خانه » سلامت » چرا باید ماهی بخوریم ؟ مهم ترین فواید و خواص ماهی

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

تغذيه سالم سلامت

چرا باید ماهی بخوریم ؟ مهم ترین فواید و خواص ماهی

loading...

ماهی بهترین منبع اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای بدن و مغز شما فواید بسیار زیادی دارد. در ادامه ۱۱ تا از مهم ترین فواید و خواص ماهی را با هم مرور می کنیم و به بررسی دلایل مصرف ماهی و جای دادن این غذای دریایی در سفره های شما می پردازیم. با ۷گنج همراه باشید.

فواید و خواص ماهی

  1. ماهی سرشار از مواد مغذی است که اکثر مردم به اندازه کافی آن ها را دریافت نمی کنند

به طور کلی تمام انواع ماهی برای شما خوب است. ماهی ها سرشار از مواد مغذی هستند که در بسیاری از رژیم های غذایی کمتر یافت می شوند. این مواد عبارتند از پروتئین ها با کیفیت بالا، ید، ویتامین های مختلف و مواد معدنی. با این حال برخی از ماهی ها بهتر از بقیه هستند. انواع ماهی های چرب از این نوع در نظر گرفته می شوند. چرا که این ماهی ها مواد مغذی مبتنی بر چربی بیشتری در خود دارند. این ماهی ها عبارتند از سالمون، قزل آلا، ساردین، ماهی تن و ماهی خال خالی.

مواد مغذی مذکور نیز شامل ویتامین D محلول در چربی است که اکثر مردم دچار کمبود آن می باشند. این ویتامین مانند یک هورمون استروئیدی در بدن عمل می کند.

ماهی های چرب اسیدهای چرب امگا ۳ بیشتری نیز دارند. این اسیدها برای بدن و مغز شما بسیار مفید بوده و از ابتلا به بسیاری از بیماری ها پیشگیری می کند. برای دریافت امگا ۳ کافی توصیه می شود که برای یک یا دو بار در هفته ماهی مصرف کنید.

خلاصه: ماهی ها شامل بسیاری از مواد مغذی ضروری برای بدن شامل پروتئین ها با کیفیت بالا، ید، ویتامین ها مختلف و مواد معدنی می باشد. انواع ماهی های چرب امگا ۳ و ویتامین D بیشتری دارند.

  1. ماهی ها می توانند خطر ابتلا به سکته قلبی و مغزی را کمتر کنند.

حملات قلبی و سکته دو تا از شایع ترین علل مرگ زودرس در جهان می باشند. ماهی ها به طور کلی از بهترین غذاها شمرده می شوند و خواص ماهی شامل حال قلب نیز می شود. به عبارتی مصرف منظم ماهی سبب سلامت قلب می گردد.

در یک مطالعه روی بیش از ۴۰.۰۰۰ نفر مشخص شد که کسانی که یک وعده یا بیش از آن ماهی در هفته مصرف کنند کمتر دچار بیماری های قلبی می شوند.

محققان معتقدند که ماهی های چرب به دلیل مقادیر بیشتر اسیدهای چرب امگا برای سلامت قلب مفید هستند.

خلاصه: خوردن حداقل یک وعده ماهی در هفته به کاهش خطر ابتلا به سکته قلبی و مغزی که از بزرگ ترین قاتلان جهان هستند، کمک می کند.

  1. از جمله فواید و خواص ماهی ، این غذای دریایی حاوی مواد مغذی است که برای زندگی ضروری هستند

اسیدهای چرب امگا ۳ کاملا برای رشد و نمو بدن لازم و ضروری می باشند. امگا ۳ برای مغز و چشم شما مهم هستند. به همین دلیل است که اغلب توصیه می شود پدران و مادران از وجود اسیدهای چرب در رژیم غذایی فرزندان شان مطمئن شوند. با این حال نکته مهمی که آن ها باید به آن توجه کنند این است که برخی از ماهی ها دارای مقادیر زیادی جیوه بوده و می توانند در رشد مغز خلل ایجاد کنند.

به همین دلیل است که زنان باردار فقط ماهی های بدون جیوه مانند ماهی آزاد، ساردین، قزل آلا و … را مصرف میکنند. آن ها باید از ماهی خام و سوشی اجتناب کنند چرا که ممکن است میکرو ارگانیسم بوده و به جنین آسیب برساند.

خلاصه: ماهی ها به علت داشتن اسیدهای چرب زیاد در رشد مغز و چشم اثر بسیار زیادی دارند. توصیه می شود که مادران شیرده به اندازه کافی غذاهای حاوی امگا ۳ را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

ماهی

  1. از جمله فواید مصرف ماهی حمایت از ماده خاکستری مغز و جلوگیری از زوال آن می باشد

یکی از پیامدهای پیری زوال عقل و خلل در عملکرد آن است. این مورد در بسیاری از موارد طبیعی است اما در برخی موارد نیز می بینیم که افراد دچار بیماری هایی مانند آلزایمر می شوند. جالب است بدانید بسیاری از مطالعات نشان داده اند که از جمله فواید و خواص ماهی این است که می تواند زوال عقل را به تاخیر بیندازد.

یکی از بسترهای اثر پذیری ماهی ماده خاکستری مغز است. ماده خاکستری بافت عمده مغز می باشد که عملکرد مغز شما را تحت کنترل دارد. این ماده حاوی نورون هایی است که پردازش اطلاعات مختلف مغز را به عهده دارد.

مطالعات نشان می دهد که افرادی که هر هفته ماهی مصرف می کنند ماده خاکستری بیشتری در مراکز تنظیم حافظه و احساسات مغزشان دارند.

خلاصه: از جمله فواید مصرف ماهی جلوگیری از زوال مغز در اثر کهولت سن است. افرادی که به طور منظم ماهی مصرف می کنند ماده خاکستری بیشتری در مراکز تنظیم احساسات و حافظه خود دارند.

مصرف ماهی

  1. از دیگر خواص ماهی کمک به پیشگیری و درمان افسردگی است

افسردگی یک اختلال روانی جدی و فوق العاده رایج است. این بیماری سبب بدخلقی، کاهش انرژی، کم شدن علاقه به زندگی و کم شدن فعالیت های مفید و انرژی بخش تان می شود.

اگر چاقی یا بیماری های قلبی را فراموش کنیم، افسردگی از جمله رایج ترین بیماری های این روزها می باشد.

مطالعات انجام شده نشان می دهد که افرادی که به طور منظم ماهی می خورند کمتر در معرض افسردگی قرار می گیرند. آزمایشات کنترل متعدد نشان داده اند که اسیدهای چرب امگا ۳ در مقابله با افسردگی موثر است. حتی از فواید مصرف ماهی می توان به این مورد اشاره کرد که اثربخشی آن از داروهای ضدافسردگی هم بیشتر می باشد.

  1. ماهی تنها منبع عالی ویتامین D است

ویتامین D در طول سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است و بیش از پیش به اهمیت و اثربخشی آن پی برده اند. این ویتامین مهم در واقع از توابع هورمون های استروئیدی در بدن بوده و ۴۱.۶ درصد از جمعیت جهان دچار کمبود آن هستند.

ماهی و محصولات دریایی بهترین منابع ویتامین D هستند. ماهی های چرب مانند ماهی آزاد و شاه ماهی حاوی بیشترین مقدار این اسیدهای چرب می باشند.

حدود ۴ اونس (۱۱۳ گرم) از ماهی قزل آلا پخته شده می تواند تمام نیاز روزانه شما را به ویتامین D تامین کند.

برخی از روغن های ماهی مانند روغن کبد ماهی مقادیر بیشتری از ویتامین D را در خود دارند. به طوری که تنها یک قاشق غذاخوری از روغن کبد ماهی می تواند تا ۲۰۰ درصد نیاز روزانه را تامین کند.

اگر از افرادی هستید که نه ماهی زیادی مصرف می کنند و نه نور خورشید را زیاد دریافت می کنند توصیه می شود که حتما مکمل های ویتامین D را مصرف کنید.

خلاصه: ماهی چرب منبع خوبی از ویتامین D می باشد که ۴۰ درصد از مردم جهان از کمبود آن رنج می برند.

  1. از خواص ماهی کاهش خطر ابتلا به بیماری های خودایمنی مانند دیابت نوع ۱ است

بیماری های خودایمنی، بیماری هایی هستند که در آن بدن به اشتباه بافت های خودی و مفید را مورد حمله قرار می دهد. یک مثال رایج از این بیماری ها دیابت نوع ۱ می باشد که در آن سیستم ایمنی به سلول های تولید کننده انسولین در پانکراس حمله می کند.

مطالعات متعدد نشان می دهد که امگا ۳ یا روغن ماهی در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۱ در کودکان و همچنین کاهش خطر ابتلا به شکلی از دیابت در بزرگسالان موثر است.

نتایج این تحقیقات هنوز اثبات نشده اند اما تصور می شود که این عوامل ناشی از ویتامین D و امگا ۳ در روغن ماهی است.

برخی دیگر نیز بر این باورند که از خواص ماهی کاهش خطر آرتریت و اسکلروز است. اما شواهد این امر ضعیف و کم می باشند.

خلاصه: خوردن ماهی در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۱ و چند مورد دیگر از بیماری های خود ایمنی موثر می باشد.

  1. از خواص مصرف ماهی جلوگیری از آسم در کودکان است

آسم یک بیماری است که از التهاب مجاری تنفسی ناشی می شود. متاسفانه این بیماری به میزان چشمگیری در چند دهه اخیر گسترش پیدا کرده و افزایش یافته است. مطالعات نشان می دهد که از جمله خواص ماهی این است که مصرف این ماده غذایی به طور منظم کاهش ۲۴ درصدی خطر ابتلا به آسم را در پی دارد. اما هیچ اثری در بزرگسالان مشاهده نشده است.

خلاصه: برخی مطالعات نشان می دهد که کودکانی که ماهی بیشتری می خوردند کمتر در معرض ابتلا به آسم هستند.

  1. ماهی در محافظت از چشم موثر است

یک بیماری به نام دژنراسیون ماکولا از علل اصلی اختلال در بینایی و کوری است. عمدتا افراد مسن دچار این بیماری می شوند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ماهی به علت داشتن امگا ۳ و اسیدهای چرب می تواند در حفاظت در مقابل این بیماری موثر باشد.

در یک مطالعه مشخص شد که مصرف منظم ماهی تا ۴۲ درصد خطر دژنراسیون ماکولا را در زنان کاهش می دهد. مطالعه دیگری نیز نشان می دهد که خوردن ماهی چرب برای یک بار در هفته تا ۵۳ درصد با کاهش خطر نئوواسکوالر (مرطوب ) دژنراسیون ماکولا ارتباط دارد.

خلاصه: افرادی که به طور منظم ماهی مصرف می کنند کمتر در معرض بیماری دژنراسیون ماکولا هستند.

  1. ماهی می تواند کیفیت خواب را بهتر کند

اختلالات خواب در سراسر جهان به شدت شایع و رایج می باشد. دلایل مختلفی نیز برای این اختلالات وجود دراد از جمله قرار گرفتن در معرض نور آبی لوازم الکتریکی و یا کمبود ویتامین D.

در یک مطالعه ۶ ماهه روی ۹۵ مرد میانسال مشخص شد که مصرف یک وعده ماهی قزل آلا برای سه بار در هفته به بهبود خواب و بهود عملکردهای روزانه کمک می کند.

پژوهشگران بر این باورند که این رخداد به علت وجود ویتامین D در این ماهی می باشد.

خلاصه: شواهد برخی مطالعات نشان می دهد که از جمله فواید و خواص ماهی این است که مصرف این ماده غذایی به طور منظم بهبود کیفیت خواب و داشتن خواب بهتر را در پی دارد.

  1. ماهی ها به راحتی آماده می شوند

این مورد به سلامتی ربطی ندارد اما باز هم عامل مهم و تاثیرگذاری است. شما به راحتی و در اسرع وقت می توانید ماهی را برای غذا آماده کرده و میل کنید. خوردن ۱ تا ۲ بار ماهی در هفته می تواند مزایای کافی و لازم را برای تان داشته باشد.

در صورت امکان بهتر است ماهی وحشی خریداری کرده و سمت ماهی های پرورشی نروید. چرا که ماهی وحشی امگا ۳ بیشتری داشته و کمتر احتمال وجود آلاینده های مضر در آن می باشد.

با این حال هنوز هم مصرف ماهی پرورشی به نسبت نخوردن آن مزایای بیشتری دارد.

loading...
کانال تلگرام هفت گنج