تناسب اندام سلامت

آيا دستگاههاي دراز و نشست واقعا باعث لاغري مي شوند؟

تبلیغ دستگاه دراز و نشست را بارها از شبکه‌های مختلف تلویزیونی و ماهواره‌ای دیده‌اید؛ در هر روز چند بار و بین تمام برنامه‌ها...
تقویم فارسی اندروید

تبلیغ دستگاه دراز و نشست را بارها از شبکه‌های مختلف تلویزیونی و ماهواره‌ای دیده‌اید؛ در هر روز چند بار و بین تمام برنامه‌ها.

کاهش-وزن-2

این دستگاه وسیله‌ای است که می‌توان با آن دراز و نشست انجام داد. اکثر این وسایل درست مثل یک صندلی است. پشتی آن بالا و پایین می‌شود و می‌توان با نشستن روی آن و تکیه به پشتی دراز و نشست کرد. این وسیله ادعا می‌کند حرکت دراز و نشست را برای شما آسان می‌کند و باعث می‌شود بتوانید با راحت انجام دادن این حرکت وزن کم کرده و شکم‌تان را کوچک کنید. حتما شما هم به واسطه تبلیغات دستگاه دراز و نشست برای خرید آن وسوسه شده‌اید اما آیا این وسیله واقعا شما را لاغر و شکم‌تان را کوچک می‌کند؟ آیا از خطرات احتمالی آن آگاه هستید؟ روش صحیح دراز و نشست و تاثیر آن بر اندام‌تان را می‌دانید؟ سپیده زاهدی، مربی تناسب اندام از مدرسه Gold’s Gym ايالات‌متحده درباره دستگاه‌های درازونشست به شما توضیح می‌دهد.

با چربی‌های شما کاری ندارد

چاقی شکم به دليل تجمع چربی در این ناحیه است. آب کردن یا سوزاندن چربی‌های شکم لزوما با حرکات ورزشی شکمی و حرکاتی مثل دراز و نشست انجام نمی‌شود. انجام ورزش‌هایی مثل دراز و نشست و سایر حرکات شکمی تنها باعث می‌شوند عضلات شکم که در واقع زیرسازی چربی‌ها هستند، تقویت شوندو تاثیر کمی روی سوزاندن چربی‌ها دارند. شکم شما از عضلات مختلفی مثل مورب داخلی، مورب خارجی، عرضی شکم و راست شکم تشکیل شده است. چه روی زمین دراز و نشست انجام دهید و چه با دستگاه‌هایی مثل این، با این حرکات بیشتر از همه روی تقویت عضلات شکم کار می‌کنید. اما لازم است بدانید هرقدرهم این عضلات را تقویت کنید، تاثیری روی چربی‌ها نخواهد داشت و تنها عضلات زیر چربی‌ها را تقویت کرده‌اید که اگر شکم چاقی داشته باشید اصلا دیده نمی‌شوند. این دستگاه به تنهایی به خصوص برای افراد چاق هیچ تاثیری ندارد و نمی‌تواند چربی‌های هیچ شکمی را آب کند.

لاغر شدن نیاز به ورزش‌های هوازی دارد

برای آب کردن شکم باید چند کار با هم انجام شود، اول از همه باید روی ورزش‌های هوازی تکیه شود که کار چربی‌سوزی را انجام می‌دهند. برای این کار باید حرکاتی را انجام دهید که در آنها ضربان قلب تا میزان ثابتی بالا می‌رود و مدتی در آن میزان‌بالا باقی می‌ماند. مقدار ضربان قلب برای چربی‌سوزی برای هر کس از یک فرمول خاص پیروی می‌کند که به سن، وضعیت بدنی و چند پارامتر دیگر وابسته است و برای یک فرد عادی 25 یا 26 ساله حدودا بین 130 تا 160 ضربان در دقیقه است. ورزش‌هایی مثل پیاده‌روی سریع، دو، دوچرخه‌سواری و شنا از معمول‌ترین ورزش‌های هوازی هستند و ورزش‌هایی مانند یوگا یا فوتبال و بسکتبال هم می‌توانند هوازی به حساب بیایند. این ورزش‌ها تمام عضلات را تقویت کرده و به تناسب اندام شما و چربی‌سوزی بدن‌تان کمک می‌کنند. البته لازم است بدانید تمام این ورزش‌ها در صورتی باعث کاهش وزن شما می‌شوند که با رژیم غذایی و کم‌کردن انرژی دریافتی بدن همراه باشند. بدون رژیم غذایی و ورزش‌های هوازی و تنها با استفاده از دستگاه دراز و نشست، شکم بزرگ به هیچ عنوان کوچک نخواهد شد.

مواظب کمرتان باشید

برخی از این دستگاه ها اگر دقت نکنید می‌تواند به بدن صدمات متفاوتی برساند. شما با استفاده از این وسیله امکان تنها یک حرکت ورزشی را خواهید داشت. دراز و نشست برای کمر ورزش سنگینی است و استفاده از این دستگاه معمولا اینگونه است که بدون اینکه بدن‌تان را گرم کنید ورزش را شروع می‌کنید. یعنی فرد با بدن سرد روی دستگاه می‌خوابد و یک ورزش سنگین برای کمر را شروع می‌کند که در نتیجه کمرش آسیب خواهد دید. پس در مرحله اول قبل از استفاده از این دستگاه کمرتان را به خوبی با انجام نرمش‌های کمر گرم کنید و بعد ورزش را آغاز کنید. دامنه نشست و برخاست در این وسیله زیاد است. شما با استفاده از آن بیشتر از 45درجه دامنه حرکت خواهید داشت و درواقع بالاتنه شما از حالت نیمه افقی به عمودی درمی‌آید. این حالت به‌خصوص وقتی عضلات آماده نیست می‌تواند باعـث ایجــاد مشکل در کمـر شود.

امکان دراز و نشست اصولی را از خود نگیرید

در حالت کلی برای تقویت عضلات شکم راه‌های فراوانی وجود دارد که می‌توان بدون استفاده از دستگاهی خاص آنها را انجام داد. این حرکات می‌توانند برای هر فرد به گونه‌ای تنظیم شوند که برای بدن او مناسب باشد. توجه کنید که برای داشتن شکمی لاغر و خوش‌فرم، لازم است ورزش‌های هوازی را انجام داده و به همراه آن ورزش‌هایی برای تقویت عضلات شکم انجام دهید.

حرکت دراز و نشست حرکت بسیار گسترده‌ای است و در بیش از 200 مدل مختلف می‌توان آن را اجرا کرد. این تنوع برای تقویت گروه خاصی از عضلات شکم است و هر حرکتی روی گروه خاصی از عضلات کار می‌کند. مناسب‌ترین راه برای انجام دراز و نشست با روش معمولی این است که فرد روی زمین بخوابد، هر 2 زانویش را خم کند و کف پاها را روی زمین بگذارد، به کسی بگوید پاهایش را نگه دارد یا آنها را به یک نیمکت تکیه بدهد، دست‌ها را پشت سر قلاب کند و بدون اینکه چانه به سینه نزدیک شود تنها تا زاویه 45 درجه بالا بیاید و دوباره روی زمین بخوابد. برای سخت‌تر کردن دراز و نشست و تقویت بیشتر عضلات، کسانی که آمادگی بدنی خوبی دارند می‌توانند یکی از پاها یا هر دوی آنها را با زانوی خم شده بالا بیاورند، به طوری که ساق در موازات زمین قرار بگیرد و ران و زانو زاویه 90 درجه داشته باشند. سپس مانند قبل بالاتنه را با زاویه 45 درجه بالا بیاورند و بعد روی زمین بخوابند.

عضلات را این‌گونه تقویت کنید

برای تقویت عضلات زیر شکم تاکید بر حرکات پاست. بهترین حرکت برای تقویت این عضلات این است که 2 دست را زیر باسن قرار دهید، 2 پا را جفت كرده و زانوها را خم کنید. پاها را به هم بچسبانید و زانوها را به شکم نزدیک کنید و بعد کف پاها را به زمین نزدیک کنید. سپس بدون اینکه کف پاها به زمین بخورد دوباره زانوها را در شکم ببرید. اگر می‌خواهید حرکت را ساده‌تر کنید می‌توانید بعد از نزدیک کردن کف پاها به زمین، آنها را روی زمین بگذارید و بعد از چند ثانیه دوباره بالا ببرید.

مشکل‌دارها با این روش ورزش کنند

کسانی که مشکل کمر دارند می‌توانند با روش‌هایی این حرکت را انجام دهند. آنها لازم است کامل روی زمین بخوابند، زانوی یک پا را خم و کف آن را روی زمین بگذارند، پای دیگر را صاف و کشیده روی زمین قرار دهند و تنها کمی و تا 30 درجه بالاتنه را بالا بکشند. کسانی که مشکل گردن دارند هم لازم است 2 دست را قلاب کنند و پشت گردن بگذارند و تنها تا 30 درجه بالاتنه را بالا بکشند. فراموش نکنید که در تمام طول انجام حرکت باید بین گردن و سینه به اندازه یک توپ کوچک فاصله باشد تا در دراز و نشست به مهره‌های گردن فشار نیاید. بدن به طور ناخودآگاه چانه را به سینه نزدیک می‌کند و باید مراقب باشید این فاصله حفظ شود. تنها کسانی می‌توانند به طور کامل بالاتنه را بلند کنند که یاد گرفته باشند در انجام حرکت فشار را از روی گردن بردارند. کسانی که گودی کمر دارند هم نباید کامل از روی زمین بلند شوند و نباید هر 2 زانو را خم کنند. آنها باید تک پا حرکت شکم را انجام دهند تا کمترین فشار به کمر آنها بیاید.

گردآوري : گروه هفت گنج

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی