دانش و فناوری طبیعت و حیوانات مطالب اختصاصي

راه های جالب ارتباط برقرار کردن حیوانات با هم

تقویم فارسی اندروید

راه های جالب ارتباط برقرار کردن حیوانات با هم

شکی وجود ندارد که حیوانات هم مانند انسان ها با هم مراوده و ارتباط داشته و گاهی پیام هایی را به هم منتقل می کنند. اما همیشه سوال جالبی در این خصوص وجوود دارد و آن این است که چگونه؟ حیوانات که زبانی برای حرف زدن ندارند و اغلب هوش پایینی دارند چگونه منظور یکدیگر را می فهمند. در این مقاله راه های جالبی از ارتباط برقرار کردن برخی حیوانات با هم را می خوانیم.

ارتباطات رفتاری

بسیاری از حیوانات دارای رفتار های اجتماعی متمایز هستند. برای مثال زنبور ها برای اطلاع دادن از جای گرده به دیگر زنبور ها یک رقص کلاسیک انجام می دهند!! آن ها به کندو باز می گردند و با حرکات خاص شکم روی هوا می رقصند. همچنین آن ها بال های خود را حرکت داده و صداهای خاصی در می آوردند. به این ترتیب زنبور های دیگر از جای گرده ها مطلع می شوند. محققان برای بررسی دقیق تر این رفتار زنبور ها حتی کندو را تاریک کردند و جلو دید دیگر زنبور ها را گرفتند. با این حال باز هم زنبور ها از جای گرده ها آگاه شدند چرا که ارتعاشات هوا را بررسی کرده و آن ها را آنالیز کردند.

اسب نیز رفتار های پیچیده ای دارد. این حیوانات زیبا و خاص با موقعیت های متفاوت دم، پاها و گوش های شان معانی مختلفی به همدیگر می رسانند. همچنین آن ها با ژست های مختلف لب های شان مفهوم هایی مثل تحریک جنسی و یا عصبانیت و هشدار را نشان می دهند.

راه های جالب ارتباط برقرار کردن حیوانات با هم

رفتار های جنسی در تمامی حیوانات می تواند مهم ترین و پرتکرار ترین رفتار های اجتماعی آن ها باشد. طوطی های سفید در هنگام جفت گیری برای مدت ها با منقار به منقار شدن همدیگر را می بوسند. این رفتار در دنیای حیوانات نادر است. البته تا همین حد رمانتیک باقی نمی ماند چرا که پس از مدتی که از بوسه بازی آن ها گذشت طوطی نر در دهان طوطی ماده استفراغ می کند. این نشانی از صمیمیت برای طوط ماده است.!!!!

1. بو

بو احتمالا یکی از رایج ترین راه های ارتباطی حیوانات بین یکدیگر است. این بوها از طریق ماده شیمیایی به نام فرومون که در حیوانات برای حمل پیام های آن ها استفاده می شود، انجام می گردد. این فرومون ها پیام هایی از قبیل جنسیت، هویت، مواد غذایی، نشانه های اجتماعی و خطر را با خود حمل می کنند. فرومون ها در ادرار، موفوع یا غذ تولید بوی مخصوص حیوانات وجود دارد.

در حشرات فرومون ها نقش بیشتری ایفا می کنند. فرومون ها در پروانه ماده هنگام جفت گیری تاثیر زیادی روی پروانه ی نر گذاشته و نقش حیاتی در مراحل جفت گیری آن ها دارد. در واقع پروانه های ماده می توانند بوها را تولید کنند و پروانه های نر گیرنده های این بوها را در خود دارند.

محققان همچنین ثابت کردند که فرومون ها در صخره های مرجانی هم نقش مهمی ایفا می کنند. صخره های مرجانی با تولید فرومون ها به ماهی های کوچکی به نام گویی پیغام می دهند که جلبک های کوچک روی صخره ها شروع به رشد کرده اند. پس از آن گویی ها شروع به خوردن این جلبک ها کرده و در سالم نگه داشتن صخره ها کمک می کنند.

2. لمس

لمس در حیوانات به نظر کاملا هدفمند و برنامه ریزی شده است. میمون ها در جلساتشان همدیگر را در آغوش گرفته و با دست دهان یکدیگر را لمس می کنند. به نظر می رسد که در برخی از گونه های میمون ها دست در دهان یک میمون تازه وارد می گذارند تا اعتماد و حسن نیت خویش را نشان دهند.

راه های جالب ارتباط برقرار کردن حیوانات با هم

بسیاری از حیوانات از لمس به عنوان یکی راه ابراز محبت و تقویت روابط شان استفاده می کنند. حیواناتی مانند کرگدن ها یا گربه ها نمونه ی بارز این رفتارند.

فیل ها نیز تاکید زیادی روی لمس دارند. آن ها با استفاده از تنه، گوش ها، عاج، پاها، دم و حتی تمام بدنشان شروع به سایش و انتقال پیام می کنند. در واقع محققان می گویند از آنجا که فیل بافت حساس بیشتری در بدن خود دارد تنها با استفاده از لمس کارهای مختلفی مثل تشویق گوساله ی تازه متولد شده و بازی با آن و یا حتی پیدا کردن یک همسر برای خود را انجام می دهند. به علاوه آن ها می توانند به دیگران هنگام پیدا شدن یک شکارچی هشدار دهد.

3. صدا

پیش از این دانشمندان در این خصوص که فیل ها از کجا همدیگر را در سفر راهنمایی می کنند و راه را به هم نشان می دهند گیج شده بودند. آن ها می دیدند که فیل ها مدام در یک مسیر موازی با هم حرکت می کنند و حتی مواقعی که یک گروه مسیرش را تغییر می دهد گروه های دیگر هم متوجه شده و باز در یک مسیر موازی با گروه دیگر حرکت می کردند. محققان دریافتند که گوش فیل ها قادر است از مسیر های بسیار دور صداها را تشخیص داده و پیام آن ها را دریافت کند. درواقع فیل ها از مسافت های دور هم با هم حرف زده و صدای شان را به گوش هم می رساندند

یک مثال در مقیاس کوچکتر پشه ها هستند. یک پشه می تواند صدای بال یک پشه ی ماده را تشخیص داده و به سمت او برود. درواقع پشه ها قارد هستند فرکانس های مختلف صدای بال پشه ها را بشناسند. این حشرات با همین صداها جفت خود را پیدا می کنند.

4. بینایی

اندازه بدن، شکل، رنگ ها و الگوهای متفاوت می تواند معانی مختلفی داشته باشد. الگوهای ساختاری یک سنجاقک ماده می تواند در تشخیص گونه ی آن کمک کند. در حین یک مطالعه در همین خصوص محققان موفق شدند که با رنگ آمیزی تعدادی از سنجاقک های ماده سنجاقک نر را فریب بدهند.

راه های جالب ارتباط برقرار کردن حیوانات با هم

Cuttlefish یا فرعون یک ماهی مرکب است که می تواند رنگ چشمانش را به سرعت تغییر دهد. محققان ابتدا فکر می کردند که این یک شگرد برای فراری دادن شکارچیان خود است اما نهایتا مشخص شد که فرعون ماهی با تغییر رنگ چشم هایش و دیگر بخش های بدن و شبیه سازی خود به صورت یک فرعون ماده سعی می کند زمانی که جفت خود را پیدا کرد و ماهی نر دیگری در اطراف خود دید با تغییر شکل ماهی نر را در خصوص وجود خود گمراه کند و از جنگ ماهی نر با خود جلوگیری نماید. به این شکل فرعون در کمال صلح می تواند در یک فرصت مناسب نظر جفتش را به خود جلب کند.

5. مزه ها

مار ها قادر هستند که به خوبی طعم ها را تشخیص دهند. شکارچیان خطرناک یا مارهای نر دیگر که در نزدیکی شگارگاه آن ها شوند با تولید برخی مواد شیمیایی پیام هایی را ابراز می کنند. مارها قادرند با ارگان های خاصی که در سقف دهان شان هست این مواد شیمیایی را تجزیه و تحلیل کرده و پیام ها را دریافت کنند. هشت پا نیز مهارت عجیبی در تشخیص مزه ها دارد. آن ها 1800 مکنده روی هر یک از هشت پای خود دارند که قادر هستند کاملا هر تغییر طعم یا بو را در محیط اطراف خود تشخیص داده و هر اختلافی مانند ورود طعمه، دشمن و یا اختاپوس نر مهاجم را تشخیص دهند.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی