تغذيه سالم سلامت سلامت جسمي

باید و نباید های غذا خوردن هنگام بیماری

تقویم فارسی اندروید

غذا خوردن

غذا خوردن هنگام بیماری خود مانند یک شمشیر دو لبه می تواند سلامت شما را تضمین کند یا آن را به تعویق بیندازد. بیمار بودن یکی از بدترین اتفاق هایی است که می تواند برای هر کسی بیفتد. حال بد و رخوت و درد های تان می تواند شما را به شدت ناراحت و خسته می کند این درحالی است که شما با تغذیه و خواب مناسب می توانید بیماری را زودتر پشت سر بگذارید. مواد غذایی که می خورید می توانند نقش مهمی در سلامت شما داشته باشند. در ادامه 15 مواد غذایی که خوردن آن ها در هنگام بیماری توصیه می شود رابا هم پیگیری می کنیم.

آبگوشت استخوان: سوپ مرغ یک درمان برای بسیاری از بیماری ها از زمان قدیم است. آبگوشت نیز مانند سوپ و حتی بیشتر از آن مفید و مغذی است. این غذا به علت آهسته پخته شدن تمام مواد مغذی استخوان از جمله منیزیم، فسفر و دیگر مواد آن را وارد آب کرده و جذب آن را راحت می کند. این غذا بسیاری از کمبود های بدن را جبران کرده و حال شما را بهتر می کند.

چای داغ: چای سبز پر از آنتی اکسیدان بوده و خواص آنتی ویروسی و آنتی باکتریایی دارد. چای می تواند هنگام بیماری برای حال شما مفید باشد. اما چایی به علت داشتن کافئین می تواند شما را کسل و خواب آلود کند. به همین علت توصیه می شود به جای آن از چای بابونه استفاده کنید. چای بابونه هم به علت افزایش مقادیر فنل ها خواص ضدباکتریایی دارد.

عسل: عسل به عنوان یک ماده برای سرکوب سرفه استفاده می شود. مطالعاتی که در سال 2010 انجام شد مشخص کرده است که کودکان مبتلا به عفونت های ویروسی و یا عفونت های فوقانی در صورتی که روزی 2.5 میلی لیتر عسل را قبل از خواب بخورند سرفه های آن ها به شدت آرام می شود. بهتر است عسلی را انتخاب کنید که طبیعی و سالم تر باشد.

مرکبات: مرکبات مثل لیموترش، پرتغال، گریپ فروت وغیره سرشار از مواد مغذی می باشد. به علاوه مقادیر سرشار ویتامین C در این خوراکی ها بوده و در درمان بیماری ها و بهبود حال شما بسیار موثرند. همچنین خوردن آب این مرکبات می تواند آب بدن شما را تامین کند و یا در درمان و بهداشت بدن موثر باشد. به علاوه خوردن بستنی این میوه ها برای بی حس کردن گلو و سرکوب گلودرد بسیار موثر است.

سرکه سیب: سرکه ی سیب خواص و مزایای بیشماری دارد. این سرکه خاصیت ضدقارچی، ضد باکتری و ضد ویروسی داشته و همچنین ضدالتهاب است. این ماده اسیدیته بدن را هم کم می کند. خوردن 2 قاشق غذاخوری از این سرکه به همراه مقداری عسل خام و مقدار زیادی آب می تواند تمام خواص سرکه ی سیب را در اختیارتان بگذارد.

غذاهای تند: اگر شما فقط یک سرماخوردگی ساده دارید خوردن یک چیز تند سینوس شما را به کار می اندازد. در کل خوردن غذاهای ادویه دار بدن شما را وادار به ترشحات جهت نرم کردن بدن و خلط آوری می کند. به این ترتیب شما ممکن است راحت تر بتوانید نفس بکشید. غذاهای تند شامل فلفل قرمز، ترب کوهی و غیره هنگام سرماخوردگی برای تان مفید هستند. توجه داشته باشید که کسانی که ناراحتی معده دارند غذاهای ادویه دار باعث تشدید علائم بیماری شان می شود و باید از خوردن آن ها اجتناب کنند.

سیر: این ماده غذایی نیز به عنوان یک آنتی بیوتیک و ضدمیکروب شناخته می شود. مطالعات نشان داده است که سیر نه تنها طول مدت سرماخوردگی بلکه شدت آن را نیز کم می کند.

زنجبیل: این خوراکی ریشه ای به خوبی با حالت تهوع مبارزه کرده و آن را برطرف می کند. خوردن زنجبیل به صورت شربت و یا چای کمک زیادی به بهبود حال شما می کند.

موز: گذشته از میزان ویتامین ها و قندانرژی زا موز در معده یک خوراکی کاملا ملایم و خنثی شده است. اگر شما از یک مشکل گوارشی رنج می برید موز می تواند کمک زیادی به آرام شدن دستگاه گوارش شما بکند. خوردن موز به همراه برنج یا نان برشته فایده ی بیشتری دارد.

پونه کوهی: ضد ویروس، ضد میکروب و ضدالتهاب است. روغن پونه کوهی بسیار قدرتمند بوده و برای مبارزه ی بدن با ویروس بسیار کمک کننده است. این روغن از بسیاری از بیماری های ناخواسته و سخت جلوگیری می کند. می توانید چند قطره این روغن را به غذاهای خود اضافه کنید. البته باید مراقب باشید چرا که این روغن بسیار قوی می باشد.

هنگام بیماری از چه غذاهایی باید اجتناب کنید؟

به طور کلی از همه ی غذاهای التهاب زا مثل آرد سفید یا شکر تصفیه شده یا شیرین کننده های مصنوعی باید اجتناب کنید. چند نمونه از غذاهایی که هنگام مریضی نباید بخورید در ادامه به تفضیل شرح داده شده اند.

غذاهای بسیار اسیدی: هنگامی که بیمار هستید بدن شما باید انرژی بیشتری برای حفظ تعادل اسیدی خود صرف کند. این درحالی است که مصرف غذاهای اسیدی و یا ایجاد التهاب در بدن می تواند باعث به تعویق انداختن تعادل اسیدی در بدن شود. شما در هنگام بیماری باید از خوردن غذاهای گوشتی و لبنی اجتناب کنید تا این تعادل راحت تر انجام شود.

غذاهای شیرین: شکر نیز یک ماده ی اسیدی است که تعادل اسیدی بدن را برهم می زند. همچنین قندهای تصفیه شده و شیرین کننده های مصنوعی باعث التهاب می شوند. در مواقع بیماری بهتر است از شیرینی های طبیعی مثل عسل یا شیره ی افرا که مملو از مواد معدنی نیز هستند استفاده کنید. توصیه ی ما به شما خوردن میوه جات است تا از سهم فیبر آن ها هم بهره مند شوید.

غذاهای چرب: مرغ سرخ شده هنگامی که بیمار هستید هرگز احساس بهتری به شما نخواهد داد. غذاهای سرشار از چربی معمولا معده ی شما را دیرتر ترک کرده و باعث التهاب می شوند. از آنجایی که بدن بیمار خود التهاب دارد این شرایط چندان ایده ال نیست.

لبنیات: درحالی که نظریه ی تایید شده ای در این خصوص وجود ندارد اما بسیاری بر این باورند که مصرف لبنیات مخاط دستگاه گوارشی را توسعه می دهد. این حالت مشکل معده ی شما را نیز افزایش می دهد. البته لبنیاتی که به صورت یخی باشند در تسکین درد گلوی شما موثرند اما دیگر لبنیات ممکن است باعث افزایش مخاط دستگاه گوارش باشند.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی