روانشناسي و سلامت روان

بخشش را یاد بگیرید

تقویم فارسی اندروید

بخشش را یاد بگیرید

 

ممکن است در مواقع زیادی از دیگران لطمه ببینید و مورد آزار و اذیت آن ها قرار گرفته باشید. ممکن است دچار آسیب های غیر قابل جبرانی شده باشید که هرگز نتوانید آن ها را از یاد ببرید. به همین خاطر ممکن است مدام احساس خشم و نفرت کرده و خود را به خاطر آن ها تحت فشار قرار دهید. این اتفاقات تقریبا برای همه ی ما افتاده است. ممکن است از مادرتان به خاطر روش های تربیتی اش ناراحت باشید و یا اینکه همسرتان را به خاطر یک شکست در زندگی مشترک تان مقصر بدانید. همه ی این ها فکر کینه و انتقام و خشم را در شما گسترش می دهد. از طرفی بخشش شما را به صلح و امید و شاید و قدردانی می رساند. بخشیدن دیگران کار آسانی نیست اما در درجه ی اول لطفی است که به خودتان می کنید. گاهی تنها کاری که می تواند کرد این است که آن ها را ببخشید و خودتان را از خشم ناشی از انتقاوم جویی خالی کنید. دوست دارید بخشش را از نگاهی دیگر یاد بگیرید؟ با هفت گنج همراه باشید.

بخشش چیست؟

به طول کلی بخشش به شما اجازه می دهد تا خشم و انتقام و نفرت خود را کنار گذاشته و به جای آن احساسات مثبت را در زندگی تان بهبود دهید. شما ممکن است آسیب هایی دیده باشید که هرگز فراموش نشوند اما بخشش می تواند شما را از فکر کردن مداوم به آن آسیب ها برهاند و به شما کمک می کند تا روی نقاط مثبت زندگی خود تمرکز کنید. بخشش حتی به شما فرصت می دهد تا طرف مقابل تان را درک کرده و با او همدردی کنید.

عفو و بخشش به این معنا نیست که به کسی به خاطر صدمه زدن به شما حق می دهید. یا اشتباه او را در صدمه زدن به دیگران انکار می کنید. یا او را از اشتباهش تبرئه می کنید. بخشش به معنی پذیرفتن آن فرد با اشتباهش و صلح با اوست.

عفو و بخشش چه مزایای دارد؟

شما از کینه و نفرت رها شده و به جای آن شادی و صلح را به خود هدیه می دهید. عفو و بخشش منجر به سلامت روح و روان شما و همچنین شادی و آرامش تان است. با بخشیدن می توانید روابط سالم بیشتری داشته و با اضطراب و استرس و خشم کمتر سلامت روانی خود را تضمین کنید. بخشیدن فشار خون شما را پایین آورده، سیستم ایمنی تان را قوی می کند و علائم افسردگی را در شما کاهش می دهد. بخشیدن حتی اعتماد به نفس شما را بیشتر خواهد کرد.

چرا کینه به دل می گیریم؟

زمانی که اعتمادتان به کسی که دوستش دارید صدمه دیده و یا از دست او عصبانی یا غمگین شده اید قطعا پر از خشم و حس انتقام و نفرت می شوید و از او کینه به دل می گیرید. اما تنها کافی است این احساسات منفی را خاموش کرده و به جای آن بخشش و صلح را بیاورید.

اثرات کینه چیست؟

کینه ها شما را سنگ دل و بی رحم می کند. ممکن است همیشه بابت خاطره ی زنده ای که از ناراحتی تان با خود دارید رنج برده و دچار افسردگی و اضطراب شوید. به علاوه کینه ها شما را از اعتماد کردن دوباره و رابطه گرفتن با دیگران بازمی دارد.

بخشش را یاد بگیرید

چگونه توانایی بخشش را در خود پیدا کنم؟

بخشش یک تغییر است. شما برای شروع باید ارزش و اهمیت آن را بشناسید. و بدانید که بخشش می تواند چقدر در زندگی شما تاثیر گذار باشد. بخشش سلامت و رفاه شما را بیشتر کرده و شما را از شر احساسات منفی تان راحت می کند. بخشش می تواند به نوعی یک تجربه ی مفید برای خودشناسی و یا یافتن تجربه های جدید باشد تا یادبگیرید چگونه می توانید ببخشید و با موقعیت های اینچنینی برخورد کنید.

نمی توانم ببخشم.

بخشش کار آسانی نیست به خصوص اگر کسی که صدمه دیده هنوز با آن مشکل درگیر باشد و یا اینکه حاضر به حرف زدن در خصوص ناراحتی اش نباشد و ادعا کند که برایش مهم نیست. بیایید خود را جای طرف مقابل تان بگذارید. آیا شما هم اگر جای او بودید همین اشتباه را نمی کردید؟ آیا می توانیداو را درک کنید که چرا این کار را کرده است؟ اگر توانایی درک شرایطش را دارید پس بخشیدن برای تان آسان خواهد بود. همچنین می توانید با یک مشاور یا یک دوست بی طرف یا یک فرد با تجربه صحبت کنید و از او بخواهید تا شما را راهنمایی کرده و در خلاصی از این وضعیت کمک تان کند.

آیا آشتی کردن در بخشیدن کمک می کند؟

ممکن است مصالحه و آشتی کردن شما کم کم تصویر کینه و خشم تان را از ذهن تان پاک کند و کمک کند تا او را ببخشید. گاهی برخی افراد دیگر تمایلی به برقراری ارتباط ندارد اما باور کنید که این آشتی کردن به خود شما هم می تواند کمک کند.

نبخشیدن شما را محدود می کند

زمانی که از کسی کینه به دل دارید ممکن است به محض اینکه به شما نزدیک شد دچار خشم و نفرت و تنش و استراس شده و حالتان بد شود. بخشیدن کمک تان می کند تا یک دلیل برای استرس و اضطراب تان کمتر شود. به علاوه ممکن است تصمیم بگیرید دیگر جاهایی که او هست نروید و این یعنی ارتباطات محدود تری خواهید داشت.

بخشش می تواند زندگی طرف مقابل را تغییر دهید

اگر من او را ببخشم می تواند این توانایی را داشته باشد که خود را تغییر دهد و تصمیم بگیرد دیگر اشتباهش را تکرار نکند. به نوعی من یک فرصت دوباره به او می دهم در حالی که اگر هنوز او را به خاطر اشتباه گذشته اش درگیر کنم و همیشه به او یاداوری کنم که از او ناراحتم هیچ گاه امیدی برای تغییر پیدا نخواهد کرد.

اگر من کسی هستم که نیاز به بخشش دارم:

در ابتدا صادقانه در خصوص اشتباه تان و تاثیری که روی دیگران گذاشته اید فکر کنید. خودتان را جای او بگذارید و آسیبی که از شما دیده است را برای خود باز کنید. هرگاه توانستید او را درک کنید می توانید برای تقاضای بخشش آماده شوید. به علاوه لازم نیست بیش از اندازه به خودتان سخت بگیرید. شما انسان هستید و اشتباه کردن جزئی از زندگی شماست.

سپس باید از کسی که به او آسیب رسانده اید معذرت بخواهید. به اشتباه تان اعرتاف کرده و صادقانه از پشیمانی خود بگویید. سعی کنید بدون هیچ عذر و بهانه ای و بدون هیچ تلاشی برای توجیح کارتان او را قانع کنید که شما را ببخشد. فراموش نکنید که بخشیدن وظیفه ی او نیست و همچنین گاهی زمان لازم است تا او بتواند شما را ببخشد.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی