اسرار خانه داري سبك زندگي شستشو، نظافت و لكه گيري

برخی از اقلام آشپزخانه که باید همین حالا آنها را دور بریزید.

تقویم فارسی اندروید

اقلام آشپزخانه

وقتی نوبت به اقلام آشپزخانه می رسد عموما افراد در دور انداختن وسایل و خوراکی ها خساست به خرج می دهند. تخته چوبی که قدیمی شده و یا مرغی که در فریزر قرار گرفته است، مدت ها برای دور ریخته شدن ما را دچار تردید می کنند. ما در این مقاله با یک متخصص ارشد فنی در اداره ایمنی مواد غذائی مشورت کرده ایم و 11 چیزی که باید همین حالا از آشپزخانه خود خارج کنید را به شما معرفی خواهیم کرد.

اقلام آشپزخانه

1. اسفنج

شاید شما اسفنج تان را با آب جوش بشویید تا از شر میکروب های آن خلاص شوید اما حفره هایی در اسفنج وجود دارد که به راحتی و حتی با جوشاندن هم تمیز نمی شود. توصیه می شود اسفنج تان را زود به زود جایگزین کنید. همچنین به جای اسفنجی که با آن روی کابینت ها را تمیز می کنید نیز می توانید از حوله های کاغذی و دستمال های جادوئی استفاده کنید. اگر هم از تکه پارچه ها در آشپزخانه تان بهره می برید، پس از هر بار استفاده آن را در ماشین لباسشوئی انداخته و هر دو ماه یک بار آن ها را جایگزین کنید.

اقلام آشپزخانه

2. بقایای غذا

اگر در یخچال تان بقایای غذایی وجود دارد که به یاد نمی آورید کی آنها را پخته اید بهترین راه این است که از آنها خلاص شوید. اگر از زمان پختن مواد غذایی تان بیشتر از 4-3 روز گذشته است از خوردن آنها امتناع کنید. اگر حافظه تان یاری نمی کند بهتر است ریسک نکرده و آن را دور بریزید. اگر بیش از اندازه سرتان شلوغ است و حافظه خوبی در به یاد سپردن اقلام آشپزخانه ندارید راهکار این است که تقویمی درست کرده و زمان پخت یا فریز کردن غذاها را یادداشت نمایید.

اقلام آشپزخانه

3. اقلام برفکی فریزر

اگر چیزی در فریزر کریستالی شده وقتش رسیده که آن را دور بریزید. به طور جدی این کریستال های یخی و برفکی دارای باکتری هستند و همچنین عطر و طعم خوبی ندارند. پس برای دور کردن آنها از دیگر اقلام آشپزخانه خود عجله کنید.

اقلام آشپزخانه

4. خوراکی های منقضی شده

کمتر کسی پیدا می شود که هشدار بهترین زمان مصرف را پشت مواد غذایی بخواند و با گذشت زمان باز هم بخواهد آن را مصرف کند. ممکن است سس های مختلفی خریداری کرده اما هرگز از آنها استفاده نکرده باشید. ممکن است به خاطر مواد تشکیل دهنده شان تغییری در ظاهر و یا طعم و بوی آنها ایجاد نشده باشد اما بهتر است نگاهی به تاریخ انقضای اقلام آشپزخانه بیندازید و بیشتر از این آنها را در آشپزخانه نگه ندارید.

اقلام آشپزخانه

5. بیکینگ پودری و دیگر اقلام آشپزخانه که از آن ها استفاده نمی کنید.

بیکینگ پودر یکی از اقلام آشپزخانه است که شاید به طور مداوم در پخت و پز از آن استفاده نشود و گهگاهی برای پخت به سراغش بروید. بنابراین ممکن است مدتها از خرید آن گذشته باشد. البته پیش از دور انداختن می توانید آن را تست کنید. بدین شکل که یک قاشق چای خوری بیکینگ پودر را با 3/1 فنجان آب گرم ترکیب کنید. اگر حباب های فراوان زد یعنی خوب و قابل مصرف است. در غیر این صورت آن را دور بریزید.

اقلام آشپزخانه

6. سوپ آماده باز شده

سوپ های آماده اغلب تاریخ مصرف کوتاه مدتی دارند که روی بسته آنها درج شده است. ممکن است شما حجم کمتری از آن را بخواهید و مقدار کمی از بسته را استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید باز گذاشتن این سوپ ها می تواند خطرناک باشد. پس یا فورا آنها را استفاده کرده و یا فریز کنید.

آشپزخانه

7. ادویه جات قدیمی

در این باره نظرات متفاوتی وجود دارد اما اکثریت موافقند که ادویه جات پس از یک سال عطر و طعم واقعی خود را از دست می دهند. پس در این مورد هم به برچسب روی ادویه ها نگاه کنید. بهار زمان خوبی برای دور ریختن چیزهای قدیمیست و شما می توانید در هر بهار برای خود زمانی تعیین کنید تا بدین شکل در هر سال آشپزخانه را از ادویه جات قدیمی خالی نمایید.

آشپزخانه

8. زرده و سفیده تخم مرغ

ممکن است شما در آشپزی تنها به زرده یا سفیده تخم مرغ احتیاج داشته باشید و نخواهید از هر دو آنها استفاده کنید. برای صرفه جویی می توانید زرده یا سفیده تخم مرغ را در فریزر نگه دارید اما به یاد داشته باشید که باید فورا از آن استفاده کنید. توصیه می شود که در صورت استفاده نشدن پس از 24 ساعت آنها را دور بریزید.

آشپزخانه

9. تخته برش خراشیده شده

مهم نیست که جنس این تخته های برش از چوب یا پلاستیک باشد در هر صورت اگر دارای شکاف های فراوان و عمیقی هستند وقتش رسیده که آنها را از آشپزخانه خود بیرون کنید. باکتری ها در این شیارها رخنه می کنند و تمیز کردن آنها کاری دشوار یا غیر ممکن می شود. بنابراین وردنه، قاشق چوبی، تخته برش هر چه که شکاف های زیادی دارد را همین حالا دور بریزید.

آشپزخانه

10. تابه های خراشیده شده

هنگامی که تابه های نچسب در اثر تماس با قاشق فلزی و یا سیم ظرفشوئی خراشیده می شوند باید فورا کنار گذاشته شوند زیرا این تابه های نچسب هنگامی که با درجه حرارت بالا گرم می شوند از خود گازهایی ایجاد می کنند که برای سلامتی مضر هستند.

آشپزخانه

11. گوشتی که بوی بدی می دهد.

ممکن است شما مقداری گوشت خریداری کنید اما نخواهید فورا از آن استفاده نمایید. البته که بهتر است گوشت همیشه تازه مصرف شود اما اگر از مصرف روزانه تان بیشتر خرید کرده اید می توانید آنها را در فریزر نگهداری کنید. گوشت های فریزری را چند ساعت پیش از مصرف از فریزر خارج کرده و اجازه دهید یخ آن باز شود سپس آن را بو کنید. اگر بوی بسیار بدی دارد بهتر است فورا آن را دور بریزید زیرا می تواند موجب مسمومیت غذایی شود. عقل سلیم می گوید که ایمنی در مواد غذائی را همواره رعایت نمایید.

منبع : health

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی