اسرار خانه داري سبك زندگي نگهداري مواد غذايي

تخم مرغ و گوجه فرنگي را در يخچال نگه نداريد !

جالب است بدانيد كه همه مواد غذايي محيط يخچال را دوست ندارند زيرا سرما بافت و مزه آنها را تغيير مي دهد و باعث خراب شدن سريع تر مي گردد...
تقویم فارسی اندروید

يخچال وسيله اي است كه از مدت هاي طولاني براي نگهداري بهتر و ماندگاري بيشتر مواد غذايي كاربرد داشته است. با اين حال، بسياري از افراد تصور مي كنند كه يخچال بهترين مكان براي همه خوراكي هايي است كه خريداري مي كنند زيرا به نظر مي رسد كه شرايط آن از دماي محيط مناسب تر است.

مواد غذايي كه نبايد در يخچال نگهداري شوند
مواد غذايي كه نبايد در يخچال نگهداري شوند

اما جالب است بدانيد كه همه مواد غذايي محيط يخچال را دوست ندارند زيرا سرما بافت و مزه آنها را تغيير مي دهد و باعث خراب شدن سريع تر مي گردد.

در ادامه شما را با 9 نوع خوراكي كه بايد در محيط معمول نگهداري شوند آشنا مي كنيم:

ميوه هاي هسته دار

در صورتي كه اين ميوه ها كاملا رسيده باشند بايد هر چه زودتر مصرف شوند. اما اگر قرار است آنها را در يخچال بگذاريد حتما بايد دورتر از خوراكي هاي ديگر باشند. اگر هم نارس هستند نبايد در محيط سرد نگهداري شوند زيرا سرما مانع از رسيدگي كامل آنها مي شود.

سير

اين خوراكي مفيد اگر مدت طولاني در دماي بسيار پايين باشد طعم خود را از دست مي دهد. براي حفظ سير در بهترين حالت و مدت طولاني تر بايد آن را در پاكت كاغذي در محيطي خنك و تاريك قرار دهيد.

قهوه

نگهداري قهوه در يخچال تصور اشتباهي است زيرا اين شرايط طعم خوشمزه و تلخ آن را تغيير مي دهد. بهترين حالت نگهداري قهوه در دماي محيط است زيرا روغن هاي طبيعي و همچنين مقدار بالاي ريز مغذي هاي آن حفظ مي شود.

سبزيجات معطر

رطوبت يخچال روند فساد سبزيجات معطر را تسريع مي كند زيرا اين خوراكي ها به محيط نسبتا گرم نياز دارند تا تركيبات آن به بهترين حالت حفظ شوند. بهتر است ساقه هاي سبزي را در يك ظرف شيشه اي و حاوي آب بگذاريد و هر زمان كه نياز داريد برگ هاي آن را جدا كنيد.

عسل

عسل را نبايد در يخچال نگه داشت زيرا باعث ايجاد شكرك مي شود. اين خوراكي محيطي نسبتا گرم و ترجيحا تاريك را مي پسندد.

تخم مرغ

امروزه در اكثر كشورهاي دنيا، تخم مرغ به شكل صنعتي توليد و در دماي محيط نگهداري مي شود زيرا دماي پايين تازگي آن را از بين مي برد و طعم تخم مرغ را تغيير مي دهد. اين خوراكي در محيط خنك و خشك تا دو هفته قابليت نگهداري دارد بدون اينكه مزه و بافت آن تغييري كند. اگر پوست آن كثيف يا ترك خورده است بهتر است در يخچال نگهداري شود و هر چه زودتر مصرف گردد تا از فساد آن جلوگيري شود.

روغن هاي گياهي

روغن زيتون، كتان، سويا و ديگر روغن هاي گياهي كه به طور معمول در آشپزي استفاده مي شوند تحمل دماي سرد مانند يخچال را ندارند. توصيه مي شود اين روغن ها را در محيط خنك، خشك و تاريك در آشپزخانه نگهداري كرد تا ماندگاري بيشتري داشته باشند. به علاوه، بهتر است مقدار كم خريداري شود تا هميشه روغن تازه مصرف گردد.

گوجه فرنگي

زماني كه گوجه فرنگي را چندين روز در يخچال نگه مي داريد، بافت، مزه و رنگ طبيعي آن تغيير مي كند. به علاوه، اگر گوجه ها سبز است زمان بيشتري براي رسيدن نياز دارند و اين در حالي است كه سرما اين روند را به تاخير مي اندازد. براي نگهداري گوجه فرنگي در بهترين شرايط، توصيه مي شود گوجه فرنگي را در پاكت كاغذي قرار دهيد. هنگامي كه گوجه ها كاملا رسيده است، آنها را در كوتاه ترين زمان ميل كنيد تا قبل از اينكه خراب شوند از ريز مغذي هاي بي نظير آن بهره برده باشيد.

آووكادو

معمولا آووكادو قبل از رسش كامل چيده و به فروش مي رسد. نگهداري اين ميوه در يخچال مانع از رسيدن آن مي شود، تركيبات غذايي آن را كاهش مي دهد و طعم آن را تغيير مي دهد. براي اينكه يك آووكادو شيرين، نرم و عالي داشته باشيد،‌ بهتر است آن را در تكه اي كاغذ روزنامه بپيچيد و در قسمت گرم منزل بگذاريد. زماني كه با دست زدن نرمي آن را احساس كرديد، زمان مصرف خواهد بود.

منبع: قدس آنلاين

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی