تغذيه سالم سلامت

سرعت هضم هر کدام از غذاها چقدر است؟

تقویم فارسی اندروید

سرعت هضم هر کدام از ترکیبات غذایی

آیا تا به حال بعد از خوردن غذا و هضم آن باز هم احساس خستگی و کمبود کرده اید؟ گاهی حتی بعد از تمامی مراحل هضم باز هم نیاز به یک استراحت اساسی حس می شود. با اینکه درست نیست بعد از غذا بی تحرک بمانید اما تمایل زیادی دارید تا حداقل برای یک ساعت هم شده در تخت خواب تان بخزید و بخوابید. با ما در این مقاله از 7گنج همراه باشید تا شما را از سرعت هضم هر کدام از ترکیبات غذایی با خبر کنیم.

 سرعت هضم

بدن تان از مقادیر مختلف آنزیم ها برای هضم غذا استفاده می کند. برخی از غذاها هضم پیچیده تر و سخت تری دارند. هضم طولانی این غذاها بدن تان را ضعیف و خسته می کند. بیشتر مردم 4 تا 5 نوع غذای مختلف را در تنها یک وعده غذایی مصرف می کنند. مثلا برای صرف شام در یک مهمانی اول سالاد و بعد غذای اصلی حاوی گوشت و سیب زمینی و کره و نان و سپس دسر و قهوه می خورند. هضم تمام این ها در یک بازه زمانی کوتاه می تواند برای بدن سنگین باشد.

البته بعضی وقت ها مثلا در مهمانی ها و جشن ها خوب است کمی ناپرهیزی و تنوع را تجربه کنید اما در صورتی که همیشه همین روال را دنبال کنید بدن تان مجموعه ای از سموم را در خون شما نگه می دارد. به این ترتیب هضم غذا هم سخت تر و آهسته تر شده و انرژی تان تحلیل می رود.

همچنین به مرور گاز و درد و نقرس و زخم و التهاب و ورم مفاصل و بوی بدن دهان و یبوست و رفلکس اسید و مشکلات این چنینی را تجربه می کنید.

همچنین می دانید که اصولا برخی از غذاها هضم طولانی تری داشته و برخی دیگر به سرعت و ساده تر هضم می شود. حالت ایده آل این است که در هر وعده غذایی 80 درصد غذا راحت الهضم باشد و تنها 20 درصد غذاهایی که دشواری در هضم دارند باشد. می توانید در عرض دو ساعت 80 درصد غذای ساده تان را هضم کرده و معده تان را خالی کنید. همچنین انرژی تان را صرف 20 درصد دیگر بکنید. می دانید که غذاهایی شامل سبزیجات و میوه ها به سادگی هضم می شوند. سبزیجات با مقادیر بالای فیبری که دارند هضم را راحت تر کرده و حتی به هضم دیگر گروه های غذایی هم کمک می کنند. در حالی که گروه های دیگر غذایی مانند پروتئین ها یا نشاسته ها 3 تا 4 ساعت طول می کشد تا هضم شوند.

مایعات جز سریع ترین غذاها برای هضم هستند. آن ها در کمتر از 10 دقیقه به معده تان می رسند و بعد از چند ساعت کاملا بدن تان را ترک می کنند. دقت کنید که مصرف بیش از چند اونس مایعات در هر وعده غذایی سبب خواهد شد که اسید معده تان رقیق شده و آنزیم ها کندتر کار کرده و کارایی کمتری داشته باشند. به خاطر همین است که توصیه می شود یک ساعت قبل و بعد از مصرف غذا مایعات ننوشید.

دسته بندی مواد غذایی بر اساس سرعت هضم

میوه خام تازه: 30 دقیقه برای هضم زمان می خواهند. میوه ها 4 زیرشاخه مختلف دارند:

خربزه: با توجه به محتوای بالای آب آن تنها 20 تا 30 دقیقه بعد هضم می شود.

میوه های اسیدی: 30 دقیقه، شامل مرکبات، آناناس، سیب ترش، آلو ترش، هلو ترش، نارنگی، و گوجه فرنگی.

فاقد اسید: هضم در 30 دقیقه، شامل زردآلو، زغال اخته، توت فرنگی، شلیل، تمشک، تمشک، انگور فرنگی، انبه، زیتون، انجیر تازه، سیب شیرین، گیلاس، هلو، آلو، خرمالو، و انگور

میوه های شیرین: هضم در 45 دقیقه، شامل موز، خرما، انگور شیرین، گلابی، آلو، کشمش، انجیر خشک

سبزیجات تازه و خام: 1 ساعت، شامل کاهو، سبزی، کرفس، خیار، کدو سبز، پیاز، قارچ، و غیره

سبزیجات پخته: نیم ساعت

نشاسته پخته: 2.5 تا 3 ساعت، شامل همه غلات مانند ماکارونی و نان، و نشاسته گیاهی مانند سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، سیب زمینی شیرین، کدو، و غیره

چربی: 3 ساعت، شامل آووکادو، آجیل، دانه ها و روغن ها

پروتئین ها: 4 ساعت، شامل گوشت، ماهی، غذاهای دریایی، تخم مرغ، مرغ، و غیره

در ادامه 7 مرحله برای غذاهای مختلف داریم که به نسبت سرعت هضم شان تفکیک شده اند.

  1. میوه یا سبزیجات خام: این غذاها سریع ترین غذاها از نظر سرعت هضم هستند. توصیه من مصرف مقدار زیادی از این غذاها در هر وعده غذایی است.
  2. سبزیجات متعدد یا میوه ها (از همان شاخه خربزه یا میوه های اسیدی یا فاقد اسید و شیرین)
  3. سبزیجات خام چندگانه(برای مثال سالاد)
  4. سبزیجات خام + چربی سالم خام ( آووکادو، آجیل، دانه ها یا روغن های تازه)
  5. سبزیجات خام + چربی خام سالم + نشاسته پخته شده: (سبزیجات ریشه، و یا سیب زمینی شیرین، و یا اسکواش، و یا سیب زمینی).
  6. سبزیجات + چربی های سالم خام + پروتئین ها
  7. سبزیجات + چربی ها + پروتئین + کربوهیدرات + دسر ( بیشتر مردم وعده های غذایی شام شامل این دسته بندی است که زمان و انرژی زیادی برای هضم از آن ها می گیرد.

نکته:

در صورتی که رژیم غذایی تان وضعیت متعادلی ندارد بهتر است به مرور آن را بهبود دهید. برای مثال در صورتی که رژیم غذایی تان شامل مرحله 7 می باشد کم کم به مصرف دسته های 6 و 5 رو بیاورید. سپس یکی از گروه های غذایی را از عادات غذایی روزانه تان حذف کرده و به مرور به مرحله بالاتر برسید. همچنین با فاصله دادن بین وعده های غذایی تان و ایجاد وقفه می توانید به دستگاه گوارش تان وقت دهید تا کمی استراحت کرده و انرژی بیشتری برایتان باقی بماند.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی