روانشناسي و سلامت روان سلامت

چرا باید ببخشیم ؟ تاثیرات مثبت بخشیدن و فراموش کردن

تقویم فارسی اندروید

گاهی شده از خود بپرسید که میشود خشم هایتان را کنار بگذارید یا خیر؟ اغلب ما خشم هایی داریم که در زندگی مان اثرات منفی زیادی گذاشته و آزارمان می دهد. حتی ممکن است سلامت کلی ما را تهدید کند و یا سبب استرس مان شود. به عبارت ساده تر خشم هایی هستند که به ما آسیب می رسانند. ما می توانیم با یک کار ساده از این آسیب ها جلوگیری کنیم. می دانید آن کار چیست؟ بخشیدن. البته ممکن است برای همه ساده نباشد. با ما همراه باشید تا 5 راهکار که بخشیدن را برای شما آسان می کند برایتان توضیح دهیم.

5 تاثیر مثبت بخشیدن و فراموش کردن

بسیاری از خاطرات هستند که تا مدت ها در ذهن تان باقی مانده و هر دفعه شما را عصبی می کند. دختری که در دبیرستان مسخره تان می کرد یا رئیستان که ارتقا شغلی که مستحقش بودید را به شما نداد و یا دوستانتان که وقتی به آنها احتیاج داشتید تنهایتان گذاشتند و یا حتی غریبه ای که به شما پوزخند زد می تواند شما را آزار دهد. این خاطرات ممکن است بار عظیمی را به روح شما وارد کرده و سبب ناامیدیتان شود. بخشیدن ممکن است دشوار باشد اما اثرات مثبتی روی سلامت شما خواهد گذاشت.

  1. کاهش استرس و اختلالات مربوط به استرس

تحقیقات بارها و بارها تاثیرات منفی و مخرب استرس را روی سلامت ما نشان داده اند. اما تحقیقات زیادی هم در خصوص نبود و یا کاهش استرس وجود دارد که می تواند قابل توجه باشد. به عنوان مثال یک مطالعه ی که روی 338 بزرگسال انجام شد نشان داد که بخشیدن سبب آرامش و کم شدن استرس شده و در نتیجه فرد سلامت روانی بهتری را تجربه خواهد کرد. مطالعه ی دیگری نیز مشخص کرد که بخشیدن می تواند حتی بیماری های روانی را ناپدید کند. یکی از پژوهشگران این پروژه می گوید اگر شما نمی توانید بخشنده باشید و مهارت فراموش کردن و پشت سر گذاشتن ناراحتی ها را ندارید قطعا در مقابل استرس مقاوم نخواهید بود.

  1. بخشیدن افسردگی را کاهش می دهد

خشم و دردهای بخشیده نشده می تواند مشکلات زیادی را برای سلامت ما ایجاد کنند. بخشش و بخشیدن در کاهش افسردگی که یکی از این بیماری های روانی است موثر خواهد بود. یک مطالعه نشان داد که مهارت بخشیدن در افراد می تواند باعث کاهش افسردگی یا کاهش نرخ خودکشی شود. در واقع بخشش یک عمل دو طرفه است که خود شما هم از آن سود می برید.

  1. قلب سالم تر

بخشش فشار خون را کاهش داده و در سلامت قلب موثر است. بخشش و عفو می تواند باعث جلوگیری از آسیب های قلبی و کاهش علائم و بیماری های قلبی در افراد شود. یک مطالعه نشان داد که افراد بر اثر خشم مستعد ابتلا به بیماری های عروق کرنری هستند چرا که ناراحتی سبب تغییراتی در بخش پروفیوژن میوکارد می شود. محققان دو گروه تشکیل دادند و متوجه شدند که کسانی که می توانستند بخشنده باشند مشکلات و فشار کمتری در پرفیوژن میوکارد خود داشتند و در نتیجه قلب شان در شرایط بهتری به کار خود ادامه می داد.

  1. تقویت روابط

حتی بهترین رابطه ها هم در خود از سوتفاهمات و مشکلات حل نشده رنج می برند. ممکن است در خصوص ناراحتی هایمان حرف نزنیم و فکر کنیم که دیگر اهمیتی ندارند اما هیچ رابطه ای با وجود این خشم و احساس ناراحتی رشد نخواهد کرد. از آن گذشته خوب است که گاهی از احساسات و حرف های ناگفته ی همدیگر مطلع شویم و کمی به هم نزدیک تر باشیم. بخشش می تواند از مشکلات بعدی که رابطه را تهدید می کند هم جلوگیری کند. برای مثال مهارت بخشیدن با کاهش میزان خیانت رابطه ی مستقیم دارد.

  1. بخشیدن از ما فرد بهتری می سازد

همه ی ما آرزوها و رویاهایی داریم که دوست داریم به آن ها برسیم. اما تا وقتی که کوله باری از خشم و احساس ناراحتی را با خود حمل کنید و مدام به خاطرات بد و اتفاقات ناخوشایندی که برای تان افتاده است فکر کنید نمی توانید خودتان را لایق داشتن این رویاها بدانید. همچنین این رفتار اعتماد به نفس شما را ضعیف کرده و باورتان نسبت به خودتان را خراب می کند. به علاوه مشکلاتی مانند اضطراب، افسردگی، خودکم بینی و یا ترس از ریسک کردن اتفاقاتی است که بعد از کینه جویی شما میفتد و سد راه موفقیت های شما خواهد شد.

اگر توانایی بخشیدن را در خود دیدید نگران قضاوت دیگران و یا احساس آن ها نسبت به خودتان نباشید. تصمیم تان را بگیرید و خودتان را از تحمل خشم و ناراحتی و عصبانیت راحت کنید.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی