خواص مواد غذايي سلامت

خواص عسل برای سلامتی از نظر علمی

تقویم فارسی اندروید
عسل
خواص مواد غذایی

اگر شما از خواص عسل بی اطلاعید و به اندازه کافی از آن استفاده نمی کنید وقت آن رسیده که عسل را وارد رژیم غذایی روزانه خود کنید زیرا عسل عاملی شفابخش برای بسیاری از بیماری هاست. مردم از زمان های قدیم از عسل به خاطر خواص آنتی باکتریال و ضد قارچی اش بهره می بردند. عسل تنها جایگزینی برای شکر نیست بلکه باید برای سلامتی بیشتر در تغذیه شما جایگاهی ثابت و مقتدرانه داشته باشد. یک قاشق غذاخوری عسل دارای 64 گرم کالری است و هیچ چربی و کلسترولی ندارد. عسل همچنین دارای ویتامین ها، آنزیم های مفید، اسید آمینه و مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، سدیم کلرین، منیزیم، فسفات و پتاسیم می باشد. از جمله خواص عسل این است که به کاهش رشد باکتری ها کمک می کند و به خاطر خواص آنتی اکسیدانی برای حذف رادیکال های آزاد مفید است. عسل شاید یکی از بهترین و مفیدترین شیرین کننده های این سیاره باشد و همه ما می دانیم بهتر است از شکر کمتر استفاده کنیم.

اجازه دهید با هم بیشتر به خواص عسل بپردازیم تا مردم بیشتر از این داروی طبیعی بهره ببرند.

عسل

1. کمک به درمان آلرژی

عسل به دلیل خواص ضد التهابی اش می تواند علائم آلرژی را کاهش دهد. از آنجا که عسل از گرده گل ها تهیه می شود، واکسنی طبیعی به حساب می آید. آیا در فصول آلرژی از آبریزش بینی و خارش چشم رنج می برید؟ آیا قرص و اسپری هم برایتان مفید نبوده است؟ در این حالت بهترین راه استفاده از خواص عسل طبیعیست که با تقویت سیستم ایمنی بدن، به آنچه که حساسیت دارید حمله کرده و همزمان در بدن تان مصونیت ایجاد می کند. با مصرف روزانه تنها یک قاشق چای خوری عسل به طور مداوم در بدن تان یک ایمنی طبیعی ایجاد شده و در برابر علائم آزار دهنده آلرژی مقاوم می شود. به یاد داشته باشید باید دو ماه یا سه ماه پیش از شروع آلرژی درمان را آغاز کنید. بیشتر سعی کنید از عسل محلی و طبیعی که در منطقه زندگی خودتان تولید می شود استفاده کنید زیرا ممکن است حساسیت تان نسبت به گرده گل های همان منطقه باشد. بنابراین عسلی که از گرده همان گلها تهیه می شود می تواند پادزهری برای آلرژی تان شود.

عسل

2. تقویت کننده انرژی

آیا مدام احساس خستگی می کنید و دوست دارید چرت بزنید؟ آیا توان ورزش کردن ندارید و احساس چاقی می کنید؟ انرژی هر فردی مدام در حال نوسان است اما اگر بتوانید از یک تقویت کننده طبیعی انرژی بهره ببرید قطعا برنده هستید. عسل سرشار از کربوهیدرات است و گلوکز و فروکتوز موجود در آن با تحریک جریان خون می توانند شما را به حرکت وا دارند. این یک راه عالی برای آغاز روز و انجام ورزش های طولانی است. کافیست آن را در وعده صبحانه تان بگنجانید. ایده خوبیست که چای خود را با یک قاشق غذاخوری از آن شیرین کنید. در کل یک قاشق غذاخوری عسل به طور روزانه می تواند انرژی مضاعفی به شما ببخشد.

خواص عسل

3. تقویت کننده حافظه

همانطور که سن و سال بالاتر می رود ما نیاز بیشتری به تقویت حافظه مان داریم. آنتی اکسیدان ها برای تقویت سلول های مغز بسیار مفید هستند که در عسل به مقدار زیادی موجود است. در واقع تحقیقات جدید نشان می دهند که خواص عسل به حفظ حافظه زنان پس از یائسگی کمک می کند. عسل به مغز کمک می کند که کلسیم را بهتر جذب کرده و با زوال عقل مقابله می کند.

خواص عسل

4. کاهش سرفه

با شیوع سرماخوردگی در فصل زمستان، عسل مفیدترین ایده برای کاهش سرفه است. شما می توانید در این مورد از شربت سرفه استفاده کنید اما عسل، درمانی قدیمی و طبیعی برای کاهش سرفه است. عسل با بخشیدن رطوبت و آرامش به گلو از آن محافظت می کند. بدین منظور با عسل طبیعی و لیمو شربت سرفه طبیعی خودتان را تهیه نمایید. عسل را کمی گرم کنید اما مراقب باشید بیش از حد حرارت نبیند تا خواصش را از دست ندهد. لیمو را در کمی آب جوش انداخته و اجازه دهید چند ثانیه جوش بخورد. این کار باکتری های روی پوست لیمو را از بین برده و لیمو را نرم می کند. هنگامی که لیمو سرد شد آن را تکه تکه کرده و به عسل گرم اضافه کنید. یک ساعت به آن استراحت دهید و سپس تکه های لیمو را از عسل جدا کنید. پس از سرد شدن عسل آن را در بطری بریزید و می توانید آن را تا دو ماه نگه دارید. اگر دچار سرفه شدید، 4 بار در روز یک قاشق غذاخوری از آن را میل کنید. به کودکان نصف قاشق چای خوری از آن را بدهید. عسل را به نوزادان زیر یک سال ندهید زیرا سیستم گوارش آنها را تحریک می کند.

خواص عسل

5. کمک به خواب راحت

خواص عسل می تواند به کسانی که اختلالاتی در خوابیدن دارند کمک کرده و در آنها نوعی خستگی ایجاد کند. برای درمان فوری بی خوابی حتما به عسل فکر کنید. هنگامی که شب ها بی قرار هستید، می تواند نجات دهنده شما باشد. دلیل رفع بی خوابی از نظر علمی این است که شیرین بودن عسل موجب افزایش سطح انسولین شده و سروتونین آزاد می کند. سپس بدن، سروتونین را به ملاتونین تبدیل کرده و باعث می شود شما راحت تر به خواب بروید. بنابراین شما می توانید هر شب یک قاشق غذاخوری عسل را به چای یا شیر خود افزوده و یا آن را به تنهایی میل کنید.

خواص عسل

6. کمک به رفع شوره سر

اگر پوست سرتان شوره می زند، خبر خوب این است که محققان به این نتیجه رسیده اند محلول رقیق عسل و آب روی سر و شستشوی آن پس از چند ساعت می تواند شما را از شر شوره سر رها کند. بدین شکل بسیاری از مشکلات پوست سر و حتی ریزش مو از بین می رود. خواص ضد قارچی، ضد التهابی و ضد باکتریایی عسل می تواند سلامت را به پوست شما بازگرداند. بدین منظور حتما از عسل محلی استفاده کنید و به یاد داشته باشید حتی اگر پوست سرتان هیچ مشکلی هم نداشته باشد باز هم می توانید از عسل برای نرم و مرطوب کردن موهایتان بهره ببرید.

خواص عسل

7. درمان زخم یا سوختگی از جمله خواص عسل

عسل یک آنتی بیوتیک طبیعی است و می تواند به سادگی بسیاری از باکتری های مهلک را از بین ببرد. در واقع سالها پیش از پنی سیلین، عسل یک ضد عفونی کننده طبیعی بود که مورد مصرف عموم قرار می گرفت. در واقع این روزها که درمان های طبیعی مجددا جایگاه ویژه ای در میان مردم باز کرده است، عسل بسیار در درمان زخم و سوختگی محبوب است.

عسل

8. درمان تبخال

معالجه تبخال قطعا طولانی و خسته کننده است و گاهی درمان های خودسرانه می تواند وضع را بدتر کند. استفاده از عسل بر روی تبخال می تواند مایع داخل آن را به سرعت تخلیه کند. حتی اگر دچار تبخال تناسلی هم شدید می توانید از عسل استفاده کنید و ببینید چطور سریع تر بهبود پیدا می کند. عسل یک عامل شفا دهنده ایمن و مقرون به صرفه است که شما را از هزینه های گزاف و نسخه هایی با عوارض جانبی رها می کند.

خواص عسل

9. استفاده به عنوان مرطوب کننده

کسانی که داروهای خانگی را دوست دارند می توانند از عسل برای مرطوب کردن دست، لب، پا و بدن استفاده کنند. از آنجایی که عسل کاملا رطوبت را حفظ می کند، می توانید کمی از آن را در شامپو، نرم کننده مو و یا کرم مرطوب کننده تان بریزید. به دستورات زیر توجه فرمایید.

مرطوب کننده بدن:

5 قاشق غذاخوری عسل را با 2 قاشق غذاخوری روغن گل رز و 2 فنجان روغن بادام ترکیب کرده و خوب تکان دهید. آن را در یک بطری بریزید و هرگاه دوست داشتید به بدن اسپری کنید.

نرم کننده مو:

½ فنجان عسل را با ¼ فنجان روغن زیتون مخلوط کنید. آن را به مدت 30 دقیقه روی مو گذاشته و سپس مثل همیشه با شامپو بشویید.

اسکراب یا لایه بردار پوست:

3 قاشق چای خوری عسل را با 1 قاشق چای خوری روغن زیتون و 6 قاشق غذاخوری بادام خرد شده مخلوط کنید. آن را روی صورت قرار داده، ماساژ دهید و سپس با آب گرم بشویید.

عسل

10. رفع اسید معده

عسل می تواند از رفلاکس اسیدی و سوزش معده پیشگیری کرده و همچنین به بهبود مری کمک کند. شاید چندان از نظر علمی تایید نشده باشد اما طبق تحقیقات عسل می تواند موجب بهبود عفونت معده و زخم معده شود. همچنین هضم را آسان می کند زیرا حاوی آنزیم های خاصی است که باعث تقویت سیستم گوارش می شود.

خواص عسل

11. تقویت سیستم ایمنی

سیستم ایمنی بدن برای سلامتی بسیار مهم است زیرا با بسیاری از بیماری ها مبارزه می کند. اگر سیستم ایمنی شما ضعیف باشد، مدام بیمار شده و در برابر امراض مختلف، حساس هستید. مصرف منظم عسل می تواند سیستم ایمنی بدن تان را تقویت کند زیرا دارای خواص ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی است. همچنین سیستم گوارش را پاکسازی کرده و برای سلامت مطلوب، ضروری است. یک لیوان آب گرم را با آب نصف لیمو و یک قاشق چای خوری عسل مخلوط کرده و این نوشیدنی را به طور روزانه برای تقویت سیستم ایمنی بدن میل کنید. پس از یک دوره کوتاه مدت شما متوجه می شوید که انرژی بیشتری دارید و کمتر بیمار می شوید.

عسل

12. پیشگیری و مبارزه با سرطان از مهمترین خواص عسل

عسل دارای خواصی است که با عوامل سرطان زا و تومورهای موجود مبارزه می کند. حتما شنیده اید که شکر می تواند موجب ایجاد سرطان شود اما عسل خصوصیت مشترکی با شکر ندارد. در واقع خواص ضد متاستاتیک عسل است که با سرطان مبارزه می کند. مصرف منظم عسل پردازش نشده راهی مقرون به صرفه و مطمئن برای تقویت سلول های بدن به شمار می رود.

خواص عسل

13. درمان آکنه

فرقی نمی کند که شما یک نوجوان یا بزرگسال هستید. اگر شما در معرض آکنه قرار دارید، خوردن عسل و یا استفاده از ماسک آن به روی مناطق آسیب دیده صورت می تواند برای شما درمانی مناسب باشد. عسل باعث کشتن باکتری ها و ایجاد رطوبت می شود. حدود 30 دقیقه عسل طبیعی را روی پوست صورت یا بدن گذاشته و سپس با آب گرم بشویید.

عسل

14. افزایش میل جنسی

محققان می گویند عسل به مردان کمک می کند که تستوسترون بیشتری تولید کرده و برای زنان به افزایش هورمون استروژن کمک می کند. طی سالها مردم اعتقاد داشته اند که عسل می تواند افراد را تحریک کند و همچنین موجب باروری زنان شود.

عسل

15. درمان مشکلات سینوسی

هنگامی که سینوس های شما ملتهب می شوند، عسل می تواند علائم آزار دهنده آن را درمان کند. تخمین زده شده که حدود 31 میلیون نفر درگیر مشکلات سینوسی هستند و هزینه های زیادی برای درمان پرداخت می کنند. پیش از خواب یک قاشق چای خوری عسل را به طور منظم مصرف کنید تا علائم التهاب سینوس تان کاهش یابد. محققان می گویند عسل با از بین بردن باکتری می تواند به درمان عفونت های سینوسی کمک کند. بدین ترتیب شما می توانید از آن به جای آنتی بیوتیک ها استفاده کنید که هم هزینه کمتری در بر دارد و هم برای بدن مفیدتر است.

عسل

16. درمان عفونت های زنانه

عفونت های زنانه ممکن است از قاعدگی، رابطه جنسی، آنتی بیوتیک ها، حساسیت به صابون، بهداشت نامناسب و غیره ایجاد شوند. علائم آن هم می تواند خارش واژن، ترشحات سفید رنگ و بوی نامناسب باشد. در این مورد عسل به عنوان یک داروی خانگی می تواند بسیار مفید باشد. 2 قاشق غذاخوری عسل طبیعی را با 1 قاشق غذاخوری ماست ساده مخلوط کرده و یک یا دو بار در روز آن را در منطقه اطراف واژن استفاده کنید تا موجب درمان عفونت شود. اگر نمی خواهید از ماست استفاده کنید، می توانید عسل را به تنهایی مصرف نمایید. در نهایت پس از 10 دقیقه منطقه واژن را به خوبی بشویید.

عسل

17. درمان بیماری های لثه از جمله خواص عسل

خاصیت ضد میکروبی و همچنین آنزیم عسل که مسئول تولید پراکسید هیدروژن است می تواند برای بیماری های لثه مفید واقع شود. تعجب نکنید که می گویند عسل می تواند با دهانشویه مقایسه شود. به راحتی عسل را رقیق کرده و از آن به عنوان دهانشویه استفاده کنید و یا با آن خمیردندان ساخته و مسواک بزنید. همچنین می توانید دندان های خود را مسواک بزنید و سپس عسل را روی لثه و دندان هایتان بمالید.

عسل

18. شیرین کننده طبیعی

درست است که عسل یک شیرین کننده طبیعی محسوب می شود اما به یاد داشته باشید که حتما نوع محلی آن را انتخاب کنید و از نوع پردازش شده آن به شدت پرهیز نمایید. عسل های کارخانه ای و غیر طبیعی، تمام مزایای تغذیه ای خود را از دست می دهند و از خواص عسل طبیعی برخوردار نیستند. این نوع عسل ها هیچ نشانه ای از گرده و موم در خود ندارند و توسط تولیدکنندگان ساخته شده اند.

عسل

19. درمان اگزما

برای کسانی که از اگزما رنج می برند عسل یک درمان طبیعیست. اگر شما در معرض اگزما هستید، احتمالا پوست تان کمی خشک و پوسته پوسته شده است. ممکن است کمی دردناک باشد و احتمال عفونت باکتریایی در آن قسمت وجود خواهد داشت.

یک قاشق چای خوری عسل را با یک لیوان آب گرم و آب نصف یک عدد لیمو مخلوط کنید و آن را روزانه بخورید. همچنین می توانید عسل را به تنهایی و چند بار در روز بر مناطق آسیب دیده بزنید و پس از چند هفته نتیجه خواهید گرفت.

عسل

20. کاهش کلسترول از جمله خواص عسل

وجود کلسترول در بدن برای کمک به تخمیر چربی ضروری است اما بیش از حد برای سلامتی خوب نیست. در این مورد باید حتما آزمایش دهید و رژیم غذایی خود را با میوه و سبزیجات و نوشیدن مقدار زیادی آب اصلاح نمایید اما راه مفید دیگر این است که عسل را به رژیم غذایی تان اضافه کنید. کلسترول عسل صفر است و شامل مقدار زیادی مواد مغذی از جمله کلسیم، پتاسیم و ویتامین B می شود. خاصیت آنتی اکسیدانی آن را هم فراموش نکنید. بدین منظور یک قاشق غذاخوری عسل و آب نیمی از یک لیمو و کمی پودر دارچین را با آب گرم مخلوط کرده و روزی یک بار این نوشیدنی را بنوشید.

عسل

توصیه هایی درباره مصرف عسل

اگرچه عسل ماده ای فوق العاده مفید است اما باید نکاتی را درباره مصرف آن در نظر گرفت. یک قاشق چای خوری عسل، 4 گرم فروکتوز دارد که می تواند برای بیماران دیابتی مضر باشد.

اگرچه این یک درمان طبیعیست اما باید مراقب باشید هر روز مقدار کمی عسل دریافت کرده و در صورت لزوم آن را به صورت موضعی مصرف کنید. نکاتی که در این مقاله مطرح شد ممکن است برای همه افراد مناسب نباشند پس حتما در مدت زمانی که از آن استفاده می کنید نتیجه را در نظر بگیرید. با این حال استفاده از ماده ای طبیعی و بهره بردن از خواص عسل در خیلی از موارد بهتر از داروهای شیمیایی است.

اگر به طور منظم آن را در زندگی خود قرار دهید، عاشق عسل و خواص عسل می شوید.

منبع : well-beingsecrets

2 دیدگاه

  • ممنونم از این مقاله. اگر لطف کنید منابع علمی مطالب گفته شده رو هم ذکر کنید با خیال راحت تری میتونیم بهره ببریم. سپاسگزارم ♥

    • سلام دوست عزیز
      منبع انگلیسی همه مقاله ها در انتهای هر مقاله ذکر شده

2 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی