سلامت سلامت جسمي

ایام روزه داری را راحت تر سپری کنیم

تقویم فارسی اندروید

در ماه رمضان روزه داری می تواند تاثیرات خوبی روی سلامت شما داشته باشد. گفته می شود که روزه داری بدن را سم زدایی کرده و همچنین می تواند وزن شما را کاهش دهد. روزه داری می تواند یک فرصت خوب برای از دست دادن وزن و همچنین ترک عادت غلطی مانند سیگار کشیدن است اما متاسفانه خیلی ها این فرصت را غنیمت نمی دانند و یا حتی از مزایای روزه داری اطلاع درستی ندارند. به علاوه در ماه رمضان بسیاری از مردم شاهد افزایش وزن خود هستند چرا که در افطاری وعده های سنگین می خورند و غذاهای شان را از بین غذاهای پرچرب و یا پرکالری گزینش می کنند.

مردم تصور می کنند بعد از یک روزه داری پاداش شان خوردن بی قید و شرط غذاهای جورواجور است. درحالی که این کار نه تنها برای سلامتی مضر است که که سبب چاقی هم می شود. به نوعی بدن شما در کل طول روز هیچ غذا یا آبی دریافت نکرده است و نمی تواند به یکباره خود را برای هضم حجم زیادی غذا آماده کند.

روزه داری و افطار

شکستن روزه با یک غذای مقوی

بدن تان در هر صورت به مواد مغذی در طول روز نیاز دارد و باید به صورت روزانه نیازهای آن را تامین کنید. این مسئله در ماه رمضان هم پا برجاست. بنابراین باید مطمئن شوید که روزه تان را با غذاهای مقوی و سرشار از مواد معدنی و ویتامین ها افطار می کنید. بهتر است در زمان افطار غذاهای کاملی را بخورید که در کنار ارزش بالای غذایی هضم راحت و سریعی هم داشته باشند. بهترین این غذاها می توانند آجیل ها باشند. آجیل ها منابع فشرده ای از مواد معدنی و ویتامین ها هستند که به راحتی و در زمان کمی خورده و هضم می شوند. من به شخصه روزه ام را با گردو خام و کمی اب قند افطار می کنم.

ایام روزه داری را راحت تر سپری کنیم

کمبود آب و روزه داری

یکی از راه های خوب دریافت آب در ماه رمضان استفاده از سبزیجات به خصوص سبزیجات برگدار است. به عبارتی شما زمان محدودی برای تامین آب بدن تان دارید. تنها از اذان مغرب تا طلوع آفتاب فرصت باقی است و شما باید به نوعی غذاهای تان را انتخاب کنید که در طول روز بعد دچار مشکل نشوید. بهترین راه تامین آب بدن تان استفاده از سبزیجات است. سبزیجات در خود آب دارند و در طول زمان هضم آن را در اختیار بدن تان می گذارند. به این ترتیب تا چند ساعت بعد از خوردن آن ها تشنه نمی شوید و برای مدت بیشتری نیاز بدن تان به آب تامین می شود. یک نکته ی دیگری که باید ذکر شود این است که برای تامین آب بدن تان در خوردن آب یا آبمیوه افراط نکنید چرا که نمی تواند کمک زیادی به شما بکند. آب و آبمیوه با سرعت زیادی هضم شده و از بدن شما دفع می شود.

پرخوری در ماه رمضان

پرخوری در ماه رمضان و بعد از روزه داری می تواند عواقب بدی داشته باشد. به گونه ای که حتی کار شما را به بیمارستان برساند. اگر در طول روز غذا نخورده اید و گرسنه هستید بهتر است به این نکته نیز توجه داشته باشید که مدت زیادی است که معده تان کار نکرده است و بدن تان نیز غذایی دریافت نکرده است. اگر به سرعت بخواهید آنها را به کار وادارید ممکن است دچار مشکلات زیادی شوید. پرخوری می تواند سبب نفخ یا احساس بی حالی در شما شود. درحالی که ممکن است بخش زیادی از مواد مغذی غذاها هم به خاطر خوردن سریع از دست تان برود.

در عوض یک وعده غذای سبک در افطار مثل سالاد یا سوپ می تواند شروع خوبی باشد و کمی بعد و زمانی که باز احساس گرسنگی کردید یک شام مقوی نیازهای بدن تان را تامین خواهد کرد. همچنین می توانید وعده های غذایی را به چند دسته تقسیم کنید و به مرور بخورید. مثلا به جای سه وعده افطار و شام و سحری شش وعده مختلف داشته ابشید. البته باید توجه داشته باشید که آشامین آب بین غذاها معده تان را اذیت خواهد کرد.

روزه داری

انتخاب غذا و روزه داری

باید غذاهایی را انتخاب کنید که نیازهای مغذه ای بدن تان را تامین کرده و از طرفی کالری لازم برای سرپا نگه داشتن شما در طول روز بعد را داشته باشید. قطعا غذاهای سرخ شده یا فست فود ها پرکالری هستند اما کالری این غذاها از دسته مضر بوده و می تواند سبب چاقی تان شود و از طرفی ارزش غذایی پایین این دسته غذاها پاسخگوی نیازهای بدن شما نیست. بهتر است از غذاهایی که چربی سالم دارند مانند آجیل ها یا دانه ها و دیگر غذاهای مقوی استفاده کنید. همچنین یک تعادل در منابع غذایی کربوهیدرات ها، غلات، سبزیجات و پروتئین ها می تواند مفید باشد.

ورزش

باید اعتراف کنیم که ورزش کردن در ماه رمضان خود یک کار چالش برانگیز است. کمی سخت خواهد بود که در کنار روزه داری ورزش تان را هم ادامه دهید و خود را تحت فشار بگذارید اما این کار شدنی است. می توانید کمی از شدت ورزش ها کم کنید یا زمان آن را جوری تنظیم کنید که در زمان روزه تان نباشد. می توانید کمی بعد از افطار ورزش کنید. یا می توانید کمی قبل از افطار ورزش کنید به طوری که مطمئن باشید بعد از افطار می توانید سوخت و ساز بدن تان را تامین کنید. البته بهترین روال کاهش شدت تمرین ها و انجام آن در زمان بعد از افطار است تا فشار زیادی به شما وارد نشود.

شیرینی های ماه رمضان

در ماه رمضان شیرینی ها و دسرهای خاصی باب می شود که در کنار خوشمزه و نوستالژیک بودنشان به سختی سالم هستند. مثلا همین زولبیا و بامیه ای که در ماه رمضان می خوریم می تواند از شیرینی خامه ای هم پرکالری تر و مضرتر باشد پس بهتر است در خوردن این شیرینی ها در ایام روزه داری و ماه رمضان پرهیز کنید!

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی