خواص مواد غذايي سلامت

خواص به و ارزش غذایی این میوه

تقویم فارسی اندروید

خواص به

به یک میوه نزدیک به سیب و گلابی است و نام علمی آن Cydonia oblonga می باشد. برخی از خواص به عبارتند از جلوگیری از سرطان، کاهش وزن، بهبود سلامت دستگاه گوارش، کاهش کلسترول خون، افزایش قدرت ایمنی بدن، کاهش التهاب، بهبود سلامت پوست، کاهش فشار خون و جلوگیری از واکنش های آلرژیک، تحریک گردش بهتر خون و بهبود سیستم قلبی عروقی.

میوه “درخت به” در حالی که رسیده باشد زرد رنگ بوده و از نظر شکل و سفتی شبیه کلابی است. این میوه قدمت طولانی دارد اما درخت آن را اغلب به عنوان یک درخت زینتی پرورش می دهند. چرا که این درخت اندازه جذابی دارد و زیاد بزرگ نیست و همچنین شکوفه های صورتی با ظاهری دوست داشتنی می دهد. در این مقاله از 7گنج قصد داریم خواص “به” را برای شما عزیزان بازگو کنیم.

به در مناطق بومی آسیا از جمله ازبکستان، ارمنستان، ترکیه، مجارستان، مقدونیه و دیگر مناطق مجاور یافت می شود. از لحاظ تاریخی این درخت قدمت طولانی تر از تصور مردم دارد. برخی از محققان تصور می کنند که سیب قدیمیترین میوه یافت شده توسط بشر است اما پیش از سیب مردم باستان از درخت دیگری شبیه به “درخت به” صحبت می کردند.

“به” را می توانید در مربا، پودینگ، ژله و غیره استفاده کنید. همچنین میتوان آنرا مثل گلابی کنار صبحانه میل کنید. در کشورهای مختلف از شربت آن می نوشند و یا به عنوان طعم دهنده از آن استفاده می کنند. با این حال بهتر است خود میوه به را با پوست مصرف کنید چرا که دارای مواد مغذی و مفیدی از جمله ویتامین های مختلف، مواد معدنی، ترکیبات فنلی، آنتی اکسیدان ها و فیبر می باشد.

خواص به از نظر ارزش غذایی

به غنی از ویتامین C ، روی، پتاسیم، مس، آهن و فیبر است. علاوه بر اینکه این میوه خوشمزه و در دسترس است، درخت آن نیز جایگاه خوبی در سلامت انسان دارد.

خواص به و مزایای بهداشتی درمانی آن

  • پیشگیری از سرطان: به نظر می رسد که سرطان یک بیماری مورد بحث در طول تاریخ است. بنابراین هر چیزی می تواند شانس ابتلا به آن را کاهش دهد جایگاه بالایی در نظر مردم دارد. سطح بالایی از آنتی اکسیدان ها از جمله ترکیبات فنلی و ترکیبات مغذی گیاهی موجود در “به” در خنثی یا نابود کردن رادیکال های آزاد در بدن موثر می باشند. رادیکال های آزاد می توانند سلول های بدن را تغییرداده و یا بکشند. ترکیبات موجود در میوه به مستقیما سبب کاهش خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان است.
  • کمک به کاهش وزن: یکی از بهترین راه های کاهش وزن و افزایش سرعت سوخت و ساز بدن و بهبود هضم غذا مصرف میوه به می باشد. از جمله خواص میوه به داشتن مقادیر بالای فیبر می باشد. این موضوع در بسیاری از میوه ها مشترک است اما “به” سطح قابل توجهی از فیبر را در خود دارد که آسان تر در اختیار بدن تان قرار میگیرد. با مصرف این میوه دستگاه گوارش شما سلامت خود را پیدا کرده و وزن زیادی نیز از دست می دهید.
  • میوه “به” به پیشگیری از شرایط گوارشی بد مانند بیماری التهابی روده، انواع سرطان یا دیورتیکولیت ها کمک می کند. “کاتچینن” و “اپی کاتچیندر” برخی از الیاف فیبر یافت می شود که در برابر برخی از سموم سرطان زا موجود در روده بزرگ مقابله می کنند. بهداشت پوست: سطح بالایی از آنتی اکسیدان ها و ویتامین های موجود در “به” می باشند که می تواند در سالم و جوان نگه داشتن پوست موثر باشند. آنتی اکسیدان ها می توانند آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد وارد بر سلول های پوستی را کم کرده و در نتیجه چین و چروک و جوش و لک را از پوست تان بزدایند. همچنین به می تواند پوست را در برابر اثرات اشعه UV محافظت کنند.
  • یکی دیگر از خواص “به” تنظیم فشار خون: پتاسیم یکی از مواد معدنی مهم و مورد نیاز بدن است. این ماده معدنی می تواند در تنظیم فشار خون و تسهیل انتقال مواد سیال به سلول های بدن نقش اساسی داشته باشد. پتاسیم سبب می شود که رگ ها و عروق خونی ریلکس شده و فشار کمتری به قلب و سیستم عروقی وارد شود. این روند شانس ابتلا به بیماری هایی مانند گرفتگی رگ ها، خطر ابتلا به بیماری های عروق کرونر قلب، حمله قلبی، سکته مغزی و غیره را کاهش دهد.
  • کاهش واکنش های آلرژیک: “میوه به” می تواند در طولانی مدت برای کاهش و کنترل واکنش های آلرژیک موثر باشد. “به” به عنوان یک ژل یا مرهم روی پوست  اگر استفاده شود در درمان بیماری های پوستی مانند آتوپیک موثر خواهد بود. سطوح بالای ویتامین C موجود در این میوه برای بهبود سلامت و ظاهر پوست و کاهش التهاب موثر است.
  • تقویت سیستم ایمنی: همانطور که قبلا گفتیم این میوه دارای مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان ها و ویتامین هایی مانند C و E می باشد که می توانند از طریق مختلف سیستم ایمنی را تقویت کنند. برای مثال ویتامین C سبب افزایش تعداد سلول های سفید خون می گردد و سلول های سفید نیز در برابر پاتوژن ها، ویروس ها، باکتری ها و دیگر مهاجم ها از بدن محافظت می کنند.
  • از خواص به می توان به گردش خون و سلامت مو اشاره کرد: محتوای غنی مواد معدنی نظیر آهن، روی و مس علاوه بر اثرات دیگری که دارند برای تولید سلول های قرمز خون هم ضروری هستد. با افزایش تعداد سلول های خونی گردش خون در بدون بهبود یافته و اکسیژن رسانی به تمام سلول ها انجام می شود. این روند سلامت پوست و پوست سر را باعث شده و می تواند با افزایش فولیکول هیا مو سبب تحریک رشد مو شود.

احتیاط

شواهد قطعی برای عوارض جانبی “میوه به” وجود ندارد و به نظر می رسد از آن می توان بدون نگرانی در انواع رژیم های غذایی استفاده کرد. با این حال دانه این میوه حاوی مقادیر کمی سیانید است. بنابراین خوردن بیش از چند دانه می تواند دردسرساز شود.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی