگی براي پوست و مو

این میوه خوش رنگ علاوه بر طعم فوق العاده ای که دارد، می تواند به عنوان ماده اولیه انواع کرم ها و ماسک های زیبایی باشد که شما می توانید خود در منزل تهیه کنید.
تقویم فارسی اندروید

این روزها از کنار هر میوه فروشی که رد شوید، توت فرنگی های قرمز و زیبا به شما چشمک می زنند و شاید شما را وسوسه می کنند که دست خالی به منزل نروید اما باید بدانید این میوه خوش رنگ علاوه بر طعم فوق العاده ای که دارد، می تواند به عنوان ماده اولیه انواع کرم ها و ماسک های زیبایی باشد که شما می توانید خود در منزل تهیه کنید. مطمئن باشید وقتی با خواص شگفت آور این میوه تابستانی آشنا شوید هرگز پوست تان را از مواد زیبا کننده آن محروم نخواهید کرد چون شاید بتوان گفت جزو بهترین موادی است که می توانید به پوست خود هدیه کنید.

ماسك توت فرنگي - 7ganj.ir

فوايد توت فرنگی براي پوست :

توت فرنگی به دلیل داشتن اسیدهای میوه یکی از مهمترین گیاهانی است که در زمره وسایل آرایشی کاربرد دارد و از قدیم به این منظور استفاده می شده است. برای توجیه این اثرات بهتر است ابتدا خلاصه ای در باره اسیدهای میوه شرح داده شود تا علت این استفاده به طور علمی روشن گردد.

از هزاران سال پیش خانم ها از عصاره برخی میوه ها جهت شادابی پوست خود استفاده می کردند.

تحقیقات سال های اخیر نشان داده است میوه ها حاوی اسیدهایی به نام اسید میوه یا ” آلفا هیدروکسی اسید” می باشند و به اختصار به صورتAHA گفته می شوند. این اسیدها قادر هستند که لایه های شاخی و سفت روی پوست و به خصوص صورت را حل کنند و ضمن شاداب و با طراوت کردن پوست، موادی از جمله اسانس همین میوه ها می توانند بهتر جذب پوست شده و باعث تحریک گردش خون و یا تحریک تولید سلول های جوان شده و با یک سلسله اثرات باعث طراوت و تازگی پوست شوند.

البته با توجه به اینکه این اسیدها دارای خاصیت ضعیف اسیدی می باشند دارای اثرات کمی بوده و برای این منظور باید سالیان متمادی از آنها استفاده کرد.

این موضوع باعث جلب نظر همگان به اثرات این اسیدها شده، طوریکه در سال های اخیر کارخانجات، دست به تهیه آنها زده و از آنها کرم، لوسیون و فرآورده هایی به عنوان ضد چروک تهیه و به بازار عرضه کرده اند.

تفاوت محصولات صنعتی با میوه های طبیعی در این است که غلظت این اسیدها در محصولات صنعتی بسیار بالاتر از میوه ها بوده، بنابراین دارای اثرات سریع و قوی هستند و در عوض استفاده زیاد و ممتد آنها خالی از اثرات جانبی نمی باشد.

افرادی که می خواهند از اثرات سوء اینگونه محصولات در امان بمانند، می توانند از ماسک بعضی میوه ها از جمله توت فرنگی استفاده کنند، به شرط آنکه صبر و حوصله کافی داشته باشند، چون اثر میوه های طبیعی به مراتب ضعیف تر و طولانی تر از محصولات شیمیایی بوده ولی عوارض جانبی آنها را به همراه ندارند.

 

ماسك توت فرنگي:

برای استفاده از ماسک توت فرنگی می توان ۵ تا۱۰ عدد توت فرنگی تازه را پس از شستشوی کامل له کرده و پس از استحمام که منافذ پوست بازتر هستند، آن را روی صورت به مدت ۲۰ دقیقه قرار داد و سپس صورت را با آب شست.

این کار را می توان در فصلی که توت فرنگی است، یک روز در میان و یا دو روز در میان انجام داد.

البته قبل از انجام این عمل فرد بایستی مطمئن شود که نسبت به این میوه حسیت ندارد.

برای اطمینان از عدم حساسیت می توان با قرار دادن میوه له شده بر روی قسمت کوچکی از پوست دست یا صورت، آن را آزمایش کرد.

توت فرنگی علاوه برداشتن اسیدهای گیاهی دارای اسانس خوش بویی است که وقتی به صورت ماسک مصرف می شود، جذب پوست شده و به اثرات اسیدهای میوه موجود در آن کمک می کند.

● صاف شدن و درمان منافذ باز پوست با توت فرنگي

توت فرنگی دارای مقدار زیادی اسید سالیسیلیک است که می تواند پوست شما را از شر سلول های مرده خلاص کندو در نتیجه باعث صافی پوست و کوچک شدن منافذ پوستی می شود و رنگ چهره را باز می کند. این میوه یک لایه بردار خیلی ملایم است که می تواند تمام کثیفی ها و ناخالصی ها را از روی پوست بردارد و در نتیجه اگر روی پوست شما التهاب یا قرمزی وجود داشته باشد آن را از بین می برد و در نتیجه توت فرنگی می تواند یک ماسک پاک کننده عالی برای تمیز کردن و نرم کردن صورت شما باشد.

علاوه بر این ها، آنتی اکسیدان های موجود در این میوه، ترمیم آسیب های پوستی را سرعت می بخشد و از پوست در مقابل پیری محافظت می کند. پوست شما به طور طبیعی روزانه میلیون ها سلول تازه می سازد و می توان گفت که هر ۳۰ تا ۴۰ روز یک بار پوست کاملا بازسازی می شود اما بعد از آنکه سن از ۳۰ سالگی عبور می کند ، این روند بازسازی طبیعی پوست به طور قابل ملاحظه ای کند می شود. اما شما می توانید در این مرحله با استفاده از ماسک توت فرنگی به پوست خود کمک فراوانی بکنید. البته ماسک توت فرنگی خواص دیگری نیز دارد از جمله اینکه مقاومت پوست را در مقابل عوامل محیطی افزایش می دهد، دیگر اینکه می تواند التهابات و حساسیت های پوستی را التیام دهد و در نهایت اینکه رنگ پوست را روشن می کند. البته تاثیرات استفاده موضعی از توت فرنگی در دراز مدت خود را نشان می دهد. شما باید حداقل ۲ بار در هفته در طول ۳ تا ۶ ماه از این توت فرنگی استفاده کنید تا اثرات آن را ببینید.

● فوايد توت فرنگي براي مو

از امروز دیگر توت فرنگی های رسیده و له شده را دور نیندازید چون می توانید از آنها برای درمان بعضی از مشکلات موها استفاده کنید. اگر می خواهید موهایی براق و درخشان داشته باشید باید از مخلوط توت فرنگی و مایونز استفاده کنید، شما باید حداقل ۷ تا ۸ توت فرنگی رسیده را کاملا له کرده و سپس به آن یک قاشق غذاخوری مایونز اضافه کنید و خوب به هم بزنید تا مخلوط کاملا حالت چسبی شکل پیدا کند. حالا این مخلوط را به تمام موهای تان بمالید و سپس موها را با یک کلاه حمام کاملا بپوشانید و حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید. سپس موها را آب بکشید و مثل همیشه شامپو کنید. مطمئن باشید اثر این مخلوط فوق العاده است. شما در واقع از یک ترکیب طبیعی توت فرنگی برای براق کردن فوری موها استفاده کرده اید، توت فرنگی یک حالت دهنده فوق العاده برای موهای شماست.

● درمان جوش صورت با توت فرنگي

اگر مدتی است که جوش ها و آکنه های صورت تان به شدت آزارتان می دهد، این مخلوط خانگی که از توت فرنگی تهیه شده است می تواند واقعا موثر باشد. ۷ تا ۸ توت فرنگی را کاملا له کنید سپس یک قاشق غذاخوری خامه ترش را به آن اضافه کرده و خوب به هم بزنید. حالا این مخلوط را به صورت تان بمالید و بگذارید حدود ۱۰ تا ۱۲ دقیقه روی پوست تان باقی بماند، سپس به خوبی صورت تان را آب بکشید. اگر هفته ای ۲ بار از این مخلوط طبیعی توت فرنگی استفاده کنید در بهبود جوش های شما تاثیر بسیاری خواهد داشت.

نکته : توت فرنگی دارای مقدار زیادی اسید سالیسیلیک است که می تواند پوست شما را از شر سلول های مرده خلاص کند

● 2 ماسك عالي براي پوست هاي چرب 

اگر به دنبال یک ماسک صورت ارزان و موثر هستند، این ۲ ماسک را حتما امتحان کنید.

۱. قسمت گوشتدار توت فرنگی تازه برای پوست های چرب، قابض کننده ای عالی است. برای تهیه این ماسک صورت مقداری توت فرنگی تازه را له یا میکس کنید و با نصف پیمانه ماست و یک قاشق سوپخوری بادام زمینی مخلوط کنید. سپس مانند یک کرم آن را روی پوست بمالید و به مدت ۱۵ دقیقه صبر کنید. بعد آن را بشویید.

۲. ابتدا ۴ تا ۵ توت فرنگی کاملا رسیده را له کنید، سپس ۲ قاشق چای خوری خامه نسبتا سفت و یک قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کنید، خوب مخلوط کنید؛ سپس بلافاصله این مخلوط را به صورت تان بمالید و حدود ۲۰ دقیقه صبر کنید، بعد از آن با مقدار زیادی آب گرم صورتتان را بشویید.

● فوايد توت فرنگي بر زيبايي دندان

توت فرنگی یک سفید کننده طبیعی دندان است. کافی است مقداری گوشت این میوه را به طور مستقیم روی دندان ها بمالید تا آنها را به طور طبیعی تمیز کنید. راه دیگر، مخلوط کردن مقداری توت فرنگی له شده با نصف قاشق غداخوری جوش شیرین است که می تواند در از بین بردن لک ها بسیار موثر باشد؛ بهتر است این مخلوط را فقط هفته ای یکبار برای سفید کردن دندان های تان به کار ببرید. استفاده منظم از توت فرنگی می تواند به طور طبیعی تا حد زیادی دندان های شما را سفید نگه دارد.

● ماسك شفاف كننده پوست صورت

کافی است یک توت فرنگی را از وسط برش بزنید تا به ۲ بخش تقسیم شود و سپس این توت فرنگی را به آرامی حدود ۲ تا ۳ دقیقه به تمام پوست بمالید و اجازه دهید این آب توت فرنگی حدود ۲ دقیقه روی صورت باقی بماند تا کاملا خشک شود و سپس آب بکشید. بعد از این کار خواهید دید که پوست شما نرم می شود و دیگر کدر نیست.

● درمان پف زير چشم با توت فرنگي

یک عدد توت فرنگی را خیلی باریک برش دهید سپس این برش ها را در یک جای خنک بگذارید تا کاملا سرد شوند، سپس این برش ها را زیر چشم های تان بگذارید و حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه دراز بکشید، بعد از این مدت صورت تان را با آب سرد بشویید و سپس از یک کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

● درمان پف آفتاب سوختگي با توت فرنگي

همچنین این ماسک می تواند به عنوان یک ضد آفتاب متوسط در زمانی که آفتاب سوختگی رخ داده است، استفاده شود.

● اسکراب خوشبو کننده

کافی است ۱۰-۱۲ عدد توت فرنگی کوچک له شده و غیرقابل خوردن را با یک قاشق چای خوری شکر و یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون مخلوط کنید و سپس به تمامی بدن به طور گردشی بمالید تا سلول‌های مرده از بین برود.

● اسکراب پا

هشت تا ده عدد توت فرنگی، دو قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق چای خوری نمک را با هم مخلوط کنید و آرام و به مدت چند دقیقه به پا بمالید و بگذارید کمی بماند، سپس بشویید.

گردآوري و نوشته شده توسط 7 گنج – اختصاصي 7 گنج

www.7ganj.ir

كپي برداري بدون ذكر نام و لينك فعال به 7 گنج مجاز نيست.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی