سلامت سلامت جنسي و زناشويي

برای کنترل یائسگی و عقب انداختن آن چکار کنیم؟

تقویم فارسی اندروید

کنترل یائسگی

سردرد، تنش عضلانی، خستگی، سرگیجه، گرفتگی، نوسانات خلقی  و غیره از مشخص ترین علائم یائسگی هستند. یائسگی بیماری نیست اما مانند یک روند خود تخریبی داخلی است که ذهن و روح شما را مورد هدف قرار می دهد. در این مقاله از 7گنج با ما همراه باشید تا با مشکل یائسگی بیشتر آشنا شده و راه های کنترل یائسگی را بدانید.

5 راه برای کنترل یائسگی

“کارولین دین” نویسنده کتاب ” روند طبیعی یائسگی” می گوید که زنان آمریکایی می توانند با یائسگی مبارزه کرده و به بخشی از علائم پیری غلبه کنند. امروزه یائسگی را بیشتر به عنوان یک روند طبیعی می شناسند که چندان هم تلاشی برای پیشگیری از آن نمی کنند. در صورتی که در قدیم زنان در مواجهه با روند طبیعی تسلیم بوده و مقاومتی نمی کردند.

حقیقت این است که یائسگی یک فرایند طبیعی است که با شیوه زندگی صحیح، زنان می توانند دیرتر به آن مبتلا شوند. شاید برای عده ای اهمیتی نداشته باشد اما اگر از زنانی که در 30 سالگی یائسه شدند و روند پیری زودرس پوست و کم شدن تمایل و توانایی جنسی را تجربه کرده اند؛ بپرسید حتما از اینکه نتوانسته اند به موقع کاری برای خودشان بکنند حسرت می خورند. با این حال خیلی از زنان نمی دانند که چگونه باید کنترل یائسگی خود را به دست بگیرند.

سن ابتلا به یائسگی از 30 سال شروع شده و تا 60 سال هم می تواند به طول بینجامد اما سن رایج آن را 45 تا 55 سالگی می دانند. زنان در زمان یائسگی ممکن است احساس تحریک پذیری بیشتر، گیجی، افسردگی و خستگی کنند و به دلیل نوسانات هورمونی، کم کم عواقب جسمی یائسگی را تجربه کنند.

یک حمام متفاوت

برای کنترل یائسگی و جلوگیری از علائم خسته کننده آن می توانید با تغییراتی در شیوه حمام کردن تان درمانی برای خود ایچاد کنید. درواقع یک حمام گرم را همیشه برای خلاص شدن از شر تنش های روزانه و آرامش یافتن تجویز می کنند. کارولین دین می گوید: زنان می توانند در زمان یائسگی با افزودن برخی مواد طبیعی به وان حمام شان و ماندن در آن از علائم یائسگی بکاهند.

کافی است دو فنجان سولفات منیزیم را به همراه نصف فنجان خاک رس ( از خاک رس های بهداشتی و محلول استفاده کنید ) به وان حمام خود بیفزایید. از آنجایی که با متوقف شدن چرخه قاعدگی سم زدایی در بدن زنان نیز متوقف می شود و مسائلی از قبیل افزایش وزن و مشکلات قلبی بیشتر ممکن است برای زنان رخ بدهد. حمام خاک رس در سم زدایی به بدن کمک کرده و علائم یائسگی را کم می کند.

برای کنترل یائسگی بدن تان را هیدراته کنید

گر گرفتن و تعریق های شبانه باعث می شوند که بدن تان بیشتر مستعد ابتلا به کم آبی و علائم همراه آن مثل خشکی پوست، سرگیجه، سردرد، تحریک پذیری بیشتر و غیره شود. دین توصیه می کند که زنان یائسه حداقل به اندازه نصف وزن بدن شان آب بنوشند. یعنی اگر وزن شما 120 اونس است باید روزانه 60 اونس آب بنوشید. این مقدار مطابق 30 کیلوگرم آب است. همچنین می توانید به هر 16 اونس آب به اندازه یک چهارم قاشق چای خوری نمک دریایی اضافه کنید. این کمک می کند تا برخی از مواد مغذی که بر اثر عرق از دست می دهید به بدن تان بازگردند.

برای کنترل یائسگی از منیزیم استفاده کنید

منیزیم یک ماده معدنی ضروری برای بدن است که اثرات مختلفی داشته و در فرایندهای گسترده ای از بدن تان شرکت می کند. زنان یائسه بیشتر از سایرین در طی کمبود منیزیم هستند چرا که در اثر گر گرفتن و تعریق شبانه آن را از دست می دهند.

همین امر می تواند سبب تشدید برخی از علائم یائسگی مانند بی خوابی، تحریک پذیری، سختی و درد مفاصل، سردرد، ولع مصرف کربوهیدرات و غیره شود. نهایتا همین علائم فشار خون شما را بالا برده و سبب از دست دادن تراکم استخوانی یا دیابت نوع دو می شوند. انسان به طور طبیعی منیزیم را تولید نمی کند بلکه باید آن را از طریق مواد غذایی و یا مکمل ها به دست بیاورد. غذاهای سرشار از منیزیم عبارتند از آجیل، غلات کامل، حبوبات، سبزیجات برگ دار و غیره. در صورتی که به اندازه کافی از غذاهای منیزیم دار استفاده نمی کنید قرص منیزیم هم می تواند برای تان مفید باشد. منتها بهتر است قبل از مصرف خودسرانه با پزشک تان مشورت کنید. از علائم مصرف بیش از حد منیزیم ابتلا به اسهال، دل درد و حتی نارسایی کلیه است.

از منابع خوراکی استروژن استفاده کنید

هورمون درمانی معمولا برای کنترل یائسگی تجویز می شود. خیلی از زنان از یک رژیم دارویی در زمان یائسگی خود بهره می برند. پس از مراجعه به پزشک می توانید به صلاحیت یا عدم صلاحیت تان برای هورمون درمانی پی ببرید. دین توصیه می کند که هورمون درمانی را به عنوان راه حل نهایی در نظر گرفته و تا می توانید از راهکارهای طبیعی کمک بگیرید. بهترین غذاها برای تامین استروژن بدن تان عبارتند از دانه کدو تنبل، چای شبدر قرمز و ماش

پرهیز ار مصرف بیش از حد ادویه جات و الکل

برخی ادویه ها مانند فلفل و دارچین می توانند گرگرفتن در زنان یائسه را بیشتر کنند. همچنین مصرف الکل، کافئین و نوشیدنی های داغ نیز در برخی از زنان سبب گرگرفتگی می شود.

سخن آخر

با شروع یائسگی شما یک دوره از تغییرات متنوع را در بدن تان تجربه می کنید. دین می گوید که تنها 30 علائم مختلف ناشی از نوسانات هورمونی در بدن تان رخ می دهد که بهترین راه برای کنترل آن تغییر شیوه زندگی تان است.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی