سلامت سلامت و تربيت كودك

خاك بازي چه فوايدي براي كودك دارد؟

امروزه مردم نسبت به میکروب ها، نظافت و بهداشت بسیار حساس شده اند. والدین دائماً در حال شستن دستهای فرزندانشان هستند و از صابون های آنتی باکتریال، دستمال مرطوب و … استفاده می کنند...
تقویم فارسی اندروید

امروزه مردم نسبت به میکروب ها، نظافت و بهداشت بسیار حساس شده اند. والدین دائماً در حال شستن دستهای فرزندانشان هستند و از صابون های آنتی باکتریال، دستمال مرطوب و … استفاده می کنند…

خاك بازي كودك
خاك بازي كودكان

ولی اشکالی ندارد که فرزندانمان را به طبیعت نزدیک کنیم و حتی تحقیقاتی صورت گرفته است درباره اینکه چه رابطه ای بین خاک بازی و قویتر شدن سیستم ایمنی بدن وجود دارد. دانشمندان کشف کرده اند که حساسیت و وسواس انسان ها درباره بهداشت و نظافت ممکن است منجر به آلرژی، آسم و بیماری های التهابی شود.


چرا کودکان به خاک بازی علاقه دارند؟

به گفته مری روبوش، پزشک و نویسنده کتاب “چرا خاک خوب است: ۵ روش برای دوست شدن با میکرب ها” این علاقه کودکان به خاک به میلیون ها سال پیش برمی گردد. دستگاه ایمنی مانند عضلات بدن باید تمرین داشته باشد تا کاملاً رشد کند و قوی شود تا در برابر بیماری ها مقاومت نماید. اینکه کودکی خاک بخورد، یک تمرین ایده آل برای دستگاه ایمنی بدن او و رسیدن به تناسب است. وقتی کودک چیزهایی را در دهانش می گذارد، در واقع به دستگاه ایمنی بدنش امکان کشف محیط زیست پیرامون را می دهد. نه تنها این کار باعث می شود که واکنش های ایمنی بدن قویتر شوند، که برای محافظت از بدن لازم است، بلکه بهترین واکنش ها را به دستگاه ایمنی نابالغ آموزش می دهد. ثابت شده است که بچه هایی که در مزرعه بزرگ می شوند و در معرض انواع و اقسام حشرات، کرم ها و عناصر طبیعی محیط زیست قرار دارند، آلرژی های کمتر و مشکلات کمتری در دستگاه ایمنی شان دارند تا بچه های شهری که بیشتر وقت خود را در خانه می گذرانند. بیرون بازی کردن با پای برهنه و خاک بازی کردن، برای سلامت بچه های امروزی اهمیت زیادی دارد.

غریزه طبیعی ما خاک را دوست دارد

در سال ۲۰۱۲ آزمایشی انجام شد تا ببینند که موش هایی که بدون باکتری معده به دنیا می آیند و بزرگ می شوند، دستگاه ایمنی شان چطور عمل می کند. مشخص شد که قرار گرفتن در معرض میکرب ها در ابتدای زندگی به تقویت سلول های ایمنی در برابر بیماری هایی که بعداً شخص بدان مبتلا می شود بسیار اهمیت دارد. وقتی همان کودک بزرگ می شود و در برابر همان میکرب ها قرار می گیرد، دیگر آن میکرب اثر قبلی را بر روی او ندارند. مهمترین نکته ای که از این آزمایش کشف شد این بود که در سال های اولیه زندگی، رشد بیولوژیکی قابل توجهی صورت می گیرد که در سال های بعدی زندگی دیگر اتفاق نمی افتد و ساخته شدن دستگاه ایمنی قوی یکی از آن رشدها است.

خاک بازی موجب ساخته شدن دستگاه ایمنی قوی در کودکان می شود.

به هیچ وجه نباید بگذارید که کودکتان خاک بخورد، ولی اضطراب هم نداشته باشید. والدین بچه ها آنقدر نگران آنها و سرما خوردن و آنفلوانزا گرفتن آنها هستند که دائماً وسواس دارند که کودکشان تمیز و بدون میکرب باشد. ولی ظاهراً این بر خلاف ریتم طبیعی زندگی است. علم ثابت کرده است که خاک برای زندگی کودک مفید است. کودکان عاشق خاک بازی هستند چون غریزتاً می دانند که خاک برایشان خوب است و باعث می شود که دستگاه ایمنی قویتری داشته باشند.

حالا می توانیم بگذاریم که آنها خاک بازی شان را بکنند و خیالمان راحت باشد که با این کار قوی تر و سالم تر می شوند.

نفس عمیقی بکشید و از خوشحالی کودکتان به هنگام خاک بازی خوشحال باشید.

تذكرات مهم: 

بايد به كودك یاد دهید زمانی که با خاک بازی می کند، هرگز دست خود را به سمت صورت و یا دهان خود نبرد.

همچنین پس از اتمام بازی به سرعت دست خود را با آب و صابون بشوید و مکانی که در آن بازی می کند باید عاری از هر گونه اشیای تیز و برنده باشد.

گردآوري و تنظيم: گروه 7 گنج

www.7ganj.ir

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی