سلامت سلامت جسمي

آیا تاثیر دویدن بر مغز شما خوب است؟

تقویم فارسی اندروید

اگر یک فرد مشتاق به دویدن هستید و ازهر فرصتی برای دویدن استفاده می کنید، قطعا مغز شما در سطح سلامتی بهتری قرار دارد چرا که تاثیر دویدن بر مغز بسیار مفید می باشد. سرخوشی بعد از دویدن به شما انگیزه می دهد تا بند کفش هایتان را ببندید و کمی در جاده بدوید. برای دانستن این که آیا تاثیر دویدن بر مغز خوب است یا نه با ما در این مقاله از 7گنج هراه شوید.

آیا تاثیر دویدن بر مغز شما خوب است؟

تاثیر دویدن بر مغز :

یک مطالعه در دانشگاه آریزونا نشان داد که دویدن می تواند مهارت فکر کردن را در شما بهبود دهد. حتی انجام ورزش دو به طور حرفه ای می تواند مغز شما را برای انجام حرکات ظریف تر مثل نواختن آلات موسیقی فعال تر و قابل تر کند.

چند مرد جوان با اندام متفاوت دویدن را تست کردند و تحت اسکن های مغزی MRI قرار گرفتند. محققان حداقل برای یک سال اسکن ها را در دو گروه دوندگان و افراد عادی دنبال کردند.

اسکن های مغزی در افراد ورزشکار اتصال عملکردی مغزی بیشتری را به نسبت افراد عادی نشان داد که این نشان می دهد تاثیر دویدن در مغز خیلی خوب و مفید می باشد. این تاثیرات در نقاط مختلف مغز دیده شده. یکی از این نقاط قشر فرونتال است که برای برنامه ریزی، تصمیم گیری و توانایی برای تمرکز کاربرد دارد.

مطالعات دیگری که انجام شد نشان داد فعالیت بدنی بیشتر می تواند مغز شما را برای کنترل بهتر حرکات پشتیبانی کند. مطالعات مختلفی روی ورزشکاران در رشته های مختلف انجام شد. برخی از رشته های ورزشی که نیازمند هماهنگی بین اندام مختلف و حرکات متنوع بوده است، مانند ژیمناستیک و بدمینتون، این توانایی مغز در بهبود ارتباط بین اعضا قابل پیشبینی بود اما ورزشی مانند دویدن که فعالیت بدنی خیلی پیچیده ای نیاز ندارد هم مغز را برای انجام فعالیت های مختلف و پیچیده همراهی می کند.

محققان اشاره کردند که اتصال عملکردی مغز در سنین مختلف ممکن است متغیر باشد. تحقیقات بیشتر روی ورزشکاران رشته دو نشان داد که این ورزش از تحلیل رفتن ادراکی مغز در سنین پیری جلوگیری می کند. به علاوه به از سرعت پیشرفت بیماری های مغزی مانند آلزایمر هم می کاهد. در این مرحله بهبودی که در مغز دوندگان جوان رخ می داد، قابل پیش بینی نبود.

با اینکه دویدن می تواند مزایای زیادی داشته باشد، برای افرادی که دچار مشکلات جسمانی هستند می تواند عوارض متعددی در پی داشته باشد. در صورتی که تازه کار هستید بهتر است به آرامی ورزش را شروع کنید و با پزشک تان هم در خصوص این موضوع مشورت نمایید.

می دانید که برخی آسیب ها  در ورزش می تواند همیشگی و دائمی شود. در صورتی که تازه می خواهید رشته دویدن را آغاز کنید . برایتان چند توصیه داریم :

  • بدن تان را روزانه حداقل با یک وعده کربوهیدرات تغذیه کنید.
  • یک خوراکی شیرین و قند دار حداقل 30 دقیقه قبل از دویدن می تواند به شما انرژی بدهد.
  • دویدن با یک شریک به شما انگیزه بیشتری می دهد.
  • فراموش نکنید که کفش مناسب در این ورزش اهمیت زیادی دارد.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی