خواص مواد غذايي سلامت

خواص درمانی کلم بروکلی

تقویم فارسی اندروید

کلم بروکلی جزء سبزیجات خوشمزه ایست که این روزها محبوبیت فراوانی یافته است. افزایش مصرف آن به خاطر خاصیت انعطاف پذیرش است که می تواند به صورت خام در سالاد، پخته شده در سوپ و یا سرخ شده مصرف شود. در تمام طول سال یافت می شود و تمام ساقه و گلش قابل خوردن است. سبزیجات مزایای زیادی برای سلامتی دارند و بروکلی هم از این قاعده مستثنا نیست. حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین A و C، اسید فولیک، فیبر، کلسیم، پتاسیم و منیزیم است که می تواند برای سلامتی مفید باشد. همچنین غنی از گوگرد و چندین آنتی اکسیدان قویست. به علاوه چربی اشباع شده و کلسترول بسیار کمی دارد. پس با ما باشید با خواص درمانی کلم بروکلی بیشتر آشنا شوید.

کلم بروکلی
خواص مواد غذایی

1. جلوگیری از سرطان

مطالعات متعدد نشان می دهند که بروکلی به جلوگیری از سرطان کمک می کند. در واقع وجود سولفورافان در بروکلی است که از طریق مکانیزم پیچیده اپی ژنتیک به پیشگیری از سرطان کمک می کند. مطالعه دیگری نشان می دهد که بروکلی می تواند تا 60 درصد از رشد تومور جلوگیری کند و تا 75 درصد تومورها را کاهش دهد. بروکلی به ویژه مانع رشد سرطان سینه، رحم، گردنه رحم، پروستات و پوست می شود. هر فرد باید دست کم یک و نیم فنجان کلم بروکلی برای دو تا سه بار در هفته بخورد تا خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد.

کلم بروکلی

2. تنظیم فشار خون

محققان دریافته اند که بروکلی به تنظیم فشار خون کمک می کند. در واقع وجود سولفورافان در بروکلی که یک ترکیب گوگرد آلی است سطح فشار خون را تنظیم می کند. علاوه بر این منیزیم، کلسیم و پتاسیم موجود در بروکلی در تنظیم فشار خون موثر اند. کلم بروکلی مانند دیگر سبزیجات از جمله کلم پیچ، گل کلم، کلم بروکسل و ترب باید به طور منظم در رژیم غذایی موجود باشند تا بتوانند فشار خون را عادی کنند.

کلم بروکلی

3. حفظ سلامت قلب

محققان موسسه ملی قلب و ریه در امپریال کالج لندن اثبات کرده اند مواد شیمیایی خاصی در کلم بروکلی وجود دارد که مکانیسم دفاعی طبیعی بدن را تقویت کرده و موجب محافظت از شریان ها در برابر گرفتگی و حمله قلبی می شود. بروکلی حاوی پتاسیم، ویتامین C و آنتی اکسیدان هاست که توانایی پمپاژ خون سرخرگ ها را بهبود می بخشد، آسیب های قلبی به دلیل محرومیت از اکسیژن را کاهش می دهد و همچنین اگر به طور منظم استفاده شود می تواند مانع از صدمات ناشی از دیابت به عروق خونی قلب شود. این خوراکی سالم را در رژیم غذایی تان بگنجانید تا خطر ابتلا به آترواسکلروز، بیماری های قلبی و سکته را کاهش دهید.

کلم بروکلی

4. سم زدایی

بروکلی به خاطر مواد مغذی که داراست به فرآیند سم زدایی از بدن کمک می کند.  این مواد باعث فعال سازی، خنثی سازی و حذف آلاینده های ناخواسته در بدن می شوند. از بین بردن مواد زائد و سموم بدن برای سلامت کلی شما مفید است. این فرآیند کمک می کند که سطح انرژی شما افزایش یابد، سوخت و ساز بدن را بهبود می بخشد، گردش خون را افزایش می دهد و هضم را نیز آسان می کند.

کلم بروکلی

5. افزایش قدرت مغز

بروکلی یک منبع عالی از ویتامین K است که عملکرد شناختی را بهبود می بخشد و توانایی مغز را افزایش می دهد. همچنین دارای ویتامین B است که نقش مهمی در بهبود استقامت و حافظه دارد. بروکلی همچنین می تواند اثرات خستگی ذهنی و افسردگی را کاهش دهد. مقدار بالای کولین در بروکلی به رشد سلول های جدید مغز و همچنین ارتباطات عصبی که برای عملکرد شناختی و حافظه خوب ضروری است کمک می کند. کولین همچنین می تواند از نقص لوله عصبی در نوزادان جلوگیری نماید. خوردن یک فنجان بروکلی برای سه بار در هفته می تواند احتمال ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را در سالخوردگی کاهش دهد.

کلم بروکلی

6. کمک به کاهش وزن

با مصرف کلم بروکلی در رژیم غذایی تان می توانید سریعتر وزن کمک کنید زیرا کم چربی و کم کالری است. به علاوه فیبر و آب زیادی دارد و بدون اضافه کردن کالری، حجم معده را پر می کند. همچنین حاوی پروتئین و مواد معدنی شامل پتاسیم، منیزیم و منگنز است که برای داشتن سیستم ایمنی سالم و بدنی سالم ضروریست. یک فنجان بروکلی بخار پز شده را در برنامه رژیم غذایی تان به عنوان میان وعده بگنجانید تا منجر به کاهش وزن تان شود.

کلم بروکلی

7. جلوگیری از پیری زودرس

بروکلی نه تنها باعث حفظ جوانی می شود بلکه می تواند روند پیری را به طور قابل توجهی کندتر کند. ویتامین C موجود در بروکلی با رادیکال های آزاد مبارزه می کند و علائم پیری زودرس مانند چین و چروک، خطوط ریز و لکه های پوستی را کاهش می دهد. علاوه بر این حاوی بتاکاروتن، ویتامین B و  B کمپلکس است که به طور طبیعی پوست را تحریک کرده و باعث حفظ سلامت آن می شود. همچنین بروکلی به عنوان یک کرم ضد آفتاب طبیعی برای محافظت از پوست در برابر اشعه مضر خورشید کار می کند. بروکلی تازه بخورید تا صورت تان زیبایی طبیعی داشته باشد و علائم پیری پوست تان به تاخیر بیفتد.

کلم بروکلی

8. بهبود سلامت چشم

ترکیبات منحصر به فرد و مواد مغذی بروکلی برای چشم و قدرت بینایی بسیار مفید هستند. به علاوه کلم بروکلی منبع خوبی از ویتامین A است که نقش مهمی در شکل گیری شبکیه و مولکول جاذب نور مورد نیاز برای چشم دارد. خوردن بروکلی به طور منظم توانایی دید شما را بهبود می بخشد و خطر ابتلا به مشکلات چشم مانند دژنراسیون ماکولا و آب مروارید را کاهش می دهد.

کلم بروکلی

9. سلامت استخوان

کلم بروکلی به هر شکلی که سرو شود می تواند سلامت استخوان هایتان را بهبود بخشد. بروکلی غنی از کلسیم و ویتامین K است که باعث افزایش سلامت استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان می شود. همچنین یک رژیم غذایی سرشار از ویتامین K، خطر شکستگی استخوان را کاهش می دهد. به علاوه دارای فیبر بالا و کالری کم است که در سلامت استخوان ها موثر خواهد بود. بنابراین برای جلوگیری از کمبود کلسیم و اثرات منفی آن به طور مرتب بروکلی مصرف کنید.

کلم بروکلی

10. سلامت مو

اگر می خواهید موهایی سالم و قوی داشته باشید بروکلی را به رژیم غذایی تان اضافه کنید. کلم بروکلی دارای ویتامین های تغذیه کننده مو مانند ویتامین C، A و B6 است که موهایتان را نرم و قوی می کند. این ویتامین ها تولید سبوم را افزایش می دهند. سبوم به عنوان یک مرطوب کننده و نرم کننده طبیعی برای پوست و مو عمل می کند که مانع خشکی و مجعد شدن موها می شود. به علاوه کلسیم موجود در بروکلی فولیکول های مو را تقویت کرده و ریزش و نازک شدن مو را کاهش می دهد. برای رشد و سلامتی موها بروکلی خام را 3 یا 4 بار در هفته بخورید.

کلم بروکلی

نکاتی برای به حداکثر رساندن مزایای کلم بروکلی

  • برای بهره بردن از تمامی مزایای شگفت انگیز بروکلی آن را به طریقی که بیشتر ارزش غذایی اش حفظ می شود مصرف کنید.
  • از خوردن کلم بروکلی بیش از حد پخته شده اجتناب کنید زیرا ارزش غذایی اش از دست می رود.
  • بروکلی را در مایکروویو نگذارید زیرا مواد ارزشمندش از بین می روند.
  • بروکلی با دو دقیقه بخار پز کردن، برای سرو آماده می شود و البته این بهترین روش برای مصرف آن است.
  • شما می توانید بروکلی را به سوپ و خورشت افزوده و همچنین خام آن را به سالادتان اضافه نمایید.

 

منبع : top10homeremedies

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی