خواص مواد غذايي سلامت مطالب اختصاصي

آشنايي با خواص و مضرات گلابي

در اين مقاله از هفت گنج ، خواص و مضرات گلابي را براي علاقمندان گردآوري كرده ايم . با ما همراه شويد تا با خواص بي شمار و البته هشدارها و مضرات مصرف اين ميوه خوشمزه تابستاني بيشتر آشنا شويد ...
تقویم فارسی اندروید
در اين مقاله از هفت گنج ، خواص و مضرات گلابي را براي علاقمندان گردآوري كرده ايم . با ما همراه شويد تا با خواص بي شمار و البته هشدارها و مضرات مصرف اين ميوه خوشمزه تابستاني بيشتر آشنا شويد …

گلابی را شاه میوه یا آمرود هم می نامند و به میوه پیوندی و شاداب آن شاه آمرود گویند. گیاه گلابی بومی آسیای غربی و اروپای شرقی مخصوصاً نواحی شمال غربی ایران و کوههای قفقاز می باشد.

گلابی بعد از سیب مهم ترین میوه دانه دار دنیا و ایران به شمار می آید.

گلابی را در زبان عربی سَفرجَل یا عَرمُوط و در زبان انگلیسی PEAR می گویند.

گونه های مختلف گلابی طعم های گوناگون از ترش تا شیرین دارند .

 

مواد موجود در ۱۰۰ گرم گلابی خام

انرژی ۵۸ کیلو کالری کربوهیدرات ۱۵ گرم فیبر خام ۳/۱ گرم فیبر خوراکی ۸/۲ گرم(منبع خوب) کلسیم ۱۱ میلی گرم آهن ۲۵/۰ گرم روی ۱۲/۰ گرم پتاسیم ۱۲۵ میلی گرم (منبع خوب) فلوئور ۱۸ میکروگرم (منبع خوب) ویتامین A 9/1 RE ویتامین E 4/0 میلی گرم (منبع خوب) ویتامین C 4 میلی گرم فولات ۷ میکروگرم (منبع خوب)گلابی حاوی ریزمغذهایی چون فلوئور، سلنیوم ، کرم و بور است که برای سلامتی و تأمین ریزمغذی های بدن بسیار مفید است

فوايد و خواص درماني گلابي

گلابي از نظر طب قديم ايران گرم و تر است.

ویتامین‌ها و مواد معدنی گلابي

اگرچه گلابی خواص سبزیجات-خواص میوه ها سبزیجات و سلامت – ویتامین C نیست اما این میوه‌ی مفید حاوی ویتامین‌های دیگری مثل ویتامین E می‌باشد. اما همین میزان اندک ویتامین C به همراه ویتامین E به صورت سینرژی یا همان توان افزایی عمل می‌کنند. یعنی این که دو یا چند عنصر با هم همیاری یا برهمکنش دارند و برای همین خواص آنتی اکسیدانی ویتامین E چندین برابر می‌شود.

گلابي؛ ميوه اي انرژي زا

گلابی با 12 درصد گلوسیدی که دارد یک میوه‌ی انرژی زا محسوب می‌شود.

آب این میوه،به خاطر وجود قند فراوان در خود، انرژی از دست رفته را خیلی سریع به بدن، بازمی‌گرداند.

اگر یک فنجان (250 میلی‌لیتر) گلابی خردشده را به سالاد ناهارتان اضافه و میل کنید. در این صورت حدود 10 درصد ویتامین C مورد نیاز روزانه‌تان را دریافت کرده‌اید. ویتامین C باعث می‌شود آهن زودتر جذب شود. آهن نیز وظیفه‌ی ساخت هموگلوبین‌ها و اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها را بر عهده دارد. زمانی که سلول‌هایتان به میزان کافی اکسیژن دریافت کنند و آهن لازم در خونتان شناور باشد به این سادگی‌ها تسلیم خستگی نخواهید شد.

گلابی؛ تقويت كننده سلول‌های خاکستری مغز

یک عدد گلابی متوسط حاوی 15 درصد مس مورد نیاز روزانه‌ی سیستم عصبی است. یون‌های مس روی ناقل‌های عصبی موثر در عملکرد سیناپس‌ها (منطقه‌ی تماس بین نرون‌ها و عضلات) تأثیر می‌گذارد. قدرت یادگیری و به یادسپاری ما به نیرو و توان ناقل‌های عصبی بستگی دارد. یعنی اگر ناقل‌های عصبی ما درست به وظایفشان عمل نکنند هم یادگیری‌مان به مشکل بر می‌خورد و هم قدرت به یادسپاری‌مان. مس باعث تقویت عملکرد ناقل‌ها می‌شود و گلابی هم یکی از میوه‌های تامین کننده‌ی مس مورد نیاز بدن است.

تقويت سيستم ايمني بدن با مصرف گلابی

مواد موجود در گلابی برای تقویت بدن پس از بیماری هایی که نیرو و توان انسان را تحلیل می برد، بسیار مفید است. شاید به همین دلیل است که برای بیماران کمپوت گلابی می بریم.

در دوران نقاهت بیماری هایی چون سل، کم خونی و ضعف شدید خوردن مخلوط آب گلابی و به بسیار مفید است.

گلابی سرشار از فیبرهای حلال یا محلول در آب می‌باشد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و بدنتان را در برابر بیماری‌ها مصون می‌دارد.

توجه داشته باشید فیبرهای غیر حلال که بیشتر در پوست این میوه قرار دارند باعث هضم و دفع سریع غذا می‌شوند. برای همین امکان دارد برای افرادی که روده‌های حساسی دارند دردسرساز شود.

گلابي؛ آنتی اکسیدان‌ي قوي

گلابی حاوی ترکیبات فنولیک زیادی است. این ترکیبات که در مواد غذایی گیاهی وجود دارد به لطف قدرت آنتی اکسیدانی خود می‌توانند از سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری کنند. البته باید بگوییم که این ترکیبات فنولیکی، فلاوونوئیدها واسیدهای فنولیک، بیشتر در پوست گلابی وجود دارند تا در گوشت میوه بنابراین توصیه می‌شود گلابی را نیز همانند سیب با پوست میل کنید.

گلابي؛ سرشار از فیبر

این میوه‌ی خوش طعم حاوی حدوداً 3 درصد فیبر است که عمل دفع را آسان ساخته و از بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کنند. حدود دو سوم فیبرهای موجود در گلابی از نوع فیبرهای نامحلول هستند. البته باز باید تاکید کنیم که پوست گلابیحاوی فیبر بیشتری است. همانند «پکتین» موجود در سیب، فیبرهای گلابی نیز در معده حجیم می‌شوند و احساس سیری ایجاد می‌کنند.

فوايد گلابي در كاهش فشار خون

گلابي باعث كاهش فشار خون مي شود .

براي پائين آوردن فشار خون بايد مدت چند روز فقط گلابي مصرف كنيد و غذاي ديگر نخوريد . البته اين رژيم بايد تحت نظر دكتر انجام گيرد و با اجازه پزشك متخصص باشد

فوايد گلابي در كاهش كلسترول

یک عدد گلابی متوسط حاوی 5 گرم فیبر است که حدود 20 درصد نیاز روزانه‌ی ما به فیبر را تامین می‌کند. 3 گرم از این 5 گرم جزو فیبرهای حلال در آب هستند. در بین این فیبرها فیبر پکتین می‌تواند میزان کلسترول بد خون یاLDL را کاهش دهد. برای همین اگر کلسترول تان بالا است می‌توانید به این میوه‌ی آبدار اعتماد کنید.

فوايد گلابي براي پوست

گلابی موجب شادابی و طراوت بدن و پوست می شود.

چون گلابی میوه ای آبدار و حاوی ویتامین C می باشد ، در زیبایی پوست شما بسیار مؤثر است.

بدون شک هیچ کس دوست ندارد پوستش به این زودی‌ها دچار چین و چروک شده و پیر شود. اگر شما هم حواستان به شادابی پوستتان هست یک دلیل خوب دارید تا گلابی بیشتری میل کنید آن هم با پوست. زمانی که گلابی به طور کامل می‌رسد پوست آن مانند پوست سیب پر از ترکیباتی می‌شود که باعث از بین بردن رادیکال‌های آزاد می‌شود. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های آسیب‌رسانی هستند که باعث تخریب سلول‌ها می‌شوند. محققان اتریشی به این نتیجه رسیده‌اند که ترکیبات موجود در پوست و گوشت گلابی به مرور به یک سری آنتی‌اکسیدان‌های مفید تبدیل می‌شوند که با این رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و آسیب‌های آن‌ها را خنثی می‌کنند.

مصرف گلابي در كاهش وزن

اگر جزو افرادی هستید که مدام حساب‌وکتاب کالری‌های مصرفی‌تان را دارید و نمی‌خواهید چاق شوید باید بدانید که یک عددگلابی متوسط حدود 96 کیلوکالری انرژی دارد.

قند موجود در میوه‌ها و به خصوص گلابی را فروکتوز می‌گویند. این قندها مستقیماً وارد خون نمی‌شوند و اندکی طول می‌کشد تا جذب خون شوند. در این حالت میزان قند خون آرام آرام بالا می‌رود بنابراین باعث ایجاد حس گرسنگی نمی‌شوند. بنابراین این قندها به حفظ وزن مناسب کمک می‌کند. در واقع می‌توان گلابی را همیار لاغری دانست.

درمان يبوست با مصرف گلابي

گلابی به خاطر وجود فیبر در خود، از بروز یبوست پیشگیری کرده و نیز عملکرد روده را تنظیم می‌کند.

افرادی که یبوست دارند سعی کنند ۱ تا ۲ عدد گلابی در روز بخورند و بلافاصله ۱ لیوان آب ولرم بنوشند که خاصیت ملین آن قوی تر شود.

پيشگيري از سرطان با مصرف گلابي

اگر عادت کنید بعد از ظهرها یک عدد گلابی متوسط میل کنید به راحتی 8 درصد نیاز روزانه‌تان به ویتامین K را تامین کرده‌اید. محققان با بررسی‌های متعدد به این نتیجه رسیده‌اند افرادی که ویتامین K بیشتری دریافت می‌کنند کمتر از بقیه به سرطان مربوط به سیستم ایمنی بدن مبتلا می‌شود.

آنها باکتری هایی را که معمولا با زخم، گاستریت که اچ پیلوری (H. pylori) نامیده می شود متوقف می کنند. 24 تا 72 ساعت طول می کشد تا این میوه تخمیر شده تا بهترین نتایج بدست بیاید، که البته به نوع گلابی و اینکه قبل از شروع تخمیر با چه Ph تنظیم شده باشد بستگی دارد. این تحقیق اولین تحقیقی نیست که نشان می دهد گلابی باعث سالم تر شدن روده می شود. ما هزاران سال است که از مواد غذایی تخمیر شده به عنوان روشی برای نگهداری مواد غذایی و کمک به هضم استفاده می کنیم.

 

مصرف گلابي در بارداري

 گلابی حاوی اسیدفولیک، ویتامین C، فیبر و کربوهیدرات های گلوکز و فروکتوز است.

گلابی به سادگی هضم شده و به عنوان یک خوردنی کم کالری، منبع مناسبی برای دریافت مواد مغذی گفته شده محسوب می شود.

برهمین اساس است که مصرف گلابی در منابع علمی برای دوران حاملگی توصیه شده است.

گويند كه هر کس گلابی را ناشتا بخورد ، نطفه اش پاک و فرزندش نیکو خواهد شد

خوردن گلابی توسط پدر سبب زیبایی فرزند میشود.

به زنان باردار گلابی بدهید که فرزندان نیکو و زیبا و اخلاقشان را خوب میکند .

گلابی مایه قوت قلب ،پاکی معده ، صفای دل ، دلیری و زیبایی بچه میشود.

مصرف گلابي در ديابت

گلابی سرشار از ویتامین های A، B1، B2، C و E و همچنین فیبر، است که به تنظیم سطح قند خون کمک میکند.

به علاوه، گلابی کربوهیدرات و کالری کم دارد، و شاخص قند خون آن ۳۸ است. گلابی به خصوص برای افرادی که مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند، و نسبت به انسولین حساسیت دارند سودمند است.

محققان به تازگي دريافته اند كه  اگر گلابی را به طور کامل مصرف کنیم، بالقوه کنترل بهتری از دیابت در مراحل اولیه خواهیم داشت و سلامت کلی بهبود پیدا می کند.

مقدار مصرف: یک گلابی کوچک و یا متوسط ​​ می توانید بعنوان دسر و یا به عنوان یک میان وعده های شیرین بخورید

فوايد گلابي براي مبتلايان به نقرس، آرتروز و رماتیسم

تانن و پتاسیم موجود در گلابي، اسید اوریک را به هر اندازه که باشد حل می کند. به همین جهت افراد مبتلا به نقرس، آرتروز و رماتیسم می توانند از آن بهره زیادی ببرند.

گلابي؛ ميوه اي عالي براي معالجه امراض سینه

گلابی برای معالجه امراض سینه یک میوه عالی است و این خاصیت مربوط به تانن آن است و اگر گلابی کمی گس باشد برای سینه بهتر است.

پيشگيري از پوكي استخوان با مصرف گلابي

ماده مهم دیگری که در گلابی موجود است عنصر بور( BORON ) است که با افزایش جذب کلسیم ، از بروز پوکی استخوان به خصوص در زنان یائسه جلوگیری می کند.

گلابي؛ ميوه اي عالي براي تقويت حافظه و تمركز

موادی که برای استخوان ها مفیدند، برای مغز نیز نافع اند. گلابی هم از این قاعده مستثنی نیست و از میوه هایی است که برای حافظه و تمرکز حواس مفید است.

گلابی؛ میوه ای ضدعفونی کننده و ضد مسمومیت

گلابی یکی از میوه های ضدعفونی کننده یا ضد مسمومیت است و این خاصیت به دلیل ادرارآور و ملین بودنش است.

گلابی برای بیماران دیابتی میوه بسیار مناسبی است ، چون قسمت اعظم قند آن سلولز، سوربیتول و لوولوز است . شاید به همین دلیل حکیم عالیقدر ایرانی ابوعلی سینا، گلابی یا کمپوت آن را برای اکثر بیماران مجاز دانسته و آن را” شاه میوه” خوانده است.

فوايد گلابي در بهبود هضم غذا

گلابی ترشح بزاق را افزایش می دهد ،در نتیجه هضم غذا را آسان می کند . پس پوره آن برای سالمندان بسیار مفید است.فیبر موجود در گلابی لینین(LININ) است که غیرقابل حل بوده و برای کاهش کلسترول خون بسیار مؤثر است.

فوايد گلابي براي افراد سيگاري

پژوهش‌ها نشان داده اند که مصرف میوه، تأثیرات متفاوتی روی قدرت آنتی اکسیدانی و چربی‌های خون می‌گذارد. البته این تأثیر بر حسب این که فرد سیگاری باشد یا اصلاً اهل دخانیات نباشد متفاوت است.

واقعیت این است که مصرف روزانه‌ی میوه (یک عدد گلابی، یک عدد سیب، 200 میلی گرم آب پرتقال) قدرت آنتی اکسیدانی بدن غیر سیگاری‌ها را تقویت می‌کند. البته محققان مشاهده کردند که سیگاری‌ها نیز از فواید میوه‌ها بی نصیب نمی‌مانند. مصرف میوه و به خصوص گلابی در این افراد باعث کاهش چربی‌های خون می‌شود.

از این گذشته فیبرهای موجود در گلابی روی عملکرد روده‌ها تأثیر می‌گذارد و عمل دفع را راحت‌تر می‌کند بنابراین برای افرادی که از یبوست رنج می‌برند مفید است.

فوايد گلابي براي سلامت دندان

همه می‌دانیم که قند در دهان حل می‌شود و بنابراین باعث ایجاد پوسیدگی‌هایی در دندان‌ها می‌شود. با این حال گلابی حاوی سوربیتول است که هضم غذا را تسهیل می‌بخشد اما همین قند موجود در گلابی در دهان تجزیه نمی‌شود و بنابراین به دندان‌ها آسیبی نمی‌رساند.

ساير خواص گلابی

یکی از خواص گلابی ملین بودن آن است .

از بروز سکته مغزی پیشگیری می‌کند.

برای سلامت روده بزرگ،‌ مفید است.

نوشیدن یک لیوان آب گلابی، برای کاهش تب مفید است.

نوشیدن یک لیوان آب گلابی برای کاهش درد در بسیاری از بیماری‌های التهابی مفید است.

گلابي سنگ مجاري ادرار را دفع مي كند

در رفع عفونت مجراي ادرار موثر است

مقوي بدن است

تشنگي را برطرف مي كند

سوزش مثانه و مجراي ادرار را رفع مي كند

براي دفع سموم بدن بسيار موثر است

گلابی به علت دارابودن ارسنیک رعشه را درمان می کند.

آب گلابی و عصاره گلابی تخمیر شده می تواند زخم معده را درمان کند.

این میوه یکی از میوه‌های نادری است که می‌تواند نیاز روزانه‌ی بدن را به ویتامین B9 یا همان اسیدفولیک را تأمین کند.

از این گذشته گلابی حاوی میزان قابل توجهی املاح معدنی است. در واقع گلابی حاوی کلسیم، فسفر، منیزیم و آهن می‌باشد.

توجه: بررسی‌های مختلف نشان داده است که خوردن گلابی کامل یعنی با پوست بیشترین میزان آنتی اکسیدان‌ها را برای بدن تأمین می‌کند.

فوايد پوست گلابي

پوست گلابی که در معرض نور خورشید قرار دارد ، از نظر ویتامین ها غنی تر است.
به علاوه قسمت عمده فیبر گلابی در پوست آن است ، لذا چنانچه به مشكلات معده مبتلا نيستيد هنگام خوردن گلابي، پوست آن را جدا نکنید.

خواص درماني برگ و شكوفه درخت گلابي

برگ و شكوفه درخت گلابي از نظر طب قديم ايران سرد و خشك است.
جوشانده برگ گلابی برای کلیه بسیار مفید است ، چون ادرارآور ، ضدعفونی کننده و میکروب کش مثانه است.
از این رو مبتلایان به عفونت ادراری حتماً باید آن را مصرف کنند.
سنگ مجرای ادرار را دفع می کند ، برای این منظور۱۰۰ گرم برگ جوان درخت گلابی را در یک لیتر آب به مدت ۲۰ دقیقه دم کنید و آن را در سه وعده به میزان ۱ تا ۲ استکان تناول کنید.
دم کرده برگ گلابی دارویی شفابخش برای بی خوابی است، اعصاب را آرام می کند و سردردهای میگرنی را درمان می کند.
شکوفه درخت گلابی مقوی معده است و خونریزی و اسهال را بند می آورد.

شكوفه درخت گلابي مقوي معده است و خونريزي و اسهال را بند مي آورد

در مورد ورم چشم از ضماد شكوفه گلابي استفاده كنيد

دم كرده برگ گلابي براي رفع اسهال مفيد است

براي دفع سنگ كليه 50 گرم برگ گلابي را با 50 گرم پوست سيب در يك ليتر آب جوش ريخته و بمدت 20 دقيقه دم كنيد و آنرا بتدريج بنوشيد

براي شستشوي زخم ها 50 رگم پوست ساقه درخت گلابي را در يك ليتر آب ريخته و بگذاري چند دقيقه بجوشد و سپس آنرا كم كم بنوشيد

خواص تخم گلابي

تخم گلابی ضد کرم معده و روده است. دم کرده برگ گلابی برای رفع اسهال مفید است.
این دانه ها از جنس سلولزاست و در دستگاه گوارش هضم نمی شود. از این رو با عبور از دستگاه گوارش ، معده و روده را پاک می کند و کلیه مواد زائد باقیمانده در شکم را دفع می کند.

ترفندي براي جلوگيري از سياه شدن گلابي

وقتی گلابی بریده می‌شود بلافاصله سیاه می‌شود. برای جلوگیری از این پدیده‌ی طبیعی کافی است مقداری آب لیموترش به آن بزنید. معمولاً گلابی را می‌توان به مدت 3 روز در هوای آزاد نگهداری کرد. توصیه می‌کنیم یک ساعت قبل از مصرف گلابی آن‌را از یخچال خارج کنید؛ در این صورت می‌توانید هر چه بیشتر از عطر این میوه‌ی خوش طعم بهره‌مند شوید.

 

هشدارها

همان‌طور که گفتیم گلابی حاوی سوربیتول و فروکتوز است.

این قندها می‌توانند در افراد حساس باعث ایجاد مشکلاتی از قبیل نفخ، باد معده، اسهال و دل درد شوند.

در واقع مصرف روزانه 10 گرم سوربیتول یعنی معادل حدوداً دو و نیم گلابی متوسط می‌تواند در افراد بزرگ‌سال به مشکلاتی که اشاره شد منجر شود.

همچنین مصرف روزانه 50 گرم فروکتوز معادل حدوداً 5گلابی متوسط یا دو و نیم فنجان نکتار گلابی می‌تواند باعث اسهال شود.

در کودکان نیز مصرف نکتار گلابی همانند مصرف آب سیب می‌تواند دلیل اسهال مزمن شود.

هضم پوست گلابی کمی مشکل است، از این رو کسانی که معده ضعیفی دارند آن را با پوست نخورند یا آن را بصورت کمپوت مصرف کنند.

بهتر است گلابی کاملاً رسیده را مصرف کنید تا خواص آن بیشتر و هضم آن راحت تر باشد.

بهتر است پس از خوردن گلابی آب سرد ننوشید ، زیرا در افراد حساس ایجاد نفخ می کند.

مضرات گلابي

اسراف در خوردن گلابی برای سرد مزاجان و اشخاصی که معده ضعیف دارند موجب نفخ معده می شود و این گونه اشخاص باید آنرا با مربای زنجبیل بخورند.

جهت مشاهده خواص و مضرات انواع ميوه ها اينجا كليك كنيد

گردآوري و نوشته شده توسط گروه هفت گنج – اختصاصي هفت گنج 

www.7ganj.ir

***كپي برداري بدون ذكر نام و لينك فعال به هفت گنج مجاز نيست .

برچسب ها

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی