خواص مواد غذايي سلامت

آشنایی با فواید و خواص ریشه شیرین بیان

تقویم فارسی اندروید

اگر در یک جزیره متروکه به تنهایی گیر افتدید تنها با پیدا کردن ریشه شیرین بیان می توانید زندگی خود را بگذرانید و زنده بمانید. این گیاه به شدت مورد علاقه من است. نه تنها به این دلیل که قدرت شفا بخش و منحصر به فردی دارد بلکه از آنجایی که یکی از اولین گیاهان شفابخشی بود که من شناختم و نقش زیادی در سلامت من داشت. در ادامه این مقاله از 7گنج قصد داریم شما را با هفت مورد از مهمترین فواید و خواص ریشه شیرین بیان آشنا کنیم.

تنظیم آدرنالین از خواص ریشه شیرین بیان :

غدد آدرنالین دو غدد کوچک مثلثی شکل بالای کلیه ها هستند که با فشارهایی که جامعه مدرن به ما می آورد عملا ما را در مقابل استرس آسیب پذیر می کنند. البته ترشح آدرنالین برای فعالیت های سالمی مانند ورزش کردن یا کار های هیجانی مفید است اما وجود همیشگی آن ، بدن را در معرض بیماری هایی مانند خستگی ، ناتوانی در هضم غذا ، اختلالات خواب ، کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن و افزایش قند خون قرار می دهد . از جمله خواص ریشه شیرین این است که با مصرف این ماده هیپوتالاموس به تنظیم جریان خون پرداخته و میزان آدرنالین بدن را متعادل میکند.

تنظیم سیستم ایمنی بدن از دیگر خواص ریشه شیرین بیان :

برخلاف اکثر داروها که سبب تحریک یا کاهش عملکرد یک عضو یا ارگان می شوند ، شیرین بیان می تواند به نسبت نیاز بدن به متعادل سازی ورودی و خروجی ارگان ها و اعضای بدن پرداخته و شرایط کلی بدن را متعادل کند. این گیاه همچنین برای بیماری های خودایمنی مانند آرتریت روماتئید، لوپوس و بیماری های پوستی که ناشی از فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن می باشد، مفید است.

خواص ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان ضد التهاب است :

التهاب معمولا به خاطر شرایط بد بهداشتی و بیماری هایی مانند آرتریت، سرطان، دیابت و بیماری های قلبی و چاقی ایجاد می شود. برخی از گیاهان مانند درمان های ضدالتهاب غیراستروئیدی مثل ایبوپروفن عمل میکنند و برای بهبود و تسکین علائم آرتریت کاربرد دارند . ولی شیرین بیان حتی از ایبوپروفن هم موثر تر و قوی تر است.

خاصیت ضد سرطانی :

گلابریدین  (به انگلیسی: Glabridin) که یکی از ترکیبات یافته شده در ریشه شیرین بیان است ، قادر است از سرطان کبد جلوگیری کند. همچنین ترکیبات موجود در شیرین بیان برای جلوگیری و مبارزه با سرطان دستگاه گوارش هم موثر هستند. در سرطان سینه سلول های بنیادی خود دلیل سرطان هستند که با متاستاز به سایر نقاط بدن منتقل شده و سبب عود پیدا کردن سرطان می شوند. تحقیقات نشان می دهد که ماده گلابریدین موجود در این گیاه می تواند توابع سلول های بنیادی سرطانی را مهار کند و برای مبارزه با سرطان بسیار مفید است . در واقع ریشه شیرین بیان می تواند یک استراتژی درمانی بلقوه و اثربخش برای درمان سرطان سینه داشته باشد.

همچنین این گیاه دارای حداقل دو ترکیب برای پیشگیری از پوسیدگی دندان می باشد. یکی از این مواد گلیسیریزین است که خوص ضد باکتری و بسیار قوی دارد و برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها بسیار مفید است.

درمان سندروم خستگی مزمن از دیگر خواص ریشه شیرین بیان :

خستگی طولانی مدت و در برخی موارد ضعف شدید عضلانی و لاغری، مسائل مربوط به تعادل، مشکلات گوارشی، درد جسمی و درد مفصل همه علائم بیماری با نام سندروم خستگی می باشند. این بیماری با اختلال خونی مغزی، التهاب، اختلال کبد، ضعف غدد آدرنالین ، استرس و عفونت های دیگر در ارتباط است. ریشه شیرین بیان به علت خواص آداپتوژنی خود می تواند در درمان این بیماری موثر باشد. تحقیقاتی که به تازگی منتشر شده است نشان می دهد که ترکیبات کورستین و ازئگوئتیدین موجود در ریشه شیرین بیان از فعالیت های ویروس Epstein-Barr که عامل بیماری سندروم خستگی می باشد، جلوگیری می کند و برای درمان این بیماری مصرف ریشه این گیاه بسیار مفید است .

تقویت کننده روده :

از خواص ریشه شیرین بیان کاهش التهاب است و در روده سبب از بین رفتن ضایعات می شود. همچنین نقش قابل توجهی این گیاه در حفاظت و درمان غشاهای مخاطی آسیب دیده در دستگاه گوارشی دارد . این گیاه می تواند به عنوان یک ملین ملایم عمل کند.

شیرین بیان

نحوه مصرف شیرین بیان :

برای استفاده از ریشه شیرین بیان می توانید آن را به صورت چای دم کرده و سه نوبت در روز مصرف کنید. همچنین می توانید اسانس آن را تهیه نموده و 30 قطره را در سه نوبت در روز به مدت 3 هفته مصرف نمایید.

مضرات شیرین بیان :

دقت کنید که این گیاه به قدری قدرتمند است که در صورت سؤ مصرف می تواند عوارض جانبی هم در پی داشته باشد. اگر دچار فشار خون یا نارسایی کلیه هستید و یا اگر داروی قلب مصرف می کنید، باید از مصرف شیرین بیان خودداری کنید.

منابع استفاده شده :‌ webmd

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی