تغذيه سالم سبك زندگي سلامت نكات مهم آشپزي

آیا غذاهای پخته پروبیوتیک ندارند؟

تقویم فارسی اندروید

از بین رفتن پروبیوتیک ها

در حال حاضر خیلی از شما هستید که می دانید سلامت روده چه اهمیتی دارد و چقدر باید مراقب آن باشید. سلامت روده می تواند سلامت کلی بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهد. حتی سلامت مغز نیز با روده بی ارتباط نیست. در نتیجه باید تلاش بیشتری برای بهینه سازی روده و اطمینان از سلامت آن داشته باشید.

هر گاه حرف از سلامت روده می شود اولین موضوعی که به ذهن می رسد، پروبیوتیک ها هستند. بهبود وضعیت پروبیوتیک های روده کمک می کند تا گوارش بدن، سیستم ایمنی و احتمال ابتلا به بیماری های مختلف حتی افسردگی در فرد کاهش یابد. در همین خصوص توصیه می شود که همیشه غذاهای دارای مقادیر بالای پروبیوتیک ها را بخورید. در این مقاله از 7گنج با ما باشید تا نگاه دقیق تری به مبحث اضافه کردن پروبیوتیک ها به رژیم غذایی داشته باشیم.

آیا پخت و پز سبب از بین رفتن پروبیوتیک ها می شود؟

آیا پخت و پز سبب از بین رفتن پروبیوتیک ها می شود؟

اولین سوالی که ممکن است در خصوص پروبیوتیک ها به ذهن تان برسد همین است که پخت و پز و حرارت چه بلایی بر سر باکتری های پروبیوتیک می آورد. باید گفت که بله، حرارت و پخت و پز پروبیوتیک ها را از بین می برد. حال سوال اینجاست که باید پخت و پز را تعطیل کرد؟ البته که نمی توانیم همه را مجبور به خام خواری کنیم. در واقع پاسخ این سوال کمی پیچیده است.

در حالی که حرارت و پاستوریزاسیون به راحتی آنزیم ها و پروبیوتیک ها را از بین می برد، شواهدی هم وجود دارد که نشان می دهد همان میزان حرارتی که سبب مرگ پروبیوتیک هاست، می تواند در تولید آن ها هم موثر باشد.

در یک مطالعه که در سال 2009 انجام شد، مشخص گشت که باکتری هایی که با حرارت بالا کشته شده بودند در بهبود التهاب روده ها اثر بخش بوده اند. در مطالعه دیگری محققان دریافتند که افراد مسنی که بیشتر غذاهای پخته شده و نتیجتا حاوی باکتری های کشته شده را مصرف می کنند احتمال کمتری وجود دارد که دچار سرماخوردگی شوند. درواقع در حین اینکه پروبیوتیک های زنده برای دستگاه گوارش مفید هستند، باکتری های مرده نیز یک پاسخ ضدالتهابی ایجاد می کنند.

بنابراین کشتن باکتری ها می تواند تنها زمینه عمل آن ها را تغییر دهد و باز هم مفید فایده باشند. کشتن بخشی از آن ها نیز می تواند جلو ضرر را بگیرد و پروبیوتیک ها را نیز به روده برساند.

انجماد چه بر سر پروبیوتیک ها می آورد؟

در خصوص انجماد چه می دانید؟ آیا انجماد می تواند باکتری ها را از بین ببرد؟ با توجه به مطالعات انجام شده در مجله باکتری شناسی، باکتری ها تا 11 هفته بعد از یخ زدن می توانند زنده بمانند. حال اگر باکتری ها ابتدا منجمد شوند و بعد ذوب شوند، می توانند زنده بمانند؟

نتایج تعجب آور است. معلوم شد که بعد از انجماد و ذوب کردن یخ غذاها هنوز باکتری های زیادی در آن زنده مانده اند. نتیجه گیری پرفسور دان شافنر راتگرز نشان داد که ماستی که منجد و بعد ذوب شود می تواند باکتری های اسید لاکتیک زیادی در خود داشته باشد. هرچند ممکن است فقط 10 تا 1 درصد کل باکتری ها زنده مانده باشند.

بقای باکتری های ماست نیز بستگی به این دارد که چه مدت و چگونه یخ زده باشد. همچنین محتوای باکتری های ماست اولیه هم در ابتدا چقدر بوده است.

چگونه می توانیم پروبیوتیک های بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟

از جمله مواد غذایی که بسیاری برای روده مناسب هستند، غذاهایی می باشند که پروبیوتیک دارند. در این خصوص نیز نگران نباشید. تنها کافی است چند مورد از غذاهای زیر را انتخاب کرده و به رژیم غذایی تان بیفزایید.

  • ماست
  • کلم ترش
  • خیارشور
  • کفیر
  • شکلات سیاه
  • خمیر ترش
  • و غیره

 

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی