سلامت سلامت پوست، مو و ناخن مطالب اختصاصي

آشنايي با روش هاي خانگي و طبيعي درمان تبخال

در اين مقاله از 7 گنج ، موثرترين روشهاي درمان طبيعي و خانگي درمان تبخال را گردآوري كرده ايم. با ما همراه شويد...
تقویم فارسی اندروید

در اين مقاله از 7 گنج ، موثرترين روشهاي درمان طبيعي و خانگي درمان تبخال را گردآوري كرده ايم. با ما همراه شويد…

تبخال
تبخال

این ویروس  قادر است تا سال‌ها در بدن‌تان به طور  مخفی و بدون فعال باقی بماند، مگر آنکه  عناصری  مثل اضطراب، آنفولانزا یا کارهای توام با نگرانی آن را فعال کند. دکتر مورای چند درمان خانگی برای تبخال پیشنهاد کرده است.

وازلین

وازلین حاوی یک لایه‌‌ی زخیم محافظتی است و گاهی مواقع مانع از انتقال التهاب به شخص دیگر می‌شود.

گیاه بادر‌نگبویه

گیاه بادر‌نگبویه دارای خواص ضدویروسی است.

در تحقیقی، وقتی از افراد شرکت‌کننده خواسته شد تا بادر نگبویه را روی تبخال خود بمالند، نتایج به دست آمده نشان داد که ظرف ۵ تا ۶ روز تبخال‌شان خوب شد. این گیاه می‌تواند از دفعات بروز تبخال بکاهد.

روغن نعناع

استفاده از روغن نعناع برای درمان تبخال بسیار مؤثر است. این روغن دارای تاثیرات نافذ و قوی بوده و به محض شناسایی ویروس تبخال، به آن حمله می‌کند.

خمیردندان، الکل و نمک

در کتاب «دایره المعارف درمان خانگی» نوشته دکتر مورای آمده است که برای درمان تبخال کمی خمیردندان را با یک قطره الکل و نمک قاطی کرده و بعد این ما‌یه‌ی خمیری را به تبخالتان بمالید. احساس سوزش زیادی را حس خواهید کرد اما تاول‌ها بی‌آنکه پخش یا بزرگ شوند، خیلی سریع خشک می‌شوند.

استفاده از کرم ضدآفتاب

اگر زیاد دچار تبخال می‌شوید، سعی کنید چندان در معرض گرما نباشید. هیچ‌وقت بدون مالیدن کرم ضدآفتاب به صورت و اطراف دهانتان بیرون نروید.

دانه‌های تبخال نسبت به گرمای آفتاب تحریک‌پذیری زیادی دارند. رعایت بهداشت اولین و مهمترین قدم برای مراقبت و محافظت از خود و خانواده‌تان در برابر شیوع عفونت، رعایت بهداشت درست است. سعی کنید همیشه دست‌هایتان را بشویید به خصوص اگر لب‌ها و دهانتان را لمس کرده‌اید.

نمک

استفاده از نمك يكي از روشهاي موثر در درمان تبخال است، البته تا حدي سوزناك است ولي جلوي عفونت را خواهد گرفت.

براي اين كار كافي است مقداری آب و نمک را با هم مخلوط كرده  و با پنبه آغشته به آب و نمک  به آرامی روی زخم قرار بدید و حدود 30 ثانیه نگهداريد.  این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

آبلیمو 

یکی دیگه از درمان های تبخال آبلیمو است. پنبه را در آبلیمو فرو ببرید و روی تبخال بذارید. همچنین میتوانید از مخلوط یک قاشق چایخوری آبلیمو، یک قاشق غذاخوری شیر و مقدار کمی نمک برای درمان تبخال استفاده کنید.

 

جعفری

یکی از روش‌های درمان تبخال دهانی شست‌وشوی محل تبخال با عصاره یا جوشانده ریشه گیاه جعفری است. شست‌وشوی محل تبخال با این عصاره که یکی از طبیعی‌ترین داروهای ضدویروس هرپس است، موجب تسکین درد و افزایش سرعت درمان می‌شود. علاوه بر این افرادی که با جوشانده به دست آمده از ریشه جعفری محل تبخال و اطراف آن را شست‌وشو دهند از انتقال بیماری به بخش‌های دیگر لب، لثه و زبان پیشگیری می‌کنند.

 برگ زیتون

درمانگران طب سنتی چین و هند بر این باورند که استفاده از مرهم برگ زیتون می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش التهاب و درد ناشی از ابتلا به تبخال داشته باشد. از آنجا که برگ زیتون خاصیت ضدالتهابی و ضدویروسی دارد می‌تواند بهترین داروی طبیعی برای درمان بیماری‌های پوستی ویروسی مانند تبخال باشد. امروزه نیز محققان از همین خاصیت برگ زیتون برای تهیه پماد ضدتبخال استفاده می‌کنند که علاوه بر جنبه‌های درمانی می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به این بیماری نیز کمک کند. علاوه بر این عصاره زیتون موجود در محصولات درمانی و بهداشتی مثل پماد، صابون یا کرم با کنترل رادیکال‌های آزاد می‌تواند ابتلا به بسیاری از بیماری‌های پوستی را کنترل کند و حتی برای درمان سوزش و التهاب نیش حشرات مفید باشد.

روغن گل راعی 

بروز تبخال در بدن همواره با سوزش و خارش شدید همراه است. به گونه‌ای که بیمار را کلافه کرده و او را وادار به تحریک، خارش و لمس ناحیه تبخال می‌کند. در حالی که این کار نه تنها تسکینی برای درد بیمار محسوب نمی‌شود بلکه موجب انتقال ویروس تبخال به سایر قسمت‌های لب، لثه و حتی اندام‌های دیگر می‌شود. متخصصان طب سنتی برای برطرف شدن مشکل خارش موضع تبخال در طول مدت درمان استفاده از روغن گل راعی را به صورت استعمال خارجی توصیه می‌کنند. برای این منظور پنبه‌ای را به روغن یا اسانس بدون افزودنی با گل راعی آغشته کرده و محل تبخال را به روغن آغشته کنید.

پیشگیری از پیشرفت تبخال با چای

استفاده از روغن تهیه شده از چای طبیعی تاثیر زیادی در پیشگیری از انتقال بیماری تبخال به سایر قسمت‌های عضو درگیر دارد. به توصیه درمانگران طب چینی برای این منظور روغن چای را توسط گوش‌پاک‌کن روی تبخال بزنید و این کار را چند بار در طول روز تکرار کنید. البته پیش از استفاده از روغن چای باید از سلامت بودن روغن، خالص بودن و اصل بودن آن و همین‌طور از افزودنی‌های درون آن مطمئن باشید. فراموش نکنید که مصرف هرگونه افزودنی معطر به روغن‌های طبیعی می‌تواند از خاصیت درمانی آنها بکاهد و حتی موجب افزایش و توسعه تبخال شود.

جوش شیرین 

جوش شیرین هم مثل نمک دردناک است ولی  کمک میکند تا اسید های درون زخم بیرون کشیده شده و رشد تبخال متوقف شود. خمیری از آب و جوش شیرین تهیه کنید و روی تبخال قرار بدید. اگر سوزشی احساس کردید تحمل کنید. بعد هم با آب شستشو دهيد. فقط بعد از گذاشتن جوش شیرین روی زخم، اگه سوزش خیلی شدید و غیر قابل تحمل بود با آب از روی زخم پاکش کنید و به هیچ وجه با دست روی زخم رو نمالید که سوزش رو تشدید ميكند.

معجون سیب و عسل

در میان برخی درمانگران شیوه‌های طبیعی استفاده از معجون سیبو عسل می‌تواند تاثیر زیادی در بهبود تبخال‌های دهانی داشته باشد. برای تهیه این معجون کافی است سیبپوست کنده و رنده شده را با یک قاشق عسل مخلوط کنید و این مرهم را یک بار در روز با آرامش میل کنید. مصرف این معجون به مدت 3 تا 4 روز می‌تواند تاثیر زیادی در بهبود تبخال‌های دهانی داشته باشد.

گل همیشه بهار

مرهم گل همیشه بهار از دیگر مواد طبیعی و گیاهی برای درمان تبخال به ویژه تبخال‌هایی است که روی لثه و لب دیده می‌شود. قرار دادن این مرهم روی تبخال علاوه بر آنکه به کنترل و از بین رفتن ویروس‌ها کمک می‌کند، موجب تسریع روند درمان تبخال و از بین رفتن ویروس می‌شود. افرادی که از جوشانده، مرهم گل‌ همیشه بهار یا داروهای صنعتی تهیه شده از این گیاه برای درمان بیماری خود استفاده می‌کنند علاوه بر تسریع روند درمان به کاهش میزان خارش و سوزش موضع تبخال نیز کمک می‌کنند.

پیشگیری و درمان تبخال با یخ

ویروس تبخال برای رشد و تکثیر به فضایی گرم نیاز دارد. با گذاشتن یخ روی محلی که در حال تبخال زدن هست میتوانید جلوی رشد این ویروس را بگیرید. همچنین وقتی محل تبخال زخم شد، برای حلوگیری از درد و سوزش، یخ میتواند مسکن خوبی باشه و درد و سوزش تبخال را کاهش دهد.

 

غذاها ممنوع در دوره تبخال

برای درمان تبخال بهتر است در طول دوره درمان از خوردن غذاها و خوراکی‌هایی مثل انواع شکلات، کاکائو، آجیل، گندم، عدس، بادام زمینی، انواع سس، غذاهای حاضری و سرخ‌کردنی، کره بادام زمینی و جو پرهیز کنید. مصرف این مواد موجب تحریک بیماری تبخال شده و به طول درمان آن می‌افزاید.

گردآوري و نوشته شده توسط گروه 7 گنج- اختصاصي 7 گنج

www.7ganj.ir

برگرفته از كتب طب سنتي و خانگي

***كپي برداري بدون ذكر نام و لينك فعال به 7 گنج مجاز نيست.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی