روانشناسي و سلامت روان سلامت جنسي و زناشويي

اختلال فاحشه و مدونا – همسران بد و خوب

تقویم فارسی اندروید

یکی از اختلالات رایج و البته پنهان جنسی در بسیاری از مردان غربی و برخی از مردان آسیایی اختلال جنسی فاحشه و مدونا است. مدونا که نام مریم مقدس است استعاره ای از زنان پاکدامن بوده و فاحشه ها از نظر این مردان، تمام زن هایی هستند که در رخت خواب پرشور و هیجان هستند. دسته ی اول آن هایی هستند که مردان آن ها را لایق عشق می دانند و دسته ی دوم از نظر آن ها فقط ابزار بوده و به نوعی برای ارضا شدن به سمت آن ها می روند.

اختلال فاحشه و مدونا

“زیگموند فروید روانکاوی است که در سال 1925 از اختلال فاحشه و مدونا سخن به میان آورد. وی معتقد است مردان در پستوهای ذهن خود عشق واقعی را مختص آن هایی می دانند که تمایلی به هم خوابگی نداشته یا بهره ای از این لذت نمی برند. درحالی که زنانی که از نظر جنسی فعالیت بالایی دراند قابل اعتماد نیستند.

منشا این اختلال چیست

دکتر “پاتریک سوراچی” یا Patrick Suraciنویسنده کتاب زره جنسی مردان در خصوص این اختلال این گونه توضیح می دهد که از لحاظ تاریخی مردان یک دوگانگی در خصوص برداشت شان از زنان باکره در مقابل زنان روسپی دارند. در گذشته جوامع غربی و همچنین زمان حال بسیاری از جامعه های جهان سومی و یا مذهبی مشاهده می کنیم که افراد به دنبال دختران باکره هستند و عدم باکرگی آن ها بخصوص در سنین نوجوانی برای شان قابل بخشش نیست. همین پشتوانه ی ذهنی در مردان سبب می شود تا آن ها تمایل زنان به رابطه ی جنسی یا عملکرد خوب شان را در این زمینه بد برداشت کرده یا در پستوهای ذهن شان در حین کشش جنسی که به آن ها دارند حس خوبی هم نسبت به آن ها نداشته باشند.

فاحشه و مدونا

پس از آن دکتر سوراچی توضیح داد که زنانی که به راحتی با مردان رابطه برقرار می کنند می توانند روابط آزاد زیادی را تجربه کنند اما مردان بیشتر به دنبال زنان باتقواتر هستند. هرچند این روزها در جوامع مدرن غربی باکرگی تقریبا اهمیت خود را از دست داده و مردان زیادی نیستند که توقع داشته باشند بتوانند با یک زن باکره ازدواج کنند اما هنوز هم پیشینه های ذهنی مردان اختلال فاحشه و مدونا را در آن ها پشتیبانی می کند.

ایا لذت جنسی در زنان فاحشگی است؟

در این جوامع توسط فعالیت های فمنیسم سعی بر آن بوده که با کار کردن روی ذهنیت مردان به نوعی اجازه ی لذت بردن از روابط جنسی را بدون آنکه از این حس خود احساس شرم داشته باشند یا برچسب زشت فاحشه را به خود بگیرند، تجربه کنند. از طرفی سعی می شود مفاهیم فاحشه و مریم مقدس را به آدم های درستی اعطا کنند و یا آنکه اصل خاکستری بودن آدم ها را به دیگران بقبولانند.

در جوامع غربی سعی می شود تولد یک کودک یا تعهد با شریک رابطه را به عنوان یک تعهد برای پایبندی به رابطه ذکر کنند و سعی کنند افراد را در چهارچوب خانواده به عنوان افراد باتقوا و اخلاق مداری بار بیاورند. در نهایت فاحشه کسی نیست که از رابطه ی جنسی لذت ببرد. بلکه فاحشه زنی است که تعهدات اخلاقی خود را زیر پا بگذارد و در لذت های جنسی اش به دنبال افراط یا تعدد باشد.

در این جوابع دختر خوب کسی است که به روابطش پایبند بوده و تعهدش را حفظ کند و دختر بد کسی است که نه اخلاق را مهم بداند و نه تعهداتش را بلکه به دنبال تنوع و لذت بی قید و شرط باشد. درحالی که هر دو این افراد این حق را دارند که بدون احساس شرم از روابط جنسی خود لذت ببرند.

فاحشه و مدونا

همچنین عامل دیگری که موجب ایجاد اختلال فاحشه و مدونا در مردان می شود این است که آن ها از سنین نوجوانی دوگانگی بین زنان را می بینند و تصور می کنند روابط جنسی تنها مختص زنان فاحشه است و باکرگی و تقوا از اصول اخلاقی زنان به اصطلاح مدونا. همین امر موجب می شود که مردان در ادامه ی عمرشان ناخواسته هر تمایلی را در زنان به روابط جنسی به فاحشگی آن ها ربط بدهند و سردی زنان را در این روابط ستایش کنند.

این اختلال تنها یک واکنش ز طرف مردان به زنان نخواهد بود بلکه می تواند تاثیرات عمیق تری هم داشته باشد. مردان به مرور می توانند تمایل جنسی شان را نسبت به زنی که یک ذهنیت فاحشه نسبت به او دارند از دست می دهند. به نوعی از این زن به خاطر تمایلی که به روابط جنسی دارد بیزار می شوند و ممکن است خودشان هم به درستی درک نکنند که مشکل شان چیست. از طرفی زنانی که در رابطه جنسی خود را پنهان می کنند و احساس لذت شان را بروز نمی دهند نمی توانند رابطه ی خوب و کاملی داشته باشند. همین امر موجب می شود تا به مرور سردی بر روابط زناشویی این دسته از مردان حاکم شود. چرا که به خجالت زنان از روابط جنسی دامن می زنند و یا عشق شان را به خاطر لذت جنسی همسرشان از یاد می برند.

تاثیرات اختلال فاحشه و مدونا بر مردان و زنان

اختلال جنسی فاحشه و مدونا می تواند به مرور رابطه ی طبیعی و سالم افراد را تخریب کرده و شادی و عشق را از آن بگیرد. تنها چیزی که در نهایت می ماند نفس رابطه جنسی یا حتی جدایی عاطفی و جنسی زوج هاست. اختلال فاحشه و مدونا یک خطر جدی برای روابط طولانی مدت به حساب می آید چرا که پس از فروکش کردن هیجانات عاطفی و حسی افراد به افکار منفی شان بیشتر میدان می دهند و بیشتر سعی در سنجیدن طرف مقابل شان دارند. حتی این امر می تواند هر دو طرف را به خیانت وادار کند. مرد در این روابط ترجیح می دهد رابطه جنسی سردش با همسر مدونای خود را رها کرده و به رابطه ی پر هیجان ولی بی تعهد و گذرا با روسپی یان واقعی رو بیاورد و زن با ناراحتی های جسمی و سرکوب های حسی که تجربه می کند ترجیح می دهد ارضا شدن واقعی و بدون حس گناه را تجربه کند. حتی ممکن است طرفین به پورنوگرافی یا خودارضایی نیز رو بیاورند.

اختلال جنسی فاحشه و مدونا یک فشار روحی برا ی هر دو طرف به حساب می آید چرا که زن از هر جنبه ای می تواند ارضا شود به استثنای جنبه جنسی و مرد تصور می کند که به هر زنی می تواند عشق بورزد ولی نمی تواند با او در لذت جنسی شریک شود و با هر زنی که یک هم خوابگی خوب داشته باشد نمی تواند عاشقش باشد. در نهایت هر دو آن ها دچار مشکلات و درگیری های روحی خواهند شد.

دراین مواقع گاهی مرد در یک رابطه بی نقص قرار می گیرد اما خودش نمی تواند احساس خوبی داشته باشد و یا رابطه را به خوبی هدایت کند. در این مواقع دچار بهت شده و از خود می پرسد که چرا نمی تواند از رابطه اش لذت ببرد. حتی ممکن است در یک خودتخریبی بیمار گونه تمام چیزی که مدت ها در انتظارش بوده است را خراب کرده و پشت سر بگذارد.

این مردان ممکن است هیچ گاه طعم یک رابطه ی واقعی و کامل را نچشند و همیشه در این خصوص دچار مشکل باشند. حتی ترس های ذهنی و غیر اصولی آن ها می تواند زندگی شریک رابطه شان را هم خراب کرده و وی را مورد آزار قرار دهند.

درمان اختلال فاحشه و مدونا

برای درمان این اختلال قطعا باید زیر نظر یک مشاور اقدام کرد. آن ها سعی می کنند تا ترس از قضاوت و همچنین پیشینه های ذهنی غلط فرد را از بین ببرند و او را آسیب زدایی کنند. گاهی توصیه می شود که زوج ها بیشتر با هم رابطه جنسی برقرار کنند و خجالت را کنار بگذارند. حتی از آن ها خواسته می شود که برهنگی کامل را در حین رابطه تجربه کنند و همدیگر را در این وضع ببینند. همچنین جلسات بحث در خصوص خواسته های جنسی شان بدون ترس از قضاوت شدن می تواند موثر باشد. سعی می شود مردان را بیشتر در خصوص خواسته ها و تمایلات جنسی طبیعی زنان توجیح کنند. این کار می تواند زمان بر و سخت باشد چرا که یک باور دیرینه به راحتی ریشه کن نخواهد شد. به همین علت باید وقت و هزینه ی کافی صرف کنید و با متخصص در این خصوص حرف بزنید.

 

منبع: Dr. NerdLove

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی