خواص مواد غذايي سلامت

اگر عدسي خور هستيد، حتما بخوانيد…

عدس منبع فوق‌العاده‌ مواد مغذی مهمی است که برای داشتن متابولیسم خوب لازم و ضروری‌اند...
تقویم فارسی اندروید
عدس منبع فوق‌العاده‌ مواد مغذی مهمی است که برای داشتن متابولیسم خوب لازم و ضروری‌اند. در ترکیبات دانه عدس علاوه بر فسفر که سبب بهبود عملکرد مغز می‌شود مواد دیگری مانند فولات وجود دارد که عامل مهمی برای بهبود خلق‌وخو و برطرف کردن استرس در افراد است.

 20397321_11315093cfbaa

ولی حبوبات به طور کلی نفاخ هستند و باید کامل پخته شوند. برخلاف سایر حبوبات که نفخ آنها با خیساندن تا حدی از بین می رود، نفخ عدس با خیساندن چندان از بین نمی رود و با اینکه نفخ آن کمتر از نخود و لوبیاست اما به هر حال نفخ دارد.

درمانگران طب سنتي توصيه زيادي درباره مصرف باقلا و عدسي با گلپر دارند، چون وقتي باقلا و عدسي با گلپر خورده شود از ميزان نفاخي آنها كاسته مي شود، بنابراين افرادي كه با مصرف اين گونه خوراكي ها دچار نفخ و دل دردهاي ناشي از آن مي شوند، مي توانند با اضافه كردن اين ادويه خوشبو و خوش طعم هم نفاخي باقلا و عدس را كنترل كنند و هم طبع سرد آنها را تعديل كرده و يك غذاي بدون عارضه مصرف كنند.

گیاه گلپر از خانواده جعفری است و دانه (میوه‌های) آن دارای اسانس است. این گیاه فقط در ایران می‌روید و از قدیم برای معطرکردن و طعم بخشیدن به غذا مورد استفاده بوده است. برای استفاده از گلپر باید دانه‌های آن را پودر کرد و سپس به‌صورت مستقیم یا مخلوط با گیاهان دیگر – به خصوص به شکل ادویه‌جات ایرانی – مورد استفاده قرار داد. گلپر گذشته از اینکه هضم‌کننده خوبی است؛ مقوی معده، ضدمیکروب و ضداسپاسم است و خاصیت ضدنفخ قوی دارد.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی