دانش و فناوری مهارتهاي كامپيوتر و اينترنت

چرا كامپيوترم در حين كار و ناگهان Reset می‌شود؟

درهنگام بروز چنین مشکلی باید موارد زیادی مورد بررسی قرار گیرد چرا که زمان اتفاق این موضوع اهمیت بالایی دارد...
تقویم فارسی اندروید
درهنگام بروز چنین مشکلی باید موارد زیادی مورد بررسی قرار گیرد چرا که زمان اتفاق این موضوع اهمیت بالایی دارد.
7ganj.ir

Restart شدن ویندوز می تواند دو دلیل داشته باشد:
1- نرم افزاری
2- سخت افزاری

توضیح دلیل نرم افزاری:

در ویندوز XP تنظیمی وجود دارد که در هنگام مواجه شدن ویندوز با یک خطای شدید سیستم به طور خودکار Restart می شود. اگر هم Restart نشود صفحه آبی ظاهر می شود.

معمولا به چند دلیل این گونه خطاها بوجود می آید :

1- در حوزه نرم‌افزار اولین راه حل ویروس یابی سیستم‌تان است
2- درایورهای سخت افزاری مانند درایور مادربرد، کارت گرافیک و مودم و … به درستی در ویندوز نصب نشده باشند.
3- برنامه ای در حین نصب به درستی نصب نشده است و مثلا در حین نصب به دلیل قطع برق، نصب به درستی انجام نشده است.
4- دو برنامه به دلیل استفاده از منبعی مشترک در ویندوز سبب Restart شدن پی در پی آن می شوند.
5- برنامه های قدیمی در ویندوز XP گاهی اوقات سبب بروز خطا می شوند.
6- درایورهای قدیمی مربوط به سخت افزارهای قدیمی که به درستی در ویندوز نصب نشده اند سبب بروز خطا می شوند.
7- گاهی اوقات برنامه ای پس از مدتی و در پی نصب برنامه های دیگر در ویندوز با ویندوز مشکل پیدا می کند و آن را Restart می کند. در این زمان بهتر است یک بار برنامه را Uninstall و دوباره نصب کنید.

توضیح دلیل سخت افزاری:

اگر بعد از Restart شدن و بالا آمدن سیستم پیغام خطای ویندوز را به شما اعلام نکرد مشخص می شود که منبع دلیل سخت افزاری بوده است.
دلایل سخت افزاری عبارتند از:
1- گاهی اوقات نیز Restart شدن به خاطر گرم شدن بیش از حد CPU می باشد. در اين شرايط بايد سیستم خنک کننده بروید و از درستی کار کرد آنها اطمینان حاصل کنید

2- بد کار کردن یا ضعیف بودن پاور می تواند موجب Restart شدن سیستم شود.باید خروجی پاور و برق ورودی سیستم و تنظیم کننده جریان برق مورد بررسی قرار گیرد.
3- ایجاد مشکلی در مادربرد مثلا در اثر گرم شدن زیاد قسمتی از آن آسیب ببیند موجب Restart شدن سیستم می شود.
4- گرم شدن زیاد کارت گرافیک می تواند موجب بروز این مشکل شود.
5- تکان خوردن سیستم و در نتیجه تکان خوردن کارت گرافیک می تواند سبب Restart شدن سیستم شود.

 

چرا در برخی مواقع هنگام كار با كامپیوتر ناگهان یك صفحه آبی پدیدار می گردد و تمام برنامه ها را از كار می اندازد و از شماره یك تا صد را طی می نماید و بعد از آن كامپیوتر ریست میشود ؟ 

پاسخ

صفحه آبی رنگ که به نامهای خطای توقف و صفحه آبی نیز خوانده می‌شود، یک صفحه خطا است که در سیستم عامل‌ها، مخصوصاً WINDOWS نمایش داده می‌شود. این صفحه عموماً هنگامی که یک خطای بحرانی در کامپیوتر رخ میدهد، ظاهر می‌شود تا با خاموش کردن سیستم جلوی آسیب‌های احتمالی گرفته شود.

در سیستم عامل‌های WINDOWS مبتنی بر NT ثبت نادرست درایورهای سخت‌افزارها یا عملکرد نادرست آنها باعث نمایش این صفحه می‌شود.
در WINDOWSهای سری 9X وجود فایلهای DLL ناسازگار یا BUGهای داخلی در KERNEL سیستم عامل می‌تواند باعث ایجاد صفحه‌های آبی شود. البته اشکالات فیزیکی‌ای مثل خرابی حافظه، تغییر ولتاژ POWERها، بالا رفتن درجه دمای سخت‌افزارها، نرسیدن برق به HARD یا دیگر سخت‌افزارها یا کار کشیدن بیش از توان یک سخت‌افزار هم باعث نمایان شدن صفحه‌های آبی در همه سیستم عاملهای مبتنی بر WINDOWS از نسخه 3.1 به بعد می‌شود.
در سیستم عامل‌های OS/2 و MS-DOS این صفحه به رنگ مشکی و به نام BLACK SCREEN OF DEATH خوانده می‌شود و در سیستم عامل جدید MICROSOFT یعنی VISTA این صفحه به رنگ قرمز دیده شده و عنوان RED SCREEN OF DEATH را دارد.

در ویندوزهای NT،2000، XP، SERVER 2003 و VISTA این صفحه زمانی ظاهر می‌شود که KERNEL یا یک درایور در حال اجرای در KERNEL MODE با یک خطا مواجه می‌شود که قابل احیا نیست که اغلب به دلیل فعالیت غیرقانونی یک برنامه رخ میدهد. با این اتفاق سیستم عامل صفحه مرگ را ظاهر کرده و درخواست RESTART سیستم را از کاربر می‌کند. کاربر در این حالت هیچ شانسی برای ذخیره کردن داده‌های درون حافظه ندارد. متن صفحه خطا شامل کد خطا و نام سمبلیک آن می‌باشد
مثل “0000001E, KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED”
همراه با چهار ارزش مربوط به خطا در پرانتزها که برای کمک به مهندسان نرم‌افزار قرار داده شده است تا آنها بتوانند مشکل ایجاد شده را حل کنند. بسته به کد خطا امکان دارد آدرس محلی که مشکل در آن رخ داده است، همراه با درایوری که در آن آدرس بارگذاری شده است نیز نمایش داده شود. به صورت پیش فرض WINDOWS زمانی که یک خطای صفحه آبی اتفاق می‌افتد، یک فایل MEMORY DUMP را ایجاد خواهد کرد. این فایل بعداً می‌تواند با استفاده از یک برنامه KERNEL DEBUGGER برای یافتن اشکالات سیستم بررسی شود.

راه حلهاي اوليه:

 

1- داغ کردن بیش از حد سی پی یو

این امر بیشتر اوقات در تابستان رخ می دهد زیرا دمای داخل کیس به دمای محیط اطراف نیز بستگی دارد در این حالت ما به شما پیشنهاد می کنیم که دریچه کیس خود را باز نگاه دارید و یا کولر یا پنکه ای را در اطراف خود روشن کنید. و یا فن اضافی را به داخل کیس خود اضافه نمایید به طوری که دما را به بیرون بکشد.

دلیل دومی هم وجود دارد و آن این است که فن سی پی یو از کار افتاده باشد یا گیر کرده باشد بدین منظور لازم نیست تا دریچه کیس خود را باز نمایید تا ببینید فن بدرستی کار می کند یا خیر شما می توانید به بایوس سیستم خود بروید و از نحوه عملکرد فن سیستم و همینطور دمایی را که وقتی سی پی یو به آن می رسد کامپیوتر را ریست کند و دمای فعلی سی پی یو خود را ببینید.

برای این منظور به این آدرس در بایوس بروید:

Bios>Hardware & Misc Setup

حالات و عدد های System fan speed برای مطمئن شدن از اینکه فن بدرستی کار میکند در روبروی

به نمایش گذاشته می شوند که حاکی از فعالیت فن کامپیوتر شما دارد اگر این عدد معادل 0 بود مطمئن شوید که فن سی پی یو شما از کار افتاده است برای توجیه قطعی خود نیز می توانید دریچه کیس را باز کرده و از نزدیک تماشا کنید که آیا فن سی پی یو شما بدرستی کار می کند یا خیر.

2- اشکالات سخت افزاری و نرم افزاری

مشکلات نرم افزاری:

گاهی اوقات ممکن است ویروس یا نرم افزار مخربی وارد سیستم شما شده باشد و تنظیمات ویندوز را مختل کند و ویندوز به طور نا خواسته دستور ریست شدن را بدهد حتی پس از اینکه ویندوز خود را ویروس یابی کنید بدین منظور به شما پیشنهاد می شود که از این دستور که به شما پیشنهاد می شود استفاده نمایید:

sfc.exe /scannow

کپی کردید از شما سی دی ویندوز را می خواهد پس از قرار دادن Run پس از اینکه این دستور را در

سی دی ویندوز در سی دی رام شروع به جستجو و ترمیم فایلها با استفاده از روش جایگزینی فایلهای اصلی به جای فایلهای آسیب دیده.

همچنین اگر مشکل شما با استفاده از این گزینه حل نشد به آدرس زیر بروید:

Control Panel>System>Advanced TAB>Startup and Recovery>Setting>system Failure

Automatically restart تیک مقابل را برداريد.

پس از این ویندوز هیچگاه بدون اجازه ریست نمی شود غیر از مواقعی که دمای سی پی یو افزایش یابد.

 

مشکلات سخت افزاری:

این مشکلات بسیار نادر می باشند و علت ان هم این است که بخش سخت افزار و مدیریت سخت افزار در ویندوز ایکس پی کاملا قوی است و کمتر ویروسی برای تداخل آن طراحی شده است. اما مسائلی از قبیل اشکال در برخی قطعات سخت افزاری مانند خود سی پی یو و اشکال در قسمت بایوس مادر برد می توانند اینچنین مشکلاتی را پدید آورند.

 

 

گردآوري و تنظيم: گروه هفت گنج

www.7ganj.ir

 

3 دیدگاه

  • ریستارت کامپیوتر پس از وصل به شبکه اتفاق می افتد؟لطفا راهنمایی بفرمایید.

  • سلام
    ببخشید اگر مشکل سخت افزاری باشه چقدر خرج تعمیرشه و اگر نرم افزاری باشه چقد خواهش میکنم سریعتر بگید
    خیلی ممنون از سایت عالیییتون

    • نرم افزاری معمولا هزینه بسیار کم است . در بیشترین حالت ممکن است ۵۰ تومان هزینه داشته باشد ولی برای مشکلات سخت افزاری هم زمان بیشتری را می طلبد و هم هزینه بیشتر.

      معمولا بسته به قطعه ای که مشکل برایش پیش آمده هزینه متغیر است . اگر قطعه لازم به تعویض باشد شما باید قطعه جدید را خریداری کنید و سپس هزینه ای بابت نصب قطعه پرداخت کنید.

3 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی