خانه » سلامت » تناسب اندام » عوامل موثر بر افزایش قد ٬ چگونه قد بلند شویم ؟

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

تناسب اندام سلامت سلامت جسمي مطالب اختصاصي

عوامل موثر بر افزایش قد ٬ چگونه قد بلند شویم ؟

قد بلند

چگونه قد بلند شویم ؟‌ عوامل موثر بر افزایش قد کدام ها هستند ؟  از جمله سوالاتی هستند که ذهن خیلی از جوانان ٬ نوجوانان و والدین آنها را به خود مشغول کرده ٬ در این مقاله از هفت گنج با ما همراه باشید تا به عوامل موثر بر رشد و افزایش قد بپردازیم و ترفند هایی برای قد بلند شدن به شما بیاموزیم.

بلندی قد شما تا حد زیادی به ژنتیک و محیط بستگی دارد. اگر چه تعداد زیادی از عواملی که بلندی قد شما را تعیین می کنند از کنترل شما خارج هستند اما ترفند ها و تکنیک های زیادی وجود دارد که بتواند ٬ قبل از پایان دوره رشد و بلوغ به شما کمک کند بلند قد  شوید.

۱. رابطه ژنتیک و افزایش قد

قد شما یک صفت پلی ژنتیک است. ژن های متعددی روی بلندی قد تاثیر می گذارند. البته این به این معنا نیست که داشتن دو پدر مادر کوتاه قد شما را ملزم به کوتاه ماندن می کند و همچنین داشتن یک پدر مادر بلند قد تنها فاکتور های بلند قد شدن شما نخواهد بود. قد شما تا زمانی که به اواسط دهه ی بیست سالگی عمر خود برسید می تواند بلند تر شود البته به شرط آنکه هنوز صفحات رشدتان باز باشند ( دوره بلوغ شما به اتمام نرسیده باشد ) . برای پیش بینی قد خود از روی قد پدر مادرتان کافی است قد آن ها را با هم جمع کرده و درصورتی که پسر هستید به علاوه ی ۱۳ و تقسیم بر ۲ کنید و اگر دختر هستید باید از مجموع قد پدرمادرتان ۱۳ سانتی متر کم کرده و تقسیم بر ۲ کنید. البته این محاسبات کاملا تقریبی بوده و قطعی نیستند.

قد بلند شدن

۲. عوامل محیطی و تاثیر آن بر افزایش قد

عواملی مانند مصرف الکل یا مواد مخدر می تواند در کوتاه ماندن قد شما دخیل باشد. به علاوه سوتغذیه نیز جلو رشد قدی شما را خواهد گرفت. آیا کافئین می تواند مخل رشد قدی شما باشد؟ کافئین خود به تنهایی تاثیری در رشد قد شما ندارد اما با ایجاد خلل در خواب تان و کاهش میزان خواب شبانه روزی می تواند جلوی ترشح به موقع و کافی هورمون رشد را گرفته و نهایتا باعث کوتاه قد ماندن شما می شود.

رابطه سیگار و رشد قدی

کودکان و نوجوانانی که سیگار بکشند یا در معرض دود دست دوم سیگار باشند از دیگر کودکان و نوجوانان کوتاه تر هستند.

استرودید ها  و تاثیر آن در رشد قد

استروئید ها می توانند در مهار رشد استخوان های کودکان و نوجوانان و همچنین کاهش تولید اسپرم، کاهش اندازه سینه، بالا بردن فشار خون و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی موثر باشد. به همین علت است که طبق آمار کودکانی که مبتلا به آسم هستند و از اسپری ها استفاده می کنند تا ۶ سانت از سایر کودکان کوتاه ترند.

بلند قد شدن

۳. خواب کافی و قد بلند شدن

تحقیقات نشان می دهد که نوجوانانی که در سنین رشد به سر می برند به ۸.۵ الی ۱۱ ساعت خواب احتیاج دارند. هر شب هنگام خواب بدن شما بافت های آسیب دیده را ترمیم کرده و در رشد بدنی و قد بلند شدن شما تاثیر می گذارد. سعی کنید تا جایی که امکان دارد محیط خواب خود را آرام کرده و نورهای اضافی را حذف کنید. اگر در به خواب رفتن مشکل دارید بهتر است قبل از خواب دوش آب گرم یا نوشیدن یک فنجان چای بابونه را امتحان کنید.

هورمون رشد (HGH): این هورمون به صورت طبیعی در بدن ما تولید می شود. به خصوص در مواقعی که در خواب عمیق هستید غده هیپوفیز تشویق به ترشح این هورمون می شود. گاهی به تشخیص پزشک این هورمون به داخل خون تزریق می شود و یا به صورت پودر یا قرص مصرف می شود. توجه داشته باشید که مصرف این هورمون بدون تجویز پزشک عوارض جبران ناپذیری دارد.

چگونه بلند قد شوید

۴. تغذیه ی خوب و رشد قد

افزایش قد و تغذیه رابطه ی مستقیمی با همدیگر دارند . مطمئن شوید که تمام ویتامین ها و مواد مغذی لازم به بدن شما می رسد و به ویژه در سن رشد تمام نیاز ها به خصوص آن دسته از ویتامین ها و مواد معدنی که برای رشد قدی خود نیاز دارید را دریافت می کنید. به عبارتی شما در سنین رشد باید مطمئن شوید از تمامی گروه های غذایی استفاده کرده و تمامی نیاز های بدن تان را تامین می کنید.

  • مطمئن شوید که به اندازه کافی کربوهیدرات و کالری مصرف می کنید.
  • مقدار زیادی کلسیم از لبنیات و سبزیجات سبز دریافت کنید. کلسیم به رشد استخوان های شما و همچنین جلوگیری از پوکی استخوان هایتان کمک می کند.
  • ویتامین D کافی مصرف کنید: با خوردن ماهی، قارچ و یا استفاده از نور کافی خورشید می توانید این ویتامین را در اختیار ارگان های بدن تان قرار دهید. ویتامین D در سلامت عضلات و کمک به رشد استخوان ها در کودکان بسیار مفید بوده و کمبود آن باعث ایجاد خلل در رشد استخوانی و همچنین افزایش وزن می شود.
  • مصرف انواع پروتئین ها برای رشد قدی کامل: با مصرف انواع غذاها اعم از گوشت، تخم مرغ، سویا و یا حبوبات می توانید تمام پروتئین ها را دریافت کرده و نیاز های بدن خود را تامین کنید. پروتئین ها با رفع نیازهای ضروری بدن شما می توانند در رشد قدی تان موثر باشند. توصیه می شود حداقل یک وعده و ترجیحا دو وعد در روز غذای شما از پروتئین تشکیل شده باشد.
  • از کمبود روی جلوگیری کنید. با مصرف غذاهایی مثل صدف، شکلات، بادام زمینی، تخم مرغ، نخود فرنگی، مارچوبه و مکمل ها از کمبود روی در کودکان و خلل در رشد قدی آن ها جلوگیری کنید. باید مطمئن شوید که نیازهای کلی بدن به روی کاملا برطرف شود.
  • سه وعده غذایی مشخص داشته باشید. بدن شما نیاز به تغذیه شدن حداقل برای سه بار در روز دارد. به علاوه می توانید میان وعده های کوچکی نیز بین وعده های غذایی خود مصرف کنید.

رشد قد

۵. قوی نگه داشتن سیستم ایمنی بدن و کمک به افزایش قد

برخی بیماری های دوران کودکی می تواند باعث کاهش رشد قدی شده و در آینده فرد را به کوتاه قدی دچار کند. اکثر این بیماری ها با واکسیناسیون درمان می شوند. به علاوه با قوی نگه داشتن سیستم ایمنی با کمک مصرف مقدار زیادی ویتامین C  شما از بیمار شدن مصون خواهید ماند. به علاوه نوع غذایی که میخورید در سالم ماندن سیستم ایمنی شما موثر است. سعی کنید به جای مصرف غذاهای فراوری شده و یا آماده که مملو از کالری یا چربی هستند غذاهای تازه و مقوی بخورید. توصیه می شود که یک طیف از غذاهای سالم را مصرف کنید. خوردن انواع میوه ها، سبزیجات مقدار زیادی، غلات کامل، منابع پروتئینی مانند شیر، پنیر، آجیل و ماهی و سایر غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب امگا ۳ کمک زیادی به هر چه قوی تر بودن و سالم تر بودن سیستم ایمنی شما خواهد کرد.

چگونه قد بلند شویم
۶. برای قد بلند شدن ٬ ورزش کنید

متاسفانه اگر دوره بلوغ و رشد شما به اتمام رسیده باشد دیگر ورزش تاثیری روی قد شما نخواهد گذاشت. اگر هنوز رشد قد تان متوقف نشده باشد می توانید با یک ورزش مناسب و خواب کافی و رژیم غذایی خوب رشد قدی تان را بهبود دهید و بلند قد شوید. برخی تمرینات موثر کششی نیز  می توانند در افزایش قد شما موثر باشند البته فراموش نکنید که اگر دوره بلوغ و رشد شما به اتمام رسیده باشد این تمرینات به هیچ عنوان تاثیری در افزایش قد شما نخواهند داشت.

افزایش قد

۷. تمرین وضعیت درست

شانه های خود را بالا گرفته و ستون فقرت تان را از خمیدگی و انحنا بدور کنید. برای پیدا کردن بهترین وضعیت بدن خود در حالت های مختلف از روش الکساندر کمک بگیرید. این روش به شما آموزش می دهد که در وضعیت های مختلف چه رفتاری با بدن خود داشته باشید و چگونه حرکت کنید ، راه بروید و یا بنشینید.

افزایش قد در سن بلوغ

۸. افزایش اعتماد به نفس

درست است که قد بلند بودن به شما کمک می کند تا اعتماد به نفس بالایی داشته باشید اما قد کوتاه هم دلیلی برای نداشتن اعتماد به نفس نیست. می توانید در باشگاه ها شرکت کرده و سعی کنید روی ویژگی های مثبت تان کار کنید. همچنین می توانید با تمرینات یوگا یا مراقبه اعتماد به نفس تان را بالا ببرید.

۹. با پزشک تان ملاقات کنید

اگر تا قبل از بلوغ رشد قد تان متوقف شده است و یا اگر در یک خانواده قد بلند زندگی می کنید ولی رشد قدی تان چندان تعریفی ندارد وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید. برخی شرایط می تواند باعث توقف رشد قدی شما شود. شرایطی مثل عدم ترشح هورمون رشد یا بیماری های ایمنی. پزشک در صورت یافتن خللی در رشد قدی شما می تواند آن را رفع کرده و رشد قدی شما را بهبود دهد.

سوالات رایج

پرسش: پدر من سیگار می کشد. آیا ممکن است که این موضوع روی رشد قدی من تاثیر بگذارد؟ آیا راهی برای متوقف کردن تاثیر آن وجود دارد؟

پاسخ: این بهترین زمان است تا به پدرتان بقبولانید سیگار برای خودش و شما مضر است و باید آن را ترک کند. شاید پدر شما هم اگر متوجه نگرانی شما بشود بتواند برای ترک این عادت انگیزه پیدا کند. دود دسته دوم سیگار تاثیرات مخرب و مخفی مخصوص به خود را دارد. شما چاره ای ندارید جز  اینکه پدرتان را کنترل کنید یاحداقل از او بخواهید در جایی دور از شما سیگار بکشد و یا اینکه می توانید خودتان هنگامی که او خواست سیگار بکشد به جای دیگری بروید.

 

پرسش: دوست من هم قد خودم بود اما در تابستان امسال و به صورت ناگهانی قدش رشد زیادی کرد. حالا او از من قد بلند تر است و من احساس افسردگی  می کنم. چه کار کنم؟

پاسخ: این درست است که برخی افراد کوتاه ترند و به نوعی ژن آن ها راهی برای بلند تر شدن برایشان نمی گذارد. اما از طرفی ممکن است شما هم در حال رشد باشید و پس از مدتی از دوست خود هم بلند تر شوید. به هر حال اگر روی این موضوع حساس هستید می توانید به پزشک مراجعه کرده و با او مشورت کنید.
پرسش: پدر و مادر من هر دو کوتاه قد هستند. آیا من می توانم قد بلندی داشته باشم؟

پاسخ: عوامل زیادی هستند که می توانند در قد شما تاثیر بگذارند و ژنتیک تنها یکی از آن هاست. شما می توانید با رژیم غذایی خوب و خواب کافی و ورزش فرصت دیگری برای رشد قدی خود فراهم کنید.

 

پرسش: چگونه می توانم بفهمم که آیا به نسبت سنم قد مناسبی دارم یا هنوز کوتاه هستم؟

پاسخ: شما می توانید با پزشک مشورت کنید و یا اینکه با استفاده از یک نمودار آنلاین نسبت به کشور خود و سن و جنسیت تان قد نرمال خود را پیدا کنید.

 

پرسش: من ۱۲ ساله هستم و رشد قدی ام متوقف شده است. چه کار کنم؟

پاسخ: بسیاری از مردم بعد از یک جهش در ۱۲ سالگی دیگر رشد قدی ندارند. با اینکه هنوز هم میتوانند بلند تر شده و رشد داشته باشند. در این مواقع باید با یک متخصص غدد مشورت کنید.

 

پرسش: من ۲۳ ساله هستم. آیا هنوز می توانم قد بلندتری داشته باشم؟

پاسخ: زنان در سن ۱۴-۱۵ سالگی و مردان در ۱۸ – ۲۱ سالگی رشد قدی شان متوقف می شود. این درحالی است که رشد قدی در برخی افراد تا چند سال بعد هم ادامه پیدا می کند. برای یافتن پاسخ ابتدا از باز بودن صفحات رشد خود مطلع شوید چرا که درصورتی که این صفحات باز باشند می توانید به رشد خود امیدوار باشید البته به اندازه ی سالی یک یا دو سانتی متر.

 

پرسش: آیا سیگار و الکل در رشد قدی تاثیر می گذارد؟

پاسخ: مطالعاتی در این خصوص انجام شده است اما هنوز نتایج آن قطعی نیست. به هر حال همین نتایج نسبی می گویند که سیگار و هم الکل می توانند روی رشد قدی تاثیر گذار باشند. بهتر است در دروه رشد از آنها دوری کنید.

 

پرسش: آیا کم کاری تیرئید روی افزایش قد موثر است؟

پاسخ: کم کاری تیروئید زیر نظر پزشک می تواند درمان شود. دارو درمانی راه حل درمان این مشکل است. البته لازم است پس از بهبود اوضاع هم این موضوع را تحت کنترل خود بگیرید.

 

پرسش: آیا حمل بارهای سنگین می تواند روی بلند قد شدن تاثیر بگذارد؟

پاسخ: بله. وقتی شما اشیا سنگین را بلند می کنید ستون فقرات شما فشرده شده و درصورت تکرار این کار ممکن است جلو رشد قدی تان گرفته شود.

 

پرسش: افزایش قد شما را چه عواملی کنترل می کنند؟

پاسخ: در درجه ی اول بدانید که در صورتی که سن بلوغ را پشت سر گذاشته اید شانس کمی برای بلند تر شدن دارید. با این حال مهمترین کار مشورت با یک پزشک متخصص است.
در رشد قدی شما مهم ترین عامل ژن های شما هستند که نقش اصلی را در تعیین قد تان به عهده دارند. در مرحله ی بعد رژیم غذایی نقش پررنگی ایفا می کند. رژیم غذایی شما ۲۰ تا ۴۰ درصد در رشد قدی تان موثر است. در واقع ژن های شما می تواند تعیین کنند که شما چه قدی داشته باشید و رژیم غذایی نیز می تواند قدتان را کوچکتر یا بلند تر کند.

 

نکاتی برای قد بلند شدن:

  •  اطمینان حاصل کنید که مقدار کافی از غذاهای گفته شده را مصرف می کنید چرا که مصرف کم این غذاها می تواند در افزایش قد شما تاثیر مخرب بگذارد
  • سعی کنید وزن خود را کم کنید. این عامل در قد بلند شدن شما موثر خواهد بود.
  • کلم بروکلی بخورید، کلم بروکلی هورمون های رشد شما را تحریک کرده و باعث بلند قد شدنتان می شود.
  • سعی نکنید جلو دیگران قد خود را بلند تر نشان دهید. این کار نه تنها قد شما را بلند تر نمی کند بلکه باعث درد گردن و بازوها و شانه تان می شود.
  • هویچ بخورید
  • آیا بیش از حد قوز می کنید؟ این می تواند در رشد قد تان تاثیر منفی بگذارد.
  • مایعات بنوشید. سعی کنید مقدار کافی آب و شیر بنوشید.نوشیدن آب و شیر زیاد باعث تروج سلامت استخوان های تان می شود.  حتی مقدار خفیف کم آبی هم می تواند باعث کمبود انرژی و تحریک پذیری شود.
  • اگر میخواهید قد بلند شوید خواب کافی داشته باشید

گردآوری شده توسط گروه ۷ گنج – اختصاصی ۷ گنج

www.7ganj.ir

*** کپی برداری از مطلب فوق تنها در صورت لینک به این صفحه مجاز می باشد.

loading...
کانال تلگرام هفت گنج