اطلاعات جالب و مفيد سرگرمي و اطلاعات عمومي

آیا مطالعه شما را باهوش تر می کند

تقویم فارسی اندروید

آیا مطالعه شما را باهوش تر می کند

پیش از این نیز از مزایای بی شمار مطالعه و کتاب خواندن شنیده و یا خوانده اید اما آیا باور دارید که کتاب خواندن حتی می تواند شما را باهوش تر کند؟ بسیاری از دانشمندان و افراد موفق جامعه همان هایی هستند که به کتاب خواندن علاقه دارند. آیا واقعا کتاب خواندن تاثیری در افزایش هوش افراد دارد؟ آیا واقعا این کار فرد را باهوش تر می کند؟ چگونه؟

مطالعه کتاب یک ورزش ایده آل برای مغز است.

همه ی ما اهمیت ورزش را برای تناسب اندام می دانیم. کتاب خواندن نیز یک ورزش مناسب برای مغز است. همانطور که تناسب اندام شما به ورزش بستگی دارد کارکرد مناسب مغزتان نیز به ورزش ها و کارهای مفیدی وابسته است که برای بهبود فعالیت مغزتان انجام می دهیم. در این خصوص دانشگاه اکسفورد یک تحقیق روی عده ای از افراد انجام داد. این گروه تحقیقاتی در حالی که عده ای داوطلب را به وسیله ی یک دستگاه مغناطیسی تصویربرداری مغز تحت مطالعه قرار داده بودند آن ها را به دو گروه مختلف تقسیم کردند. از گروه اول خواسته شد که به صورت تفریحی و گذرا یک کتاب را بخوانند و گروه دوم را وادار کردند تا پس از مطالعه یک نقد و تحلیل از آن داشته باشند. محققان مشاهده کردند که در حالی که افراد شروع به مطالعه کردند خون رسانی به مغز افزایش یافت. این خون رسانی شامل حال هر دو گروه مورد تحقیق می شد. حتی آن قسمت هایی از مغز که مورد استفاده نبود نیز خون بیشتری دریافت می کرند.

مزایای مطالعه

واقعا چرا این همه روی مطالعه کردن و اهمیت مطالعه تاکید می شود؟ چه دلیلی وجود دارد که ما را راضی کند کمی از وقت خود را به کتاب خواندن اختصاص دهیم در حالی که سرگرمی ها و کار های مهیج و جالب تر دیگری هم وجود دارد. در ادامه چند تا از این مزایا را به شما می گوییم.

1. واژگان شما گسترش می یابد.

شما زمانی که یک متن را می خوانید ممکن است با واژگانی مواجه شوید که قبلا هیچ گاه از وجود آن ها اطلاع نداشتید. درگیر شدن با آن متن قطعا شما را وادار خواهد کرد که به دنبال معنی آن واژه رفت و آن را به خوبی بشناسید. به این ترتیب بدون اینکه بدانید لغت نامه ی واژگان شما افزایش یافته و از این پس می توانید از آن واژگان جدید استفاده کنید.

مهارت های ارتباطی شما بهبود می یابد

مطالعه ذهن شما را برای ساختن جملات بهتر و استفاده مناسب تر و به جا تر از واژگانی که بلد هستید باز می کند. با مطالعه شما خوش صحبت تر خواهید بود و سخن گیرا تری خواهید داشت. مطالعه کمک می کند تا هنگام حرف زدن جمله بندی بهتری داشته و مخاطبتان را بیشتر به خودتان جذب کنید.

مهارت های تحلیلی شما توسعه می یابد.

تحقیقات انجام شده توسط دکتر “Anne E. Cunningham” نشان داد که کسانی که به مطالعه عادت داشته و زیاد کتاب می خواندند، اصولا قدرت تحلیل بیشتری نیز دارند و بهتر می توانند الگوهای مختلف ذهنی را تشخیص دهند.

مطالعه در تقویت حافظه ی شما موثر است

مطالعه و به یاد سپردن دو مفهوم مرتبط هستند. شما می توانید هنگام مطالعه تصمیم بگیرید که برخی نکات جالب را به ذهن بسپارید همچنین گاهی بدون اینکه بخواهید این اتفاق می افتد و برخی نکات در ذهن شما ثبت می شوند. به کار گیری حافظه تان آن را قوی تر کرده و به شما کمک می کند تا بهتر چیز ها را به یاد بیاورید.

مطالعه تمرکز شما را بیشتر می کند.

هنگام مطالعه شما مجبور به تمرکز کردن روی یک مطلب هستید و فکر های مزاحم را از خود دور می کنید. این کار خود تمرینی خواهد بود که قدرت تمرکز ذهن تان را بیشتر کرده و ازین پس توانایی بیشتری برای تمرکز داشته باشید.

مطالعه ادبیات شما را بهتر می کند.

دانشمندان و روانشناسان در دانشگاه لیورپول طی یک آزمایش از برخی افراد خواستند تا یک مطالعه روی آثار ادبی شکسپیر و الیوت داشته باشند. پس از آن از آن ها خواسته شد که یه سری متون را به زبان خودشان ترجمه نمایند. مشاهده شد که این افراد موفق به ارائه ی ترجمه های بهتری نسبت به قبل از مطالعه شدند. به نوعی زیبایی و انسجام ادبیات آثار شکسپیر و الیوت به آن ها کمک کرد تا خود نیز نوشته های شکیل تر و منسجم تری ارائه بدهند.

در یک مطالعه ی مشابه در دانشگاه لیورپول عده ای را ملزم به خواندن شعر کرده و سپس مغز آن ها را با دستگاه های الکترومغناطیسی مورد مطالعه قرار داند. مشاهده شد که هنگام شعر خواندن سمت راست مغز فعالیت بیشتری داشته و فعال تر بود. این بخش از مغز مربوط به “حافظه ی شرح حال” است. این بخش کمک می کند تا افراد جمله بندی و نثر بهتری داشته باشند. با توجه به اینکه کتاب خواندن تاثیر مثبت زیادی بر مغز دارد تعجبی ندارد اگر بیشتر افراد موفق جوامع مختلف علاقه مند به خواندن کتاب باشند. در ادامه شما را با برخی از معروف ترین این افراد آشنا می کنیم.

استیو جابز یکی از افرادی بود که علاقه ی زیادی به خواندن آثار ادبی ویلیام بلیک داشت.

فیل نایت، بنیانگذار نایک برای خود یک کتابخانه ی مخصوص داشت.

سیدنی هارمن، بنیانگذار صنایع هارمن معتقد بود که شاعران متفکران اصلی هستند.

وینستون چرچیل خود برنده ی یک جایزه ی نوبل در حوزه ی ادبیات بود.

بنابراین مطالعه فعالیت مغز شما را بیشتر کرده و شما را وادار می کند تا بیشتر از مغزتان کار بکشید. همین روند کمک می کند تا ذهن باز تر و مغز فعال تری داشته باشید. البته با عرض پوزش خواندن 50 صفحه از سری قصه های بچه تان کمکی به باهوش تر شدن شما نخواهد کرد. شما باید برای مدت ها خود را به مطالعه و خواندن آثار ادبی قوی عادت بدهید و برای دریافت نتایج آن صبور باشید. می توانید در این فرصت از مطالعه ی آثاری که به آن ها علاقه دارید لذت ببرید.

3 دیدگاه

  • خیلی مفیدو بدرد بخور بود فقط اگه چنتا کتاب برای مطالعه معرفی میکردین خوب بود
    بازم ممنون

  • استیو جابز یکی از افرادی بود که علاقه ی زیادی به خواندن آثار ادبی ویلیام بلیک داشت.
    استیو جابز ؟؟!
    کدوم خر یه
    من برنامه میریزم کله ماهواره ها از کار بیفته
    به زودی دنیا رو به هرج ومرج میکشونم کره زمین باید هک بشه

  • مطالعه تو سرت بخوره گفتم من قران را ول میکنم میام ترشحات ذهنی ادمای زن کرده(fuck
    را بخونم؟!
    مطالعه یعنی گارد خودتو باز کنی بری به هوای زن دختر
    چون اون ترشحات ذهنی نویسنده از رو باد هوا بلند شده
    جمع کن بابا این تخمه شعراتو
    بزن بچاک
    تا چند وقت دیگه اختراع میکنم کله انترنت تخمی بره به باد فنا فهمیدی؟
    اگر راست میگی بیا ریاضی وعلم را هک کن نه شر وبرای پوچ وساختگی سرکاری

3 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی