تغذيه سالم سلامت

همه چیز درباره آنتی اکسیدان ها، فواید و مضرات آن ها

تقویم فارسی اندروید

مکمل آنتی اکسیدان ها، فواید و مضرات آن ها

شما می توانید مکمل های آنتی اکسیدان را به راحتی در قفسه فروشگاه ها و داروخانه ها پیدا کنید. این مواد خوراکی حتی برای رسانه ها و بازاریاب ها هم جذاب است. با این حال تعداد کمی از مردم از فواید و طرز کار آن ها خبر دارند. مفهوم آنتی اکسیدان ها نسبتا پیچیده است اما می توان با کمی مطالعه کار آن ها را درک کرد. با هفت گنج همراه باشید.

آنتی اکسیدان چیست و آنها چگونه کار می کنند؟

به منظور درک کار آنتی اکسیدان ها باید از سطح مولکول در بدن توضیح را شروع کنیم. همانطور که می دانید همه چیز در جهان از اتم ساخته شده است. اتم نیز از یک هسته با پروتن و نوترون و یک دسته الکترون در اطراف آن تشکیل شده است. در ادامه می توانید یک ماکت از داخل اتم مشاهده کنید.

آنتی اکسیدان

توپ های آبی در این عکس همان الکترون ها هستند که بار منفی را حمل می کنند و توپ های قرمز پروتون ها می باشند که بار مثبت را دارند. هنگامی که چند اتم کنار هم قرا بگیرند مولکول ها تشکیل می شوند. بدن انسان از مواردی مانند پروتئین ها، چربی و  DNA تشکیل شده است که اساسا از اتصال ده ها یا صدها اتم ایجاد می شوند. تصویر زیر یک مولکول چربی است که در آن هر توپ مشکی یک اتم چربی را نشان می دهد.

مکمل آنتی اکسیدان ها، فواید و مضرات آن ها

انسان و دیگر موجودات برای حفظ ساختارهای داخل بدن شان فرایندهای شیمیایی مختلفی را تجربه می کنند و همه ی این فرایندها برای حفظ حیات و سوخت و ساز بدن می باشد. در این واکنش های شیمیایی مولکول های بزرگ تر به مولکول های کوچک تر شکسته شده و مولکول های کوچک تر به مولکول های بزرگ تر تبدیل می شوند. برای اینکه یک مولکول به ثبات و پایداری برسد باید یک تعداد مناسب الکترون داشته باشد. زمانی که مولکول یک الکرتون از دست می دهد آن الکترون به یک رادیکال آزاد تبدیل می شوند.

رادیکال های آزاد می توانند با مولکول های باردار دیگر واکنش داده و سبب آسیب باشند. آن ها حتی می توانند با واکنش های زنجیره ای به یک دسته از مولکول ها آسیب برسانند. این جاست که آنتی اکسیدان ها به کار می آیند. اگر یک مولکول الکترون از دست بدهد و تبدیل به رادیکال آزاد شود ، در این مرحله آنتی اکسیدان ها می توانند وارد عمل شده و رادیکال های آزاد را خنثی کرده و از ایجاد آسیب جلوگیری کنند.

جمع بندی: آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که می توانند رادیکال های آزاد را جذب کرده و آن ها را خنثی کنند.

آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد

رادیکال های آزاد دائما در حال متابولیسم هستند. بدون آنتی اکسیدان ها رادیکال ها می توانند به سرعت بدن ما را از بین ببرند. با این حال این نکته را به یاد داشته باشید که رادیکال های آزاد هم می توانند گاهی مفید باشند. برای مثال سیستم ایمنی بدن ما بدون کمک رادیکال های آزاد نمی تواند باکتری هایی که به بدن حمله می کنند را از بین ببرند. به عبارتی همان طور که بسیاری از موارد داخل بدن ما به یک تعادل نیاز دارد تا به پایداری برسد رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها هم نیاز است تا به یک ثبات مناسب برسانند. اگر این تعادل به هم بخورد ممکن است تمام فرایندهای داخل بدن تان مختل شوند.

هنگامی که رادیکال های آزاد به تعدادی سلول مناسب برخورد می کنند ممکن است یک واکنش اکسیداتیو رخ بدهد. در طول این واکنش مولکول های مهم بدن ممکن است به شدت آسیب دیده و گاهی حتی منجر به مرگ سلول شوند. همچنین برخی شرایط ممکن است این واکنش ها را دامن زده و تعدادشان را بیشتر کند. این عوامل عبارتند از:

  • آلودگی هوا.
  • دود سیگار.
  • مصرف الکل.
  • سموم.
  • سطح قند خون بالا
  • مصرف مقدار زیادی از اسیدهای چرب اشباع نشده
  • اشعه، از جمله آفتاب گرفتن بیش از حد.
  • عفونت توسط باکتری ها، قارچ ها و یا ویروس ها.
  • مصرف بیش از حد آهن، منیزیم، مس و یا روی
  • اکسیژن خیلی کم در بدن
  • اکسیژن بیش از حد در بدن است.
  • ورزش شدید و طولانی مدت، که باعث آسیب بافت
  • مصرف بیش از حد آنتی اکسیدان مانند ویتامین C و E.
  • کمبود آنتی اکسیدان

واکنش های اکسیداتیو طولانی مدت می تواند به افزایش خطر پیامدهای منفی بهداشتی مانند بیماری های قلبی عروقی و انواع خاصی از سرطان و یا افزایش سرعت روند پیری منجر شود.

جمع بندی: بدن نیاز به یک تعادل بین رادیکال های آزاد و آنتی اسکسیدانها دارد، هنگامی که این تعادل مختل شود ممکن است واکنش های اکسیداتیو رخ داده و بدن را دچار اثرات منفی خود کند.

ضرورت وجود آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها برای بقای تمام موجودات زنده ضروری هستند. بدن انسان می تواند برخی آنتی اکسیدان ها مانند گلوتاتیون که یک آنتی اکسیدان سلولی است را تولید کند. گیاهان و حیوانات نیز باید به کمک آنتی اکسیدان ها خود را در برابر رادیکال های آزاد محفوظ بدارند. بنابراین شما می توانید این مواد را در غذاهای حیوانی و گیاهی هم پیدا کنید.

آنتی اکسیدان ها در غذا

گرفتن آنتی اکسیدان ها از غذاها مهم هستند. در واقع زندگی ما به مصرف برخی از این آنتی اکسیدان ها وابسته است. شما با یک رژیم غذای متنوع و سرشار از غذاهای گیاهی می توانید سلامتی خود را تامین کرده و تعداد متنوعی از این مواد را دریافت کنید.

فراورده های گوشتی و ماهی هم حاوی مواد آنتی اکسیداسیون است. اما مقادیر آن نسبت به غذاهای گیاهی کمتر است. شما می توانید در میوه ها و سبزیجات و انواع توت ها بیشتری مقادیر آنتی اکسیدان را بیابید. به علاوه منابع خوب دیگر این مواد چای سبز، قهوه و شکلات تیره است.

بر اساس برخی مطالعات قهوه بزرگ ترین منبع آنتی اکسیدان در رژیم غذایی غربی است. این امر بیشتر به این دلیل است که رژیم غذایی آنها از از غذاهای گیاهی نبوده و بیشترین غذایی که آنتی اکسیدان ها در آن یافت میشوند و آنها مصرف می کند همین قهوه است. آنتی اکسیدان ها می توانند عمر مفید مواد غذایی و پردازش آن ها را بهبود و افزایش دهند. بنابراین اغلب به عنوان مکمل مواد غذایی از آن ها استفاده می شود.

جمع بندی: رژیم غذایی ما یک منبع ضروری از آنتی اکسیدان ها است. آن ها به طور طبیعی در مواد غذایی گیاهی یا جانوری یافت می شوند. این گروه از مواد مغذی را بیشتر می توانید در سبزیجات و نوشیدنی هایی مانند قهوه و چای سبز مشاهده کنید.

انواع آنتی اکسیدان های طبیعی

انواع بسیار مختلفی در مواد غذایی مورد استفاده انسان موجود است. آن ها را می تواند به دو دسته محلول در آب و محلول در چربی تقسیم کرد. آنتی اکسیدان های محلول در آب اقدامات خود را در داخل یا خارج از سلول انجام داده و آنتی اکسیدان های محلول در چربی در درجه اول می توانند در غشا سلول  فعالیت داشته باشند.

در ادامه لیستی از چند آنتی اکسیدان مهم را مشاهده می کنید:

ویتامین C: یکی از مهم ترین آنتی اکسیدان های محلول در آب بوده و از مواد مغذی است که بدن به آن نیاز دارد.

ویتامین E: آنتی اکسیدان اصلی محلول در چربی است که نقش مهمی در حفاظت از غشا سلولی در برابر آسیب های اکسیداتیو دارد.

فلاونوئیدها: یک گروه گسترده از آنتی اکسیدان ها است که در غذاهای گیاهی یافت می شود. آن ها اثرات سلامتی سودمندی داشته و برای بدن ضروری هستند.

بسیاری از موادی که به عنوان آنتی اکسیدان شناخته می شوند می توانند اثرات مفید دیگری هم داشته باشند. مثال بارز این گفته کورکومینوید در زردچوبه و oleocanthal در روغن زیتون است که علاوه بر خاصیت آنتی اکسیدانی خاصیت ضد التهابی هم دارند.

جمع بندی: بسیاری از انواع مختلف مواد آنتی اکسیدانی مختلف در رژیم غذایی ما یافت می شود. از جمله ویتامین C و E و همچنین فلاونوئیدها. این مواد می توانند خواص دیگری هم داشته باشند.

ایا مصرف مکمل های آنتی اکسیدان مفید است؟

آنتی اکسیدن ها برای بدن ضروری بوده و به فرایندهای لازم بدن کمک می کنند. اما مصرف بیش از حد این دسته از مواد غذایی می تواند اثرات سمی هم داشته باشد. حتی ممکن است زیاده روی در مصرف این مواد به جای جلوگیری از واکنش های اکسیداتیو سبب افزایش آن ها شود. حتی تحقیقات نشان می دهد که دوزهای بالای آنتی اکسیدان می تواند خطر مرگ را به همراه داشته باشد. بنابراین بهتر است از زیاده روی در مصرف این غذاها و مکمل ها پرهیز کنید. همچنین مطالعات نشان می دهد که غذاهای حاوی آنتی اکسیدان اثر بهتری نسبت به مکمل ها دارد.

برای مثال آنتی اکسیدانی که در یک لیوان آب پرتغال طبیعی وجود دارد می تواند اثر خیلی بهتری نسبت به همان میزان آبمیوه با شیرینی و قند مصنوعی داشته باشد. بهترین استراتژی برای تامین آنتی اکسیدان بدن تان داشتن یک رژیم غذایی حاوی سبزیجات و میوه ها و غذاهای متنوع و سالم دیگر است. با این حال مکمل ها با دوز پایین و مولتی ویتامین ها می توانند کمبود این ماده را جبران کنند و میتوانند مفید باشند.

 

این مطلب بصورت اختصاصی توسط گروه هفت گنج ترجمه و تولید شده است.

تذکر : کپی برداری از مطلب فوق تنها با ذکر منبع و لینک به این صفحه مجاز میباشد.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی