خواص مواد غذايي سلامت

9 ماده غذایی که عملکرد مغزتان را بهبود می دهند

تقویم فارسی اندروید

عملکرد مغز

این یک واقعیت اثبات شده است که کارها و حتی غذاهای خاصی می توانند فعالیت ها و عملکرد مغز را بهبود دهند. آیا شما هم به اعجاز غذاها روی عملکرد مغزتان باور باور دارید؟ در این مقاله 9 غذای خوشمزه ای که می توانند در بهبود عملکرد مغز شما موثر باشند را به شما معرفی می کنیم.

1. ماهی قزل آلا وحشی

وقتی صحبت از بهبود عملکرد مغز به کمک غذا می شود قطعا گزینه ی اولی که به ذهن هر کس می رسد ماهی است. ماهی های آب های عمیق سرشار از امگا 3 هستند که می توانند عملکرد مغز شما را بهبود دهند. اما اگر می خواهید بهترین نتیجه را از این غذا بگیرید بهتر است ماهی های وحشی آب های آزاد را انتخاب کنید. ماهی های دریا و آب های آزاد معمولا از آلاینده هایی مانند جیوه بهره مند نیستند و سلامت بیشتری دارند. ماهی می تواند سطح بالایی از مواد ضد التهاب را در اختیار مغز شما قرار دهد. مصرف هر وعده از ماهی برای 2 تا 3 بار در هفته توصیه می شود.

2. غلات سبوس دار

اگر می خواهید که کارایی مغزتان در هر زمانی از روز عالی باشد مطمئن شوید که در رژیم غذایی خود از غلات سبوس دار و غذاهایی مانند نان، غلات کامل، برنج قهوه ای و بلغور جو دو سر استفاده می کنید. این غلات می توانند سلامت شما را تضمین کرده و وضعیت داخلی بدن تان را بهبود دهند. غلات سبوس دار به سلامت قلب و عروق کمک زیادی می کند و در نهایت قلب سالم به داشتن مغز سالم هم کمک می کند. تنها کافی است که در هر وعده ی خود یک تکه نان کامل بخورید یا یک فنجان غلات سبوس دار در وعده ی غذایی تان استفاده کنید.

3. گل کلم

ممکن است سبزیجات سبز را دوست نداشته باشید اما برخی از این سبزیجات به خصوص گل کلم می توانند تاثیرات شگرفی روی مغزتان بگذارد. سیتیکولین می تواند به بهبود قدرت مغز و افزایش کارایی آن کمک می کند. برای به دست آوردن این ماده باید از غذاهایی بخورید که حاوی کولین هستند. کولین بعد از جدب در بدن به سیتیکولین تبدیل می شود. گل کلم یکی از غذاهای غنی از کولین است. پس به جای خرید مکمل غذاهای گران قیمت تنها گل کلم را در رژیم غذایی تان بگنجانید و از تاثیر آن در بهبود عملکرد مغزتان بهره مند شوید.

4. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یک غذای مناسب برای مغز است. این سبزی خوش مزه سرشار از لیکوپن بوده و سلول های مغز شما را از شر آسیب های ناشی از رادیال های آزاد حفظ می کند. در صورتی که شما گوجه فرنگی را در رژیم غذایی خود بگنجانید می توانید علاوه بر اینکه ظرفیت مغز خود را بهود می دهید آن ار از شر آسیب رادیکال های آزاد هم حفظ کنید.

5. آجیل و دانه ها

به گفته ی دکتر استیون پرات نویسنده کتاب “Superfoods Rx” آجیل و دانه ها سرشار از ویتامین E است که می تواند ذهن را از زوال مربوط به افزایش سن حفظ کند. متخصصان تغذیه معتقدند بهترین راه برای جلوگیری از زوال مغز خوردن حداقل یک مشت آجیل در روز است. بسیاری از انواع دانه های مثل تخمه ی آفتابگردان، دانه کتان، بادام، فندق، گردو، دانه کنجد و غیره می توانند این تاثیر را روی بدن شما داشته باشند.

6. آووکادو

درحالی که آووکادو به خاطر حجم بالای کالریش بدنام شده است اما تاثیر خوبی در بهبود عملکرد مغز دارد. آووکادو سرشار از چربی است اما این چربی ها چربی اشباع نشده هستند که می توانند در بهبود جریان خون کمک کرده و خون رسانی به مغز را بهتر عملی کنند. همچنین آووکادو در کاهش فشار خون موثر است.

7. زغال اخته

آیا دوست دارید یک خوراکی شیرین در پایان وعده ی غذایی خود بخورید؟ به جای انتخاب دسر های چاق کننده و مضر زغال اخته را انتخاب کنید. این میوه های خوشمزه می توانند در افزایش سلامت مغز و بهبود عملکرد مغزتان موثر باشند. پرات موجود در زغال اخته مغز را در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند. همچنین به غیر از حفاظت از مغز تاثیرت این میوه در جلوگیری از زوال مغز و بیماری آلزایمر نیز ثابت شده است. زغال اخته در بهبود عملکرد شناختی و افزایش ظرفیت های ذهنی موثر است. کافی است روزی یک زغال اخته بخورید تا از مزایای آن بهره مند شوید

8. شکلات سیاه

شکلات های سیاهی که در کمدتان گذاشته اید هم می توانند در بهبود عملکرد مغزتان معجزه کنند. در درجه ی اول این شکلات ها با آنتی اکسیدانی که دارند می توانند مغز شما را از تاثیر عوارض جانبی ناشی از رادیکال های آزاد حفظ کنند. همچنین کافئین موجود در این شکلات ها در بهبود تمرکز و عملکرد حافظه موثر هستند. مصرف شکلات سیاه می تواند منجر به تولید اندورفین شده و یک احساس خوب به شما بدهد. اندروفین خلق و خوی شما را بهبود می دهد.

9. چای تازه دم

چای اصولا یک ماده غذای نیست اما تاثیر خوبی در بهبود عملکرد مغز دارد. این نوشیدنی می تواند با توجه به میزان آنتی اکسیدانی که دارد جریان خون را بهبود داده و قدرت ذهن را بیشتر کند. همچنین چای نیز مانند شکلات سیاه دارای کافئین است و می تواند در حافظه و تمرکز تاثیر خوبی بگذارد. البته فراموش نکنید که این نوشیدنی را به صورت تازه دم مصرف کنید.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی