تغذيه سالم خواص مواد غذايي سلامت

خطرات افراط و مضرات کلم بروکلی

کلم بروکلی، کلم پیچ و سایر سبزیجات «چلیپایی» مادامی که زیاد از حد خورده نشوند برای بدن مفیدند ...
تقویم فارسی اندروید

متخصصان تغذیه و سلامت تاکید کردند کلم بروکلی، کلم پیچ و سایر سبزیجات «چلیپایی» مادامی که زیاد از حد خورده نشوند برای بدن مفیدند در حالی که زیاده‌روی در مصرف آنها می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد.

مضرات کلم بروکلی

همگان براین‌ باورند که کلم بروکلی به دلیل اینکه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های ضدسرطان است، یکی از سالم‌ترین و مفیدترین سبزیجات محسوب می‌شود. این خاصیت درباره سایر سبزیجات چلیپایی مانند کلم پیچ، کلم و کلم بروکلی نیز صدق می‌کند.

کلم نیز به دلیل فواید بسیار نظیر داشتن آنتی‌اکسیدان‌ها، حفاظت از قلب و عروق و همینطور خاصیت ضدالتهاب و ضد سرطان،‌ یک ماده غذایی فوق‌العاده و مغذی محسوب می‌شود. اما با این حال مصرف زیاد کلم هم می‌تواند مضر باشد چرا که سبب کم‌کاری تیروئید می‌شود و این اختلال باعث می‌شود غده تیروئید نتواند به اندازه کافی هورمون تیروئید ترشح کند.

سبزیجات چلیپایی که از آنها به عنوان سبزیجات رده «براسیکا» نیز یاد می‌شود شامل کلم پیچ، بروکلی، گل کلم و شاهی آبی می‌شود. در صورتی که می‌خواهید از مزایای سبزیجات خانواده کلم‌ها بدون خطر ابتلا به اختلالات تیروئیدی بهره‌مند شوید یک راه حل ساده وجود دارد و آن این است که با پختن این سبزیجات می‌توان این خطر را به حداقل رساند.

مطالب مرتبط:

آشنایی با فواید و خواص کلم بروکلی

 

منبع: ايسنا

4 دیدگاه

4 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی