اخبار داغ اخبار علمی

حيرت دانشمندان از كشف عنكبوت هاي يخي در مريخ

تازه ترین تصاویر به دست آمده از مریخ نشان می دهد سطح بخش های جنوبی این سیاره به طرز عجیبی پوشیده از دی اکسید کربن یخ زده است. در این تصاویر سطح مریخ در چنگال عنکبوتهای یخی مشاهده می شود...
تقویم فارسی اندروید

تازه ترین تصاویر به دست آمده از مریخ نشان می دهد سطح بخش های جنوبی این سیاره به طرز عجیبی پوشیده از دی اکسید کربن یخ زده است. در این تصاویر سطح مریخ در چنگال عنکبوتهای یخی مشاهده می شود.

عنكبوت هاي يخي در مريخ

حيرت دانشمندان از كشف عنكبوت هاي يخي در مريخ / www.7ganj.ir

مدارگرد MRO ناسا با استفاده از سیستم تصویربرداری قدرتمندش یعنی HiRISE تصاویر حیرت انگیزی از نواحی نزدیک به قطب جنوب مریخ ارایه کرده که در آنها دی اکسید کربن یخ زده به شکل ساختارهای عظیم عنکبوتی شکل به نظر می رسد.

این تصاویر که از فاصله ۲۴۱ کیلومتری مریخ ثبت شده حیرت دانشمندان را به همراه داشته است. به گفته آنها مشابه چنین ساختارهای عنکبوتی شکلی در هیچ نقطه از زمین دیده نشده است.

به طور کلی به این نوع ساختارهای عنکبوتی شکل Araneiform گفته می شود اما اینکه نسخه یخ زده ای از آن در مریخ مشاهده شده است برای دانشمندان حیرت انگیز به شمار می آید.

آب و هوای مریخ آنچنان سرد است که حتی دی اکسید کربن نیز در اتمسفر آن یخ می زند و در دوره زمستانی به شکل توده های یخ در مناطق مختلف جنوبی آن دیده می شود. در ادامه و با فرا رسیدن بهار، دی اکسید کربن یخ زده تصعید شده و به اتمسفر باز می گردد و در آنجا توسط پرتوهای خورشید گرم می شود.

دانشمندان اعلام می کنند که دی اکسید کربن در مریخ به شکل مایع وجود ندارد و همواره یا به شکل جامد است و یا گاز. این فرآیند موجب شده تا همواره نوعی فرسایش خاص در سطح مریخ در حال انجام باشد.

گردآوري شده توسط گروه 7 گنج

www.7ganj.ir

منبع: مهر

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی