تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

تغذيه سالم سلامت سلامت جسمي

چند راه سالم برای کاهش وزن بدون رژیم غذایی

loading...

تلاش برای کاهش وزن بدون رژیم غذایی برای بسیاری از افراد با سختی و اطلاعات متناقض همراه است. تحقیقات نشان می دهند که رژیم غذایی بلند مدت نه تنها برای سلامتی مفید نیست بلکه می تواند به بدن آسیب هم برساند. گذشته از آن از آنجا که بدن هر فردی با فرد دیگر متفاوت است نمی توان برای همه یک نسخه پیچید. یک رژیم غذایی نمی تواند به طور قطع بر بدن همه تاثیر گذاشته و موجب کاهش وزن شود.

کاهش وزن بدون رژیم غذایی

کاهش وزن به کمک رژیم غذایی کار سختیست و می تواند به راحتی خسته کننده شود. علاوه بر آن رژیم غذایی نمی تواند موجب کاهش وزن ثابت و پایدار شود و البته عوارض منفی نیز به همراه دارد. پس با ما باشید تا بدانید به کمک چه راه هایی بدون رژیم غذایی می توان وزن کم کرد.

استرس دشمن عمومی بدن

کاهش وزن

یکی از مهمترین دلایل اضافه وزن استرس است. البته منظور استرس مزمن است و در اینجا آستانه ای برای احساس فشار تحت استرس وجود دارد که از استرس زندگی روزمره بیشتر است. دلیل این اتفاق این است که بدن ما هنگام استرس، سطح بالایی از هورمون کورتیزول ترشح می کند. کورتیزول منجر به تکثیر انسولین می شود که بدین ترتیب قند خون کاهش می یابد. در این حالت بدن میل به خوردن شیرینیجات و یا تمایل به خوردن بیش از حد دارد. بدین ترتیب وزن به راحتی بالا می رود.

مدیریت استرس می تواند موجب کاهش وزن بدون رژیم غذایی شود

کاهش وزن

همانطور که گفته شد یکی از دلایل اضافه وزن، استرس است و بنابراین یکی از بهترین راه های کاهش وزن بدون رژیم غذایی مدیریت استرس است. شما می توانید از طریق ورزش، مدیتیشن و غیره استرس خود را مدیریت کنید و این کارها واقعا تاثیر گذارند. انجام دادن یوگا به خصوص انواع آرامش بخش آن نیز می توانند موثر باشند و سیستم عصبی شما را کنترل نمایند. اگر شما به طور روزانه با استرس فیزیکی و ذهنی، سر و صدا و کشمکش های متعدد با مردم مواجه هستید می توانید بدن خود را با یوگا آرام کنید. بنابراین وقتی احساس خستگی می کنید و نیاز به استراحت دارید به یاد داشته باشید که آرامش نه تنها برای سلامت تان مفید است بلکه می تواند به کاهش وزن تان هم کمک کند.

آب بیشتری بنوشید.

کاهش وزن

مصرف آب خود را افزایش دهید و بدانید اگر به جای آب معمولی، آب گازدار، آب طعم دار، آب جوش و یا چای بنوشید به افزایش اشتهایتان کمک می کند. بدن وقتی تشنه است علائم گرسنگی را نشان می دهد و این مساله می تواند به مصرف مواد غذایی غیر ضروری منجر شود در حالیکه آنچه واقعا نیاز دارید آب است. همچنین آب کافی می تواند به هضم غذا کمک کند و به خاطر دستیابی به این مزایای متعدد کافیست آب بیشتری بنوشید.

برای کم شدن وزن پروتئین بیشتری مصرف کنید.

کاهش وزن

مصرف بیست تا سی گرم پروتئین در هر وعده غذایی می تواند موجب سیری و ثبات قند خون شود و در نتیجه در کاهش وزن موثر است. پزشکان توصیه می کنند خوردن صبحانه حاوی پروتئین بسیار مهم است. خوردن فیبر و پروتئین هنگام صبحانه باعث می شود که سیر شوید و انرژی لازم برای ادامه روز را داشته باشید پس کمتر به خوردن تمایل خواهید داشت. فقط سعی کنید از گوشت بدون چربی و غذاهای دریایی استفاده نمایید.

ورزش کلید کاهش وزن بدون رژیم غذایی است.

کاهش وزن

اصلا عجیب نیست که بگوییم یکی از راه های کاهش وزن بدون گرفتن رژیم های سخت غذایی، ورزش کردن است. با این حال جزئیاتی در مورد نحوه و زمان تمرین وجود دارد که بتواند به وزن کم کردن منجر شود. در مورد مردان، کسانی که تمرینات شدید تر و سنگین تری انجام می دهند نسبت به کسانی که تمرین متوسطی دارند کمتر گرسنه می شوند. در مورد زنان، افرادی که پیش از ورزش پروتئین مصرف می کنند نسبت به کسانی که با معده خالی ورزش می کنند بیشتر کالری می سوزانند.

ورزش های سنگین و قدرتی

ورزش های سنگین

اگر ورزش طولانی مدت برای شما ممکن نیست، بدنسازی ، تمرینات قدرتی و تمریناتی با شدت بالا در زمان کمتر نیز می تواند حتی بیشتر موثر باشد. هنگامی که شما برای یک ساعت طولانی از تردمیل استفاده می کنید بدن تان انرژی زیادی از دست می دهد و تمایل به غذا خوردن پیدا می کنید. در تلاش برای صرفه جویی انرژی، متابولیسم بدن کاهش می یابد و کالری کمتری از دست می دهید. در مقابل انجام حرکات پیچیده و قدرتی می تواند توده عضلانی شما را افزایش دهد. با افزایش توده عضلانی، بدن تان تا ۷۲ ساعت توانایی سوزاندن چربی را افزایش می دهد.

بشقاب کوچک اما متنوع

سبزیجات

برای خود یک بشقاب رنگین کمانی مهیا کنید. وقتی که میوه ها و سبزیجات مختلف را در یک بشقاب جمع کنید، رنگین کمانی از رنگ ها را خواهید داشت. در این صورت مطمئن خواهید بود که ویتامین ها و مواد معدنی زیادی مصرف می کنید که غذای سالم محسوب می شوند. راه های افزودن میوه و سبزیجات به وعده های غذایی می تواند به طرق مختلفی صورت پذیرد. به طور مثال با صبحانه موز میل کنید یا کنار هر وعده غذایی سالاد مصرف کنید و یا غذاهایی مثل سوپ و پیتزا را با سبزیجات تهیه نمایید. می توانید به جای وعده شام یک سالاد سالم بخورید. همچنین به جای اندازه گیری دقیق مواد غذایی می توانید در یک کاسه یا پیش دستی برای خود غذا بکشید و بدین شکل حجم غذایتان را محدود کنید.

تمرکز هنگام خوردن

خوردن غذا

زمانی که هنگام خوردن غذا به آن فکر می کنید زمان بیشتری صرف می شود. توجه به طعم، رنگ، بو و بافت غذا مهم است. این کار از آداب بوداییست و به آن خوردن ذهنی گفته می شود. یعنی توجه و تمرکز کامل بر آنچه در درون و اطراف شما در حال وقوع است. هنگام تماشای تلویزیون یا کار با کامپیوتر زمان مناسبی برای غذا خوردن نیست. این کارها موجب حواس پرتی ذهن تان می شود و بیشتر غذا می خورید. متخصصان توصیه می کنند که آرام بنشینید و از غذا خوردن لذت ببرید. به آرامی جویدن و سریع غذا نخوردن می تواند پیام سیری را به مغز صادر کند و طبیعتاً کمتر غذا خواهید خورد.

تحرک روزانه از جمله عوامل کاهش وزن بدون رژیم غذایی

تحرک روزانه

یکی دیگر از راه های کاهش وزن بدون رژیم غذایی تحرک است. تحرک زیاد در بلند مدت می تواند برای شما موثر واقع شود و با کارهایی فوق العاده ساده امکان پذیر است. به طور مثال شما می توانید به جای استفاده از پله برقی و آسانسور از پله استفاده کنید. می توانید اگر اتومبیل تان را در پارکینگ پارک می کنید و امکان پیاده روی تا محل کار را ندارید، دورترین نقطه پارکینگ را انتخاب کرده و این فاصله را با پیاده روی طی کنید. با انجام این کارها به راحتی می توانید کالری بسوزانید.

خواب مناسب

خواب

شاید باورش سخت باشد اما داشتن خواب کافی می تواند باعث کاهش وزن بدون رژیم غذایی شود. محدودیت خواب بر متابولیسم شما تاثیر می گذارد و باعث افزایش وزن می شود. طبق مطالعات کسانی که پنج ساعت در شب می خوابند بیشتر از کسانی که هفت ساعت در شب می خوابند در معرض اضافه وزن هستند. همچنین افرادی که کمتر از پنج ساعت می خوابند تقریباً ۴۰% بیشتر از افرادی که هشت ساعت در شب می خوابند در خطر ابتلا به چاقی به سر می برند. ارتباط میان خواب و وزن به هورمون های بدن مربوط می شود. سعی کنید در اوایل  شب به خواب بروید و بدانید ساعت خواب هم بسیار در سلامت بدن مهم است.

سایر مطالب مرتبط جهت مطالعه

منبع : thelist

loading...