جاذبه هاي جهان طبيعت و گردشگري

تقویم فارسی اندروید

پس از اینکه زمان زیادی را به تماشای جزیره ی زیبای کرت گذراندیم. کم کم باید آماده می شدیم تا سفر خود را رسما شروع کرده و به دیدن مکان های دیدنی آتن برویم. جزیره کرت که بزرگترین جزیره ی یونان است از زیبایی و مناظر چشم نوازی برخوردار است. تماشای دریا و ساحل شنی آرامش بی نظیری به شما خواهد داد. بعد از آن باید به هتل می رفتیم. راه ساحل تا هتل را با ماشین طی کردیم و در بین راه از دیدن مردم محلی و ساختمان های شهر دیدن کردیم. هتلی که برای خود رزرو کرده بودیم هتل “هیلتون” بود. این هتل یکی از منحصر به فرد ترین هتل های این کشور است که در  کنار طراحی شیک و لوکس خود به نوعی فضای ساختمان سازی سال 1960 یونان را بازگو می کند. بعد از صرف ناهار در این هتل به دیدن موزه ی هنر Cycladic رفتیم.

آتن پایتخت یونان موزه ی هنر Cycladic

موزه ی هنر  Cycladic در یونان

این موزه شامل گالری از تمام هنر های دوره های مختلف از جمله عصر مفرغ، هنر یونان باستان، عصر برنز، و اواخر روم باستان و زمان های آغازین مسحیت و فرهنگ قبرس می باشد. دیدن این موزه واقعا تجربه ی جالبی بود. هنری که قرن ها به جای مانده و هم اکنون پیش چشمان ما کنار هم جمع شده اند و هر کدام متعلق به یک خطه و دوره ی زمانی جداگانه اند حس عجیبی است.

تور یک روزه در آتن

بعد از موزه باید خودمان را برای صرف شام آماده می کردیم. شام در پشت بام هیلتون سرو شد. خوردن شام در منظره ی غروب خورشید و بعد چراغانی های شهر در اطراف آکروپلیس واقعا زیبا و به یادماندنی بود که ارزش رفتن به پشت بام هتل را داشت. یک حسن مهم دیگر شام آن شب این بود که بچه ها کنار ما نبودند و می توانستیم بدون نگرانی در خصوص شیطنت ها و امنیت آن ها با خیال راحت غذای مان را بخوریم. تازه در آن موقع بود که یادم آمد چند وقت است که با اریک یک شام خصوصی ندشته ایم و چقدر حرف ها دارم که دلم می خواست در این شب پر از نور و خاطره برایش بگویم. ما غذای مان را با منوی نوشیدنی های رستوران آغاز کردیم. این منو انتخاب های خوبی از کوکتل های غیر الکلی در خود داشت. من یک شربت بادیان با تمشک را انتخاب کردم در حالی که اریک کوکتل زردآلو و پسته را ترجیح داد.

سفر به آتن پایتخت یونان

روی میز ظرفی از نان های محلی با نام عجیبی که الان در خاطرم نیست قرار داشت. به نظر نان گوجه فرنگی، فتا و پونه ی کوهی بود. طعم آن اینطور به نظر می رسید که گوجه فرنگی را با پنیر فتا و پونه ی کوهی خرد کرده بودند و با اضافه کردن روغن زیتون یک ترکیب خوشمزه به وجود آورده بودند. این ها به نوعی یک نسخه از بروستکای خوشمزه ی یونانی بودند. برای پیش غذا ما سالاد منداب با هلو کبابی و موتزارلا بوفالو را انتخاب کردیم که در این مورد من و اریک هر دو یک انتخاب داشتیم.

نوبت به غذا که رسید اریک پاستای گوجه فرنگی با آجیل کاج سفارش داد و من چون به آجیل کاج آلرژی دارم یک همبرگر قارچ و گوشت با سس خانگی انتخاب کردم. نمی دانید در آن زمان چقدر خوشحال بودم که به جای اینکه مجبور باشم غذاهای عجیب و ناشناخته بخوریم می توانستم یک همبرگرد مخصوص را در هر جای دنیا که بخواهم پیدا کنم.

سفر و تور به یونان

و اما اتاق خواب یک اتاق لوکس و زیبا با منظره ای از آکروپلیس از پنجره بود که که البته چیدمان مدرن و وسایل لوکس و شیک آن قلب آدم را به تپش می انداخت. در آن شب شگفت انگیز چراغ های شهر و معبد پارتنون همه جا را روشن می کرد. و اما صبح با یک صبحانه رایگان و تنقلات بعد از ظهر و یک بوفه ی کوچک از خوراکی های جالب شروع شد. می توانستیم در میزهای خصوصی صبحانه را صرف کنیم. بعد از خوردن صبحانه تصمیم گرفتیم یک دوش بگیریم. حمام هتل نیز زیبایی و ترکیب خاصی داشت. یک وان بزرگ که من را به راحتی در خود گم می کرد و یک دوش بلند که وقتی زیر آن می رفتم آب با فشار ملایم مثل قطره های باران روی سرم می ریخت. این حمام واقعا آرامش بخش بود. بعد از حمام باید خود را برای ادامه ی روز آماده می کردیم و می دانستیم که یک روز طولانی را در پیش داریم.

سفر و تور یک روزه به آتن پایتخت یونان

پس از صبحانه راهی آکروپلیس شدیم تا بخش های مختلف آن را دیده و از مناطق دیدنی بازدید کنیم

ورزشگاه پاناسناییک

در بین راه از کنار ورزشگاه پاناسناییک که اولین بار میزبان المپیک سال 1896 بود و به نوعی باقی مانده ی ورزشگاه یونان باستان است گذشتیم. ما اجازه ی داخل شدن به ورزشگاه را نداشتیم اما تماشای آن از بیرون و عکس گرفتن کنار آن خالی از لطف نبود.

معبد زئوس

معبد زئوس یکی از معابد یونان باستان است که در سال های 427 تا 456 قبل از میلاد ساخته شده است. یک بار تئودوسیوس دوم دستور تخرب آن را داد و یک بار هم زلزله در سال های 522 تا 551 محراب ها و بنای آن را تخریب کرد.

تئاتر دیونیسوس

تئاتر دیونیسوس از اولین تئاتر های ساخته شده در فضای باز در آتن می باشد که به بان دیونیسوس خدای شراب و مستی ساخته شده است. این تئاتر برای یونانیان باستان ارزش زیادی داشته است چرا که بخش مهمی از زندگی آن ها را پر می کرده است. این مکان یکی از زیباترین و باشکوه ترن مکان های دیدنی یونان است که در بخش جنوبی آکروپلیس ساخته شده است.

معبد ارختئوم

این معبد که در سمت شمال آکروپلیس قرار دارد به افتخار شاه ارختئوس که در همان نزدیکی دفن شده است ساخته شده است. این معبد ساختار و معماری خاص و چشم گیری دارد. ستون های این معبد به جای ستون های معمولی پیکره ی دوشیزگانی هستند که سقف را روی دوش خود گرفته و یک پای شان را از تحمل بار خم کرده اند. در مجموع شش دوشیزه نقش ستون های این سقف را ایفا می کنند که گفته می شود همان ندیمه های الهی هستند.

پارتنتون

این معبد حدود 2500 سال پیش ساخته شده و ساخت آن بین سال های 447 تا 432 قبل از میلاد به درازا کشید. این معبد ویژه خدای آتنا بود. آتنا خدای عقل و زیبایی زنانه است که مردم یونان آن را محافظ و مراقب یونان می دانستند. این معبد در یک حمله یک بمب بی هدف و همچنین در طی اتفاقاتی که سال ها افتاد رو به نابودی گذاشت. معماران در پی مرمت این بنا هستند و همچنان تعمیر آن ادامه دارد.

پس از دیدن این بخش ها از آکروپلیس در حالی که حسابی خسته و گرسنه بودیم در مکانی به نام “Thissio Affair” برای ناهار و استراحت رفتیم. این سفر یک نمایش مختصر و البته شگفت انگیز در یونان بوده که هرگز تجربه ی آن از خاطرم نخواهد رفت. در همین موقع فرصتی پیدا کردیم که به بچه ها که پیش پدربزرگشان بودند یک ایمیل بفرستیم و از حالمان به آن ها خبر بدهیم. بعد از اینکه کمی استراحت کردیم یک ساندویچ محلی سفارش دادیم که از کاهو و گوجه و پنیر فتا و یک سری از مواد دیگر تهیه شده بود.

معبد هفائستوس

این معبد در آتن واقع شده و بهترین تلاش ها برای حفظ بقایای آن بدون هیچ تغییری در یونان صورت گرفته است. این معبد یک معبد ستون دار در شمال غربی آگورای اتن روی تپه ی آگورایووس کولونوس است. این معبد از قرن هفتم میلادی به عنوان کلیسای ارتدوکس یونانی سنت جورج آکاماتس استفاده می شده است. این معبد را به یاد هفائستوس خدای حامی فلز و صنعت ساخته اند.

آگورای باستانی آتن

آگوراها مکان هایی بودند که به عنوان مرکز شهر و محل تجمع از آن ها استفاده می شد. این مکان ها معمولا جای انجام مراسم مذهبی یا انجام رسم و رسوم یا جای قضاوت قاضیان و جمع شدن مردم بود. معروف ترین آگورای یونان همین آگورای آتن است. معمولا اجتماعات مهم یونان در این مکان انجام می شد. حتی در زمان قدیم این مکان را مقدس می دانستند و اجازه نمی دادند که افراد خلافکار و مجرم به آن نزدیک شوند. و زمانی که قصد داشتند مراسم قضاوت این افراد را در این آگورا انجام دهند، آن ها را در نزدیکی آن نگه می داشتند. حتی این مکان رسمیت بیشتری داشت و مرم اتفاقات و تصمیم هایی که در آن گرفته می شد را بیشتر جدی می گرفتند.

کاخ آتالوس

این کاخ یک بازسازی از کاخ آتالوس باستان در آگورا است. کاخ آتالوس اکنون به موزه تبدیل شده و اشیائی از خاک رس و شیشه و برنز را به نمایش می گذارد. به  علاوه مجسمه ها، سکه ها و کتیبه هایی که از قرن 5 تا 7 قبل از میلاد و یا کوزه هایی از دوره ی بیزانس و اشغال ترکیه. ما داخل موزه نشدیم اما فضای بیرونی آن نیز مانند دیگر بناهای باستانی یونان چشم نواز و گیرا بود.

پس از دیدن تمام این امارات و ساختمان ها و مکان های باستانی تصمیم گرفتیم کمی هم در دنیای امروز گشتی بزنیم برای بچه ها سوغاتی و هدیه بخریم. به این ترتیب سفر پر خاطره مان تمام شد و راه هتل را در پیش گرفتیم. بعد از یک شام مختصر به اتاق رفتیم و فردا با هواپیما راهی شهر خودمان شدیم.