خانه » سلامت » خواص مواد غذايي » خواص و فواید خرمالو برای سلامتی و روش خوردن خرمالو

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

خواص مواد غذايي سلامت

خواص و فواید خرمالو برای سلامتی و روش خوردن خرمالو

loading...

خرمالو میوه خوشمزه و متفاوتی است که خواص درمانی بسیاری دارد. از جمله خواص و فواید خرمالو می توان به بهبود سلامت چشم ها، کاهش نشانه های پیری، جلوگیری از انواع سرطان، بهبود سیستم گوارش و هضم غذا ، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش کلسترول ، افزایش سوخت و ساز بدن، تقویت استخوان بندی، بالا بردن عملکرد شناختی، کاهش فشار خون و مراقبت از پوست اشاره کرد.

علاوه بر این خرمالو می تواند التیام زخم را تسریع داده و سبب کاهش وزن، کاهش التهاب و افزایش گردش خون در بدن شود. در این مقاله از ۷گنج با ما همراه باشید تا در مورد خواص و فواید خرمالو برای سلامتی بیشتر مطالعه کنید.

خرمالو
خرمالو

خرمالو نامی است که به انواع مختلفی از این میوه اطلاق می شود و نام علمی آن نیز Diospyros می باشد. اگر چه نمونه محبوب تر و شاید خوشمزه تر این میوه بیشتر در چین موجود است اما در چند صد سال گذشته کشورهای سراسر جهان انواعی از خرمالو را به داخل مرزهای خود برده و پرورش داده اند.

همچنین گونه های مختلف و متنوعی که از آن موجود است نشان از آن دارد که خرمالو برای سال های متمادی و طولانی مورد استفاده انسان ها بوده است.

برخی از نام های مستعار هم برای این میوه در طول تاریخ به وجود آمده است مثلا خرمالو را آتش ژوپیتر، میوه خدایان و آب نبات طبیعت هم می نامند .این اسامی را باستان شناسان در تحقیق های باستانی خود به دست آورده اند.

درباره خرمالو

انواع مختلف خرمالو عبارتند از : خرمالوی هندی، خرمالوی آمریکایی، خرمالوی ژاپنی،  خرمالوی سیاه، و غیره می باشد. همه ی این خرمالو ها در ارزش غذایی و خواص با هم نقاط مشترک دارند. برای مثال مقادیر بالای فیبر یا ترکیبات آلی و غیرآلی در بیشتر آنها به چشم می خورد.

این میوه به شکل تازه، خشک شده، خام، پخته و یا در غذاها و دسرها می تواند مصرف شود. اگر صبر کنید تا این میوه به خوبی برسد کاملا شیرین و خمیری شکل خواهد شد.

یک تصور غلط وجود دارد که می گوید باید خرمالو را تا زمانی که له و خیلی نرم شود روی درخت نگه داشت و نچید اما نیازی به این همه صبر کردن نیست، تنها کافی است خرمالو نرم شود. به عبارتی باید بافت آن سفتی و استحکام خود را از دست بدهد.

این روند در میوه های دیگر به عنوان فاسد شدگی شناخته می شود اما برای خرمالو یک روال طبیعی است.

خواص و فواید خرمالو برای سلامتی

لیست طولانی از خواص و فواید خرمالو می تواند برایتان جالب و قابل توجه باشد. عمدتا به علت مقادیر بالای ویتامین ، مواد معدنی و همچنین برخی از ترکیبات آلی خواص خرمالو شامل موارد متنوع و مختلفی می باشد.

این موارد عبارتند از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E و ویتامین B6، و همچنین فیبر، منگنز، مس، منیزیم، پتاسیم و فسفر. همچنین ترکیبات آلی که احتمالا مهم ترین بخش از فواید خرمالو می باشد شامل کاتچین، gallocatechins، بتولینیک اسید و ترکیبات مختلف کاروتنوئیدها است.

خواص و فواید خرمالو :

  • پیشگیری از سرطان :

این میوه خوشمزه با خواص ضدسرطانی که دارد می تواند توانایی بدن برای مبارزه با رادیکال های آزاد را افزایش دهد. رادیکال های آزاد حاصل فرایندهای متابولیسمی هستند که سبب می شوند سلول های بدن به شکل سرطانی جهش یافته و سیستم های مختلف بدن را از کار بیندازند.

آنتی اکسیدان های موجود در خرمالو می توانند رادیکال های آزاد را از بین برده و در نتیجه سلامت کلی بدن را بالا ببرند. همچنین در مبارزه با انواع بیماری ها نیز نقش میوه خرمالو قابل تقدیر است.

خرمالو دارای سطوح بالایی از ویتامین C، ویتامین A و ترکیبات فنلی مانند کاتچین و gallocatechins است که مستقیما در پیشگیری از انواع سرطان نقش دارند. بنابراین اضافه کردن خرمالو به رژیم غذایی می تواند به شما در محافظت در مقابل انواع سرطان ها کمک کند.

  • تقویت سیستم ایمنی :

خرمالو سیستم ایمنی بدن را تا حد زیادی تقویت میکند. این میوه با داشتن اسید اسکوربیک یا همان ویتامین C تعداد سلول های سفید خون را افزایش داده و در برابر مهاجمین بدن ایستادگی و مقاومت بدن را افزایش می دهد.

یک خرمالو می تواند تا ۸۰ درصد از نیاز بدن به این ویتامین را رفع نماید.

  • فواید خرمالو برای معده و سیستم گوارشی :

مانند بسیاری از میوه ها ، خرمالو نیز منبع خوبی از فیبر است. خرمالو می تواند تا ۲۰ درصد از نیاز روزانه به فیبر را رفع نماید . فیبر حرکت مواد غذایی را تسهیل داده و با افزایش ترشحات معده می تواند احتمال ابتلا به سرطان کولورکتل و دیگر بیماری های مشابه را کاهش دهد.

همچنین کمک به کاهش وزن و جلوگیری از جذب بیرویه ی چربی در بدن از دیگر خواص خرمالو می باشد.

  • خواص ضد توموری:

آنتی اکسیدان های موجود در خرمالو می توانند خطرات ناشی از تومورهای در حال رشد را کاهش دهند. خرمالو حاوی بتولینیک اسید می باشد که یک ماده ضد تومور اثبات شده است.

این ماده می تواند احتمال ابتلا به تومور را کاهش داده و همچنین روند از بین بردن سلول ها را متوقف یا کند کند.

  • خواص ضد پیری:

میوه خرمالو غنی از ویتامین است. به طور خاص ویتامین A، بتاکاروتن، لوتئین، لیکوتین و کریپتو اکسین می توانند سبب کاهش اثرات منفی اکسیده شدن بدن شوند و از پیری زودرس جلوگیری کنند.

به این ترتیب مواردی مانند لکه های سن، آلزایمر، چین و چروک، خستگی، کم بینایی یا نابینایی، ضعف عضلات و دیگر علائم با مصرف این میوه کمتر نمایان می شوند.

  • سلامتی چشم :

برخی از ترکیبات موجود در خرمالو می تواند تاثیرات ثابت شده ای در سلامت چشم ها داشته باشد.

لوتئین یک عضو از خانواده ویتامین B است که به علت بهبود عملکرد آنتی اکسیدان ها می تواند سلامت چشم را بهبود دهد.

مطالعات اثرات این میوه را در کاهش بیماری های دژنراسیون ماکولا، آب مروارید و شب کوری اثبات کرده اند.

  • فشار خون :

پتاسیم یکی دیگر از مواد معدنی موجود در خرمالو است که می تواند یک عامل گشادکننده رگ و کاهش فشار خون باشد.

با افزایش جریان خون به نقاط مختلف بدن فشار خون کاهش می یابد در نتیحه فشار کمتری به سیستم قلبی و عروقی بدن وارد می شود.

  • گردش خون :

همراه با کاهش فشار خون، خرمالو با داشتن مس که یک عنصر ضروری برای ساخت سلول های قرمز خون است می تواند ساخت و پردازش سلول های قرمز را بهبود دهد.

این روند سبب افزایش گردش خون می شود که موجب بهبود عملکرد شناختی، کارکرد عضلات، متابولیسم و افزایش سطح انرژی می شود. همچنین ترمیم زخم و رشد سلولی نیز افزایش می یابد.

  • فعالیت متابولیک :

خرمالو حاوی عناصر پیچیده مانند پیریدوکسین، اسید فولیک و تیامین است. این موراد در بهبود فرایندهای آنزیمی و متابولیکی بدن نقش به سزایی دارند.

بهمین دلیل بالا نگه داشتن سطح این عناصر پیچیده کمک می کند تا سیستم کلی بدنتان بهتر کارش را انجام دهد.

با مصرف این میوه خوشمزه سوخت و ساز بهبود یافته و سطح انرژی، متابولیسم، ترمیم زخم و رشد سلولی افزایش می یابد.

روش خوردن خرمالو :

یکی از متداول ترین روش های خوردن خرمالو این است که ابتدا خرمالو را با آب شسته و با کارد آن را از وسط نصف نمایید ، سپس با قاشق آن را مانند شکل زیر میل نمایید.

روش خوردن خرمالو
روش خوردن خرمالو

هشدار:

خرمالو سبب کاهش بسیار زیاد فشار خون می شود. بنابریان اگر افت فشار دارید خرمالو می تواند برایتان خطرناک باشد.

سایر مطالب مرتبط جهت مطالعه بیشتر در مورد خواص و فواید خرمالو :

آشنایی با خواص و مضرات خرمالو

طرز تهیه کیک خرمالو

طرز تهیه دسر خرمالو

 جهت مشاهده خواص و مضرات انواع میوه ها اینجا کلیک کنید

منابع استفاده شده : organicfacts ، wikihow

loading...
کانال تلگرام هفت گنج