سلامت سلامت جسمي

ارتباط نحوه خواب شما با سلامت و پویایی مغزتان

تقویم فارسی اندروید

طبق جدیدترین مطالعات که در ماه ژانویه در مجله جراحان آمریکایی چاپ شد، نحوه خواب، خواب بیش از حد یا خیلی کم می تواند تاثیراتی روی مغز شما داشته باشد. در این مقاله از 7گنج با ما همراه باشد تا درباره ارتباط نحوه خواب شما با سلامت و پویایی مغزتان به شما بگوییم.

ارتباط نحوه خواب شما با سلامت و پویایی مغزتان

ارتباط نحوه خواب با سلامتی

تحقیقات در مورد عادت های خواب در بیش از 15000 زن پرستار مورد بررسی قرار گرفت. آن هایی که بیش از نه ساعت یا کمتر از پنج ساعت در روز می خوابیدند معمولا از نظر حافظه مشکلات زیادی داشتند.

یافته ها نشان داده است که زمان متوسطی از خواب یعنی همان هفت ساعت معمول، به عملکرد بهتر حافظه در روز بعد کمک می کند.

همچنین مشخص شد که نحوه خواب در زنان در اواسط عمر یا سنین بالاتر دست خوش تغییرات شده و یا به کل از بین می رود. در طی این تغییرات معمولا ساعات خواب نیز دو تا سه ساعت کاهش می یابد. نکته این جاست که در پی این کاهش تایم خواب، ظرفیت حافظه نیز کمتر می شود.

چرا خواب برای مغز اهمیت زیادی دارد؟

مزایای ذهنی و جسمی یک خواب خوب شبانه غیر قابل انکار است. اما علم در حال حاضر سعی دارد بداند که چرا خواب ارتباط تنگاتنگی با حافظه و میزان یادگیری شما دارد.

کارشناسان معتقدند که مراحل خواب آسان که با عنوان REM یا حرکت سریع چشم نامیده می شود، به فرد کمک می کند تا خاطرات احساسی و ارتباطات بین بیت های مختلف در مغز تشکیل شوند. در حالی که موج خواب آهسته زمانی رخ می دهد که فرد وارد مراحل 3 و 4 خواب می شود. این موضوع برای انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت اهمیت زیادی دارد.

مسئله ای که بسیاری از سالخورده ها و افراد مسن با آن سر و کار دارند، فقدان خواب آهسته است. یک مطالعه در دانشگاه کالیفرنیا نشان داد که بزرگسالان 60 ساله یا مسن تر معمولا خواب کمتری به نسبت نوجوانان یا جوانان 20 ساله دارند. صرف نظر از اینکه همین امر نقش زیادی بر زوال عقل دارد، فقدان خواب آهسته هنوز می تواند سبب کاهش حافظه شود.

با اینکه تمام مسائل مربوط به پیری را خواب خوب نمی تواند برطرف کند، اما این مورد در چند زمینه کمک زیادی به بهبودی هر چه بیشتر آن ها خواهد کرد.

ریتم خواب منظم:

زمان خواب و بیداری منظم به شما کمک می کند تا ریتم شبانه و روزانه تان را تحت کنترل نگه دارید. برنامه غذایی منظم نیز قبل از خواب اهمیت زیادی دارد. باید مراقب تغذیه خود باشید تا مبادا خواب تان را مختل کند.

از خانه بیرون بروید:

بیرون رفتن از خانه و راه رفتن زیر نور خورشید، به تنظیم ملاتونین که هورمون تنظیم چرخه خواب و بیداری است، کمک می کند. همچنین اثبات شده است که ورزش مداوم برای کمک به افراد مبتلا به اختلالات خواب کمک کننده می باشد. اما ممکن است تا چند هفته این اثرات به طول بینجامد.

اجتناب از الکل:

درحالی که الکل می تواند کمک کند تا سریع تر بخوابید اما در عین حال از کیفیت خواب تان می کاهد. در واقع الکل سرمنشا بسیاری از اختلالات در الگوهای خواب شما می باشد. به این ترتیب بعد از مصرف الکل نمی توانید وارد مرحله خواب عمیق شوید.

10 دلیل بی خوابی و راه حل های آن

چند غذا که به داشتن خواب خوب کمک می کنند و غذاهایی که باعث مشکلات در خواب می شوند.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی