سلامت سلامت جنسي و زناشويي

بهبود باروری مردان با حفظ سلامت اسپرم ها

تقویم فارسی اندروید

اسپرم ها

اسپرم سالم همیشه در باروری شما موثر است. درک چگونگی شیوه ی زندگی و آنچه انجام می دهید می تواند روی بهبود باروری شما تاثیر بگذارد. اگر قصد دارید در آینده ی نزدیک بچه دار شوید، می توانید با شناخت عوامل موثر در باروری تان در سلامت نوزاد موثر بوده و حتی از بیماری های مادرزادی پیشگیری کنید. با هفت گنج همراه باشید.

چه عواملی روی کیفیت اسپرم سالم اثر می گذارد؟

سلامت اسپرم به عوامل زیادی از جمله مقدار، حرکت و ساختار بستگی دارد:

تعداد: مایع منی خارج شده در هر انزال حدود 15 میلیون اسپرم در هر میلی لیتر منی دارد که به احتمال زیاد همگی توانایی بارور کردن تخمدان ها را دراند اما تنها تعداد محدودی به کار گرفته می شوند چرا که سیستم باروری بانوان فقط قابلیت استفاده از چند اسپرم را دارد.

حرکت: اسپرم ها برای رسیدن به تخمدان ها و بارور کردن آن ها باید بتوانند از رحم و لوله های فالوپ گذشته و به تخمدان ها برسند. برای طی کردن این مسیر اسپرم ها نیاز به توانایی حرکت کردن دارند. اگر تنها 40 درصد از اسپرم های مردان بتوانند حرکت داشته باشند آن ها توانایی باروری دارند.

ساختار: اسپرم نرمال باید سر بیضی شکل و یک دم بلند داشته باشند. جالب است بدانید که بیشتر از حرکت و تعداد اسپرم عامل شکل و ساختار آن است که روی باروری تاثیر گذاشته و به عبارتی باعث توانایی های باروری مردان می شود.

چه چیزی باعث ایجاد مشکل در باروری مردان شود؟

  • مسائل مختلفی هستند که می توانند روی این قضیه تاثیر بگذارند. چند تا از این مشکلات را در ادامه نام می بریم.
    مشکلات هیپوتالاموس یا غدد هیپوفیز که قسمت هایی در مغز هستند که می توانند به بیضه ها سیگنال فرستاده و منجر به تولید تستوسترون و اسپرم شوند.
  • بیماری بیضه
  • اختلالات حمل و نقل اسپرم
  • سن

در خصوص عامل سن باید بگوییم که توانایی حرکت اسپرم با افزایش سن مردان کاهش یافته و در نتیجه قدرت باروری مردان را کم می کند. برخی تحقیقات نشان می دهد که بین 30 تا 40 سالگی بهترین سنین باروری مردان است.بهترین راه تولید اسپرم سالم چیست؟
باروری مردان می تواند با انجام برخی کارها افزایش یافته و شانس تولید اسپرم سالم را بالا ببرند. مسائلی که برای تولید اسپرم سالم موثر است را در ادامه بررسی می کنیم:

حفظ وزن: برخی تحقیقات نشان می دهد که شاخص توده ی بدن و یا افزایش و کاهش وزن بر روی تولید اسپرم موثر است.

رژیم غذایی سالم: یک رژیم غذایی سالم سرشار از میوه ها و سبزیجات به علت مقادیر بالای آنتی اکسیدان، می تواند سلامت اسپرم ها را بهبود دهد.

پیشگیری از عفونت ها و بیماری های جنسی: عفونت های مقاربتی مثل سوزاک یا کلامیدیا یک علت برای کاهش میزان باروری مردان است. می توانید در این خصوص مراقب روابط جنسی خود و سلامت شریک جنسی تان باشید و یا اینکه از کاندوم استفاده کنید.

مدیریت استرس: استرس می تواند عملکرد جنسی و درنتیجه باروری مردان را کاهش دهد چرا که در تولید هورمون های مورد نیاز برای تولید اسپرم خلل ایجاد می کند.

کم تحرکی: فعالیت های ورزشی می توانند آنزیم های آنتی اکسیدان قدرتمند تولید کرده و به حفظ سلامت اسپرم و درنتیجه باروری مردان کمک کنند. درنتیجه کم تحرکی باروری را کاهش می دهد.

عوامل محیطی موثر در سلامت اسپرم ها

سیگار: سیگار می تواند تعداد اسپرم را کم کرده و یا حتی جنبش آن را کاهش دهد. از همه ی این ها مهم تر اینکه سیگار می تواند شکل اسپرم های شما را تغییر دهد.

الکل: الکل می تواند تولید تستوسترون را کاهش داده و منجر به ناتوانی جنسی و کاهش باروری مردان باشد.

برخی داروها: داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای، مسدودکننده های کانال های کلسیم، ضد آندروژن و سایر داروها می توانند باعت کاهش باروری مردان باشند. همچنین استروئید های آنابولیک هم می توانند همان اثر را داشته باشند.

درمان های سرطان: شیمی درمانی یا اشعه درمانی برای درمان سرطان می توانند باعث کم شدن میزان اسپرم و ایجاد خلل در باروری مردان شوند. حتی ممکن است مردان برای همیشه قدرت باروری خود را از دست بدهند. به همین علت است که قبل از درمان اسپرم آن ها نگه داری می شود.

سموم: قرار گرفتن در معرض آفت کش ها و سرب و دیگر مواد سمی می تواند مقدار و کیفیت اسپرم را تحت تاثیر قرار دهد. اگر شما با مواد سمی و شیمیایی کار می کنید سعی کنید حداقل از لباس مخصوص استفاده کنید.

گرمای زیاد: البته این مورد هنوز به طور کامل تایید نشده است و در حد فرضیه می باشد اما احتیاط مشکلی ایجاد نخواهد کرد. گرمای زیاد می تواند باروری مردان را به خطر بیندازد. سعی کنید تا حد ممکن از سونا و وان حمام داغ اجتناب کرده و چیزهای داغ مانند لپ تاب را به کیسه ی بیضه ی خود نزدیک نکنید. همچنین می توانید لباس های گشاد و خنک بپوشید

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی