اسرار خانه داري سبك زندگي نگهداري مواد غذايي

باقيمانده غذاها را چطور نگهداري كنيم؟

اگر چند نكته مهم را هنگام اضافه ماندن غذا رعايت كنيم، مي توانيم آنها را با خيال راحت مجددا بخوريم و مانع از حيف و ميل شدن آنها شويم. با ما در 7 گنج همراه شويد تا با مهمترين نكات براي نگهداري باقيمانده غذاها آشنا شويد...
تقویم فارسی اندروید

اگر چند نكته مهم را هنگام اضافه ماندن غذا رعايت كنيم، مي توانيم آنها را با خيال راحت مجددا بخوريم و مانع از حيف و ميل شدن آنها شويم. با ما در 7 گنج همراه شويد تا با مهمترين نكات براي نگهداري باقيمانده غذاها آشنا شويد…

باقيمانده غذاها
باقيمانده غذاها

در تمام مواد غذايي خام و پخته انبوهي از باكتري هاي كم و بيش مضر زندگي مي كنند كه البته كاملا طبيعي است. بدن ما مانند يك محيط استريل آزمايشگاهي نيست و سيستم ايمني پيشرفته بدن مانع از فعاليت و آسيب رساني ميكروب ها مي شود. اما اگر بعضي از ميكروب ها به گونه غير قابل توجهي در بدن تكثير يابند مي توانند سيستم ايمني را خلع سلاح كنند.

 رطوبت و گرما شرايطي هستند كه ميكروب ها به سرعت تكثير مي يابند و هر خوراكي را آلوده مي كنند. اگر چند نوع غذا را براي يك وعده سرو مي كنيد، آنها را به ترتيب سر ميز يا سفره ببريد و باقيمانده هر كدام را نيز فورا در يخچال بگذاريد. دسر را نيز پس از صرف غذا بياوريد و از اول روي ميز رها نكنيد. شايد كمي زحمت بيشتري داشته باشد اما خطر رشد و تكثير باكتري ها را از بين برده ايد.

نگهداري باقيمانده غذا در ظروف مناسب

معمولا بيشتر افراد عادت دارند باقيمانده غذاها را در ظروف پلاستيكي مي ريزنند كه باعث مي شود بخشي از غذا در معرض جريان هوا باشد. اگر به اندازه كافي ظروف درب دار نداريد مي توانيد كاغذهاي مخصوص تهيه كنيد و روي هر ظرفي يك لايه از آن را بكشيد. اين نكته را در مورد سبزيجات خرد شده و مواد اوليه غذاها نيز رعايت كنيد. پنيرهاي كيلويي كه بسته بندي ندارند را مي توانيد به اين ترتيب براي مدت طولاني تري نگهداري كنيد. در اين صورت خوراكي ها در محيط كاملا ايزوله قرار مي گيرند كه رشد باكتري ها را محدود مي كند. به علاوه، غذاها خشك نمي شوند و جاي كمتري نيز در يخچال مي گيرند.

كاغذهاي آلومينيومي را فراموش كنيد!

گرچه كاغذهاي آلومينيومي از كاغذهاي بسته بندي مواد غذايي در دسترس تر است اما چندان توصيه نمي شوند. در واقع اين كاغذها كاملا بدون منفذ هستند اما آلومينيوم كمي هوا را عبور مي دهند. به علاوه غذاها ممكن است در اين صورت چند روز در يخچال بمانند زيرا ديده نمي شوند. همچنين تماس مستقيم با آلومينيوم به خصوص مواد اسيدي ( ترش) بعضي از تركيبات آن را جذب مي كند كه براي سلامتي مضر خواهد بود.

منجمد كردن

بسياري از خوراكي ها و غذاها را مي توان منجمد كرد البته به شرط اينكه فورا در فريزر قرار گيرد. اگر خوراكي ها مدتي در هواي محيط بمانند و ميكروب ها تكثير يابند و بعد منجمد شوند، به محض اينكه مجددا گرم شوند به سرعت تكثير مي يابند و محيط مناسبي براي رشد خواهند يافت.

همچنين ظروف كوچكي را براي غذاهاي درون فريزر انتخاب كنيد تا سرما فورا به همه قسمت ها برسد. حتما اين نكته را نيز به خوبي مي دانيد كه غذا پس از يك بار انجماد زدايي نبايد مجددا يخ بزند. اگر لازانياي باقيمانده از مهماني رادر فريزر مي گذاريد بايد حتما تا 48 ساعت بعد آن را ميل كنيد.

سرد كردن سريع غذا

معمولا عادت داريم زماني كه غذايي را زودتر آماده مي كنيم تا براي مدتي در يخچال بگذاريم، اجازه مي دهيم تا غذا در هواي محيط خنك شود. در حالي كه شرايطي براي ميكروب ها فراهم مي آوريم تا به راحتي تكثير يابند. اين عادتي اشتباه است كه نسل ها ميان مردم رايج بوده و دليل آن نيز جلوگيري از خراب شدن يخچال است. در واقع اگر غذاي گرم را درون يخچال بگذاريم فقط مقدار خيلي كمتري نسبت به هميشه برق مصرف مي شود تا غذا را به درجه سرما برساند. اما باعث هيچ نقص يا اختلالي نخواهد شد.

البته بهتر است ابتدا غذاها را در ظروف بزرگتري بريزيد و مدتي در فريزر بگذاريد تا سريعا سرد شود و سپس در يخچال جابجا كنيد. در غير اين صورت غذا را فورا در يخچال بگذاريد. شايد كمي بيشتر برق مصرف شود اما خطر تكثير ميكروب ها را كه باعث مسموميت هاي غذايي مي شود را به حداقل رسانده ايد.

گردآوري و تنظيم: گروه 7 گنج

www.7ganj.ir

منبع: قدس آنلاين

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی